LEKCJA ORGANIZACYJNA
Przepisy prawa nie nakładają na nas
konieczności przeprowadzenia lekcji organizacyjnej, ale musimy zapoznać uczniów
z wymogami edukacyjnymi z naszego przedmiotu na dane oceny, zatem lekcja
organizacyjna – wskazanie kierunków i drogowskazów na kolejny rok szkolny –
jest zalecana na każdym etapie edukacyjnym.
Należy przedstawić uczniom wymagania
edukacyjne z naszego przedmiotu na poszczególne oceny. Pamiętajmy, żeby
powiedzieć naszym uczniom, że najistotniejsze są oceny z tekstów i quizów, ale
oceniane będą także różne formy aktywności uczniów, wypowiedzi ustne, projekty,
praca zespołowa, zaangażowanie. Można także rozdać uczniom
wydruk wszystkich obowiązujących zasad i poprosić o wklejenie do zeszytu (i
ewentualny podpis rodzica / opiekuna prawnego). Trzeba poinformować o
częstotliwości sprawdzianów i kartkówek, możliwościach ich poprawy i zasadach
ich pisania po absencji. Powinniśmy też przedstawić zasady informowania
nauczyciela o nieprzygotowaniu do lekcji. Zwróćmy uwagę na przestrzeganie zasad
uczciwości akademickiej – samodzielności pracy, konieczności podawania
źródła tekstów i zdjęć w przypadku projektów, wypracować, referatów.
Konieczne jest przedstawienie podręcznika
(chyba że zdecydowaliśmy się na pracę bezpodręcznikową) oraz zasad prowadzenia
notatek. To właściwy moment, by wspomnieć o polityce używania telefonu i innych
urządzeń telekomunikacyjnych, takich jak laptop, czy tablet.
Dobrze jest wspomnieć o celu naszych
zajęć. Pamiętajmy, że najważniejsze jest kształcenie językowe –
kształcenie umiejętności mówienia, czytania, pisania i słuchania poprzez naukę
słownictwa i gramatyki oraz rozwijanie kultury kraju/krajów danego obszaru
językowego. Oczywiście, ważnym celem jest także przygotowanie uczniów do
egzaminu kończącego dany etap edukacyjny – egzaminu ósmoklasisty i
egzaminu maturalnego.
Musimy wspomnieć o naszych oczekiwaniach
dotyczących zachowania uczniów na lekcji, promowania aktywności, zasadach
współpracy między uczniami – pracy w parach, w grupach i pracy projektowej.
Na koniec – zmotywujmy naszych uczniów –
pokażmy, że nauka języka obcego przynosi korzyści bez względu na to, co uczeń
zamierza robić w przyszłości, pozwala czytać teksty w oryginale, rozumieć
oglądane filmy i teksty słuchanych piosenek, znacznie ułatwia podróżowanie, nie
wspominając o perspektywach znalezienia lepszej pracy.
Możemy też krótko przypomnieć, na czym
polega nauka języka – niezbędna jest praca własna, systematyczność, szeroki
kontakt z językiem, warto też język polubić, bo łatwiej nam się uczyć czegoś,
co lubimy.
Mam nadzieję, że te wskazówki pozwolą Wam
na usystematyzowanie pracy podczas pierwszych zajęć z Waszymi uczniami w nowym
roku szkolnym.
Źródło
zdjęcia: https://www.freepik.com/free-photos-vectors/lessons/2#uuid=f026891b-3b5b-402a-bcf0-0805f8698878

Komentarze
Prześlij komentarz