LEKCJA ORGANIZACYJNA

 

Przepisy prawa nie nakładają na nas konieczności przeprowadzenia lekcji organizacyjnej, ale musimy zapoznać uczniów z wymogami edukacyjnymi z naszego przedmiotu na dane oceny, zatem lekcja organizacyjna – wskazanie kierunków i drogowskazów na kolejny rok szkolny – jest zalecana na każdym etapie edukacyjnym.

Należy przedstawić uczniom wymagania edukacyjne z naszego przedmiotu na poszczególne oceny. Pamiętajmy, żeby powiedzieć naszym uczniom, że najistotniejsze są oceny z tekstów i quizów, ale oceniane będą także różne formy aktywności uczniów, wypowiedzi ustne, projekty, praca zespołowa, zaangażowanie.   Można także rozdać uczniom wydruk wszystkich obowiązujących zasad i poprosić o wklejenie do zeszytu (i ewentualny podpis rodzica / opiekuna prawnego). Trzeba poinformować o częstotliwości sprawdzianów i kartkówek, możliwościach ich poprawy i zasadach ich pisania po absencji. Powinniśmy też przedstawić zasady informowania nauczyciela o nieprzygotowaniu do lekcji. Zwróćmy uwagę na przestrzeganie zasad uczciwości akademickiej – samodzielności pracy, konieczności podawania źródła tekstów i zdjęć w przypadku projektów, wypracować, referatów.

Konieczne jest przedstawienie podręcznika (chyba że zdecydowaliśmy się na pracę bezpodręcznikową) oraz zasad prowadzenia notatek. To właściwy moment, by wspomnieć o polityce używania telefonu i innych urządzeń telekomunikacyjnych, takich jak laptop, czy tablet.

Dobrze jest wspomnieć o celu naszych zajęć. Pamiętajmy, że najważniejsze jest kształcenie językowe  – kształcenie umiejętności mówienia, czytania, pisania i słuchania poprzez naukę słownictwa i gramatyki oraz rozwijanie kultury kraju/krajów danego obszaru językowego. Oczywiście, ważnym celem jest także przygotowanie uczniów do egzaminu kończącego dany etap edukacyjny – egzaminu ósmoklasisty  i egzaminu maturalnego.

Musimy wspomnieć o naszych oczekiwaniach dotyczących zachowania uczniów na lekcji, promowania aktywności, zasadach współpracy między uczniami – pracy w parach, w grupach i pracy projektowej.

Na koniec – zmotywujmy naszych uczniów – pokażmy, że nauka języka obcego przynosi korzyści bez względu na to, co uczeń zamierza robić w przyszłości, pozwala czytać teksty w oryginale, rozumieć oglądane filmy i teksty słuchanych piosenek, znacznie ułatwia podróżowanie, nie wspominając o perspektywach znalezienia lepszej pracy.

Możemy też krótko przypomnieć, na czym polega nauka języka – niezbędna jest praca własna, systematyczność, szeroki kontakt z językiem, warto też język polubić, bo łatwiej nam się uczyć czegoś, co lubimy.

Mam nadzieję, że te wskazówki pozwolą Wam na usystematyzowanie pracy podczas pierwszych zajęć z Waszymi uczniami w nowym roku szkolnym.

Źródło zdjęcia: https://www.freepik.com/free-photos-vectors/lessons/2#uuid=f026891b-3b5b-402a-bcf0-0805f8698878

Komentarze

Popularne posty