Edukacyjne eksperymenty – jak aktywizować uczniów do nauki?

Ostatnio zostałam zaproszona na obserwację lekcji języka niemieckiego w jednej z płockich szkół podstawowych. Początkujący nauczyciel, trochę zestresowany, ale bardzo zaangażowany w swoją pracę zaprezentował podczas lekcji metodę, której szczerze mówiąc, wcześniej nie znałam. Metoda o nazwie „edukatorium” to metoda projektowa, która kładzie nacisk na dużą autonomię i samodzielność ucznia. Nauczyciel planuje realizację pewnej parti materiału na kilka jednostek lekcyjnych. Na pierwszych zajęciach z danego tematu uczniowie otrzymują od nauczyciela szczegółową instrukcję (stworzoną właśnie przez nauczyciela), zawierającą cele, zasoby, wykaz treści (zarówno leksykalne jak i gramatyczne) oraz sposoby realizacji oraz utrwalenia i zapamiętania tych treści. Nauczyciel omawia z uczniami instrukcję oraz rozdaje uczniom ćwiczenia, które zostaną zrealizowane podczas trwania całego miniprojektu. To uczeń decyduje, w jakiej kolejności i w jakim tempie będzie wykonywał ćwiczenia. Nauczyciel pełni tu rolę tutora i wspomaga uczniów. Bardzo ważnym elementem jest  nawiązanie do wiedzy, którą uczniowie już posiadają. Na tej konkretnej lekcji nauczycielka zrobiła to za pomocą aplikacji kahoot. Zastosowanie narzędzi TIK jest zawsze dobrym sposobem na uatrakcyjnienie lekcji. Bardzo podobała mi się również krótka rozgrzewka na początku lekcji, gdzie nauczyciel korzystając z metod kreatywnego myślenia próbował pobudzić „szare komórki” uczniów do wyjścia poza schematy i nieoczywistych skojarzeń.

W dzisiejszym świecie edukacji, gdzie tradycyjne metody nauczania są coraz częściej zastępowane przez innowacyjne podejścia, metody aktywizujące zyskują na popularności. Są one kluczem do zaangażowania uczniów w proces nauczania, rozwijania ich umiejętności krytycznego myślenia oraz przygotowania do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Zalety metod aktywizujących

Metody aktywizujące, takie jak praca w grupach, projekty czy burza mózgów, mają wiele zalet. Przede wszystkim, uczniowie lepiej przyswajają treści, gdyż są one prezentowane w sposób interaktywny. Poprzez aktywne uczestnictwo, uczniowie rozwijają umiejętności krytycznego myślenia, co jest nieocenione w analizowaniu i rozwiązywaniu problemów. Dodatkowo, metody te sprzyjają poprawie umiejętności komunikacyjnych i współpracy, co jest niezbędne w dzisiejszym świecie pracy. Nie można też zapomnieć o zwiększonej motywacji do nauki, która jest naturalną konsekwencją bardziej angażujących zajęć.

Wyzwania dla nauczyciela

Mimo licznych zalet, metody aktywizujące niosą ze sobą również wyzwania. Wymagają one od nauczycieli większego nakładu czasu na przygotowanie lekcji oraz dostępności odpowiednich narzędzi i materiałów. Ponadto, wymagają one umiejętności zarządzania klasą i utrzymania dyscypliny, co może być wyzwaniem, szczególnie w dużych grupach. Doświadczenie nauczyciela w stosowaniu tych metod również odgrywa istotną rolę, gdyż brak praktyki może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania potencjału aktywizujących metod nauczania.

Metody aktywizujące są cennym narzędziem w rękach nauczycieli, które, pomimo pewnych wyzwań, mogą znacząco wzbogacić proces nauczania. Ich skuteczne stosowanie może przyczynić się do kształtowania umiejętności niezbędnych w XXI wieku, takich jak kreatywność, umiejętność pracy w zespole i krytyczne myślenie. Edukacja przyszłości wymaga od nas elastyczności, otwartości na nowe metody i gotowości do ciągłego doskonalenia – zarówno od uczniów, jak i nauczycieli.

Zdjęcia wygenerowane w aplikacji: https://designer.microsoft.com/image-creator



Komentarze

Popularne posty