Es war einmal… (Pewnego razu…)
Kto z nas nie lubił bajek w dzieciństwie… Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Kopciuszek – to wszak idole naszego dzieciństwa. A potem, wraz z pojawieniem się telewizji satelitarnej zawitali do naszego szarego kraju Myszka Miki, Kaczor Donald, Shrek, Król Lew i wiele innych barwnych postaci z filmów Disneya. Wcześniej bajki czytała nam mama, babcia, potem czytaliśmy sami, a obecnie już niemowlęta oglądają bajeczki na smartfonie lub tablecie, byle tylko rodzice mieli trochę świętego spokoju. Dla nas frajdą były bajki wyświetlane z projektora na ścianie, moją ulubioną była opowieść o przyjaźni Leszka i Mieszka, czyli „Przyjaciele” Adama Mickiewicza. My biegaliśmy do biblioteki, a teraz dzieciaki za jednym kliknięciem myszki mają dostęp do niezliczonych zasobów WOLNYCH LEKTUR lub IBUK LIBRA
A przecież warto zachęcać do czytania, warto rozwijać już u najmłodszych nawyk czytania, chociażby piętnaście minut dziennie. Może warto sięgać do utworów ponadczasowych, uniwersalnych, których przesłanie jest wciąż atrakcyjne? Jak sprawić, by kilkusetletnie teksty wciąż „kusiły”?
Proponuję „pobawić się z bajkami” w sposób STEAMowy. Dla nauczycieli, którzy na bieżąco śledzą trendy w edukacji metoda ta raczej nie będzie niczym nowym. Dla mniej zorientowanych podsyłam link http://rozwojdzieciblog.pl/steam-nowoczesny-model-nauczania/ i postaram się po krótce wyjaśnić, na czym STEAM polega. STEAM jest prostą i skuteczną metodą projektową, która łączy w sobie wiedzę z różnych obszarów (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). Uczeń w tym modelu staje się twórcą, kreatorem, odkrywcą, Nauczyciel jest jedynie gotowym do pomocy doradcą. Podczas zajęć STEAMowych możemy korzystać z różnorodnych źródeł wiedzy, zarówno tych analogowych, jak również cyfrowych. Możemy wykorzystywać smartfony, tablety, tablice interaktywną, komputer stacjonarny czy różnego rodzaju roboty, ozoboty, w zależności od stopnia wyposażenia placówki w wyżej wymieniony sprzęt.
Ja proponuję „Podróż do krainy baśni”, możemy zawęzić temat np. do „Podróż do krainy baśni Braci Grimm”. Co moglibyśmy zrobić z dziećmi na zajęciach?
S – Science (wiedza, nauka) – uczniowie samodzielnie wyszukują informacji nt. życia i twórczości braci Grimm. (A tak w ogóle, to wiecie, że pierwsze wydanie Kinder- und Hausmärchen ukazało się 210 lat temu, a w 2005 roku baśnie braci Grimm zostały wpisane przez UNESCO na listę Pamięć Świata. Pierwsze polskie wydanie pt. Baśnie dla dzieci i młodzieży ukazało się w 1895 roku, a niektóre późniejsze wydania w 1951 roku były objęte zapisem cenzury w Polsce) . Uczniowie wykonują ćwiczenia z wykorzystaniem LearningApps.org - interaktywne i multimedialne moduły edukacyjne oraz https://www.jigsawplanet.com/ Ten moduł można rozszerzyć o język obcy, np. uczniowie wyszukują oryginalne tytuły baśni i dopasowują do polskich odpowiedników. Dzieciaki mogą korzystać z https://translate.google.pl/
T – Technologies (technologia) – uczniowie korzystają z narzędzi cyfrowych. W toku realizacji projektu mogą zaplanować podróż baśniowego bohatera z pomocą ozobota lub aplikacji https://www.google.pl/maps/
E – Engineering (inżynieria) – możemy zaproponować uczniom stworzenie baśniowych obiektów np. z klocków lego.
A – Arts (sztuka) – w tym module uczniowie mogą stworzyć album baśniowych postaci. Ja wykorzystuję wydruki, stare gazety, książki – jesteśmy eko, więc pokazujemy i uświadamiamy dzieciom, że przetwarzanie też może być zabawą.
M – Mathematicks (matematyka) – to nie tylko dodawanie i odejmowanie, to również czas, droga, figury. Tutaj dzieciaki mogą obliczać np. ile czasu trwała podróż Jasia i Małgosi do domu, nazywać kształty, figury przestrzenne, stworzone w module E.
Efektem końcowym takiego projektu mogą być nowe, wymyślone przez uczniów, współczesne wersje baśni zebrane w eco-albumie. Można również stworzyć cyfrową książeczkę np. w https://www.storyjumper.com/
Możliwości jest wiele, moje pomysły to tylko przykład. Jeśli macie własne wpisujcie na padlecie, a stworzymy kolejne narzędzie, które będziemy mogli wykorzystać na naszych zajęciach ;-)
https://mscdn.padlet.org/emiliaziolkowska/ca3gnxrft9gh8xpb
EZ
Komentarze
Prześlij komentarz