JAK ZORGANIZOWAĆ SZKOLNY KONKURS JĘZYKOWY?

 



Dziś chciałby zachęcić nauczycieli do organizowania konkursów językowych. To bardzo popularna forma działalności nauczycieli oraz uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego. Możemy zorganizować konkurs szkolny, międzyszkolny, powiatowy, wojewódzki, a najambitniejsi nauczyciele mogą pokusić się o organizację konkursu o zasięgu krajowym. Konkurs może być poświęcony jednemu zagadnieniu lub jednej sprawności, ale może też łączyć różne elementy kształcenia i różne sprawności. Można też we współpracy z nauczycielami innych przedmiotów zorganizować konkurs interdyscyplinarny, np. konkurs na temat historii Stanów Zjednoczonych we współpracy z nauczycielem historii lub geografii krajów niemieckojęzycznych w porozumieniu z nauczycielem geografii.

Pierwszym krokiem musi być ustalenie zakresu konkursu. Najczęściej pojawiające się konkursy językowe dotyczą słownictwa, gramatyki, sprawności mówienia, wiedzy o krajach danego obszaru językowego, znajomości pisowni (zapożyczony ze Stanów Zjednoczonych konkurs Spelling Bee), pisania (np. konkurs na najlepszą recenzję filmu  lub opowiadanie) oraz umiejętności translatorycznych.

Konkurs może mieć formę testu, zadania domowego, projektu, prezentacji multimedialnej, prezentacji słownej, gry szkolnej lub gry miejskiej, zadania zespołowego.

Kolejnym krokiem musi być stworzenie regulaminu konkursu, który określi warunki przystąpienia do rywalizacji, wskaże organizatora, cele, czas i miejsce konkursu, formę oraz zakres obowiązującego materiału, kryteria oceny działań uczestników, uprawnienia laureatów i finalistów (np. nagrody rzeczowe lub dodatkowe punkty przy rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej). Znakomitą nagrodą jest także ocena celująca z naszego przedmiotu – docenienie wysiłku i pracy naszych uczniów.

Oczywiście, musimy uzyskać zgodę dyrektora szkoły na organizację konkursu. Dyrektor może być też źródłem środków na zakup nagród, ale możemy też poszukać sponsora zewnętrznego (np. wydawnictwo, rada rodziców, urząd miasta lub gminy).

W Jagiellonce, szkole, w której mam przyjemność pracować, już od dwudziestu lat organizujemy międzyszkolny powiatowy Konkursu języka angielskiego dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych (dawniej Konkurs dla uczniów klas trzecich gimnazjów). Poprzednie edycje z lat 2002-2020 roku cieszyły się dużym zainteresowaniem (łącznie wzięło w nich udział ponad 4600 uczniów).

Konkurs składa się z dwóch etapów:

Etap I obejmuje pisemny test leksykalno - gramatyczny przeprowadzony w macierzystej szkole ucznia. Test składa się z czterdziestu pytań wielokrotnego wyboru, a uczniowie rozwiązują go na załączonej karcie odpowiedzi.

Etap II obejmuje pisemny sprawdzian rozumienia tekstu czytanego, umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, ćwiczenie słowotwórcze oraz test podstaw wiedzy o krajach anglojęzycznych i odbywa się w auli naszej szkoły

Uczniowie lubią rywalizację, element gamifikacji, chętnie nabywają dodatkową wiedzę i nabywają nowe umiejętności dla potrzeb wzięcia udziału w konkursie, dlatego zachęcam wszystkich nauczycieli do organizacji konkursów językowych.

Żródło ilustracji: https://pl.freepik.com/wektory/konkursy

Komentarze

Popularne posty