JAK ZORGANIZOWAĆ SZKOLNY KONKURS JĘZYKOWY?
Dziś chciałby zachęcić nauczycieli do organizowania
konkursów językowych. To bardzo popularna forma działalności nauczycieli oraz
uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego. Możemy zorganizować konkurs szkolny,
międzyszkolny, powiatowy, wojewódzki, a najambitniejsi nauczyciele mogą pokusić
się o organizację konkursu o zasięgu krajowym. Konkurs może być poświęcony jednemu
zagadnieniu lub jednej sprawności, ale może też łączyć różne elementy
kształcenia i różne sprawności. Można też we współpracy z nauczycielami innych
przedmiotów zorganizować konkurs interdyscyplinarny, np. konkurs na temat
historii Stanów Zjednoczonych we współpracy z nauczycielem historii lub
geografii krajów niemieckojęzycznych w porozumieniu z nauczycielem geografii.
Pierwszym krokiem musi być ustalenie zakresu konkursu.
Najczęściej pojawiające się konkursy językowe dotyczą słownictwa, gramatyki,
sprawności mówienia, wiedzy o krajach danego obszaru językowego, znajomości
pisowni (zapożyczony ze Stanów Zjednoczonych konkurs Spelling Bee), pisania (np.
konkurs na najlepszą recenzję filmu lub
opowiadanie) oraz umiejętności translatorycznych.
Konkurs może mieć formę testu, zadania domowego, projektu,
prezentacji multimedialnej, prezentacji słownej, gry szkolnej lub gry
miejskiej, zadania zespołowego.
Kolejnym krokiem musi być stworzenie regulaminu konkursu,
który określi warunki przystąpienia do rywalizacji, wskaże organizatora, cele, czas
i miejsce konkursu, formę oraz zakres obowiązującego materiału, kryteria oceny
działań uczestników, uprawnienia laureatów i finalistów (np. nagrody rzeczowe
lub dodatkowe punkty przy rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej). Znakomitą
nagrodą jest także ocena celująca z naszego przedmiotu – docenienie wysiłku i
pracy naszych uczniów.
Oczywiście, musimy uzyskać zgodę dyrektora szkoły na
organizację konkursu. Dyrektor może być też źródłem środków na zakup nagród,
ale możemy też poszukać sponsora zewnętrznego (np. wydawnictwo, rada rodziców,
urząd miasta lub gminy).
W Jagiellonce, szkole, w której mam przyjemność pracować,
już od dwudziestu lat organizujemy międzyszkolny powiatowy Konkursu języka
angielskiego dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych (dawniej Konkurs dla
uczniów klas trzecich gimnazjów). Poprzednie edycje z lat 2002-2020 roku
cieszyły się dużym zainteresowaniem (łącznie wzięło w nich udział ponad 4600
uczniów).
Konkurs składa się z dwóch etapów:
Etap I obejmuje pisemny test leksykalno - gramatyczny
przeprowadzony w macierzystej szkole ucznia. Test składa się z czterdziestu
pytań wielokrotnego wyboru, a uczniowie rozwiązują go na załączonej karcie
odpowiedzi.
Etap II obejmuje pisemny sprawdzian rozumienia tekstu
czytanego, umiejętności reagowania w sytuacjach życia codziennego, ćwiczenie
słowotwórcze oraz test podstaw wiedzy o krajach anglojęzycznych i odbywa się w
auli naszej szkoły
Uczniowie lubią rywalizację, element gamifikacji, chętnie
nabywają dodatkową wiedzę i nabywają nowe umiejętności dla potrzeb wzięcia
udziału w konkursie, dlatego zachęcam wszystkich nauczycieli do organizacji
konkursów językowych.
Żródło ilustracji: https://pl.freepik.com/wektory/konkursy
Komentarze
Prześlij komentarz