LEKCJA ONLINE Z MESSENGEREM



Czy zdarzyło Ci się już, że przygotowałeś/przygotowałaś ciekawą, szczegółowo zaplanowaną lekcję online i nie zadziałał sprzęt? Uruchamiasz platformę do pracy zdalnej, a ona milczy i nie reaguje. Co robić? Jak sobie poradzić?

Ja znalazłem się w takiej sytuacji w tym tygodniu. Pierwsza reakcja – panika: What am I gonna do??? Druga reakcja – wykorzystaj Messengera i przearanżuj lekcję tak, by nauczyciel zapisywał informacje i pytania, a uczniowie reagowali i odpowiadali na nie pisemnie. Szybka decyzja, utworzona grupa w aplikacji Messenger i lekcję można poprowadzić. Na pewno dobre ćwiczenie na kształcenie sprawności pisania i czytania, urozmaicenie dydaktyczne, doskonalenie kompetencji cyfrowej uczniów.

Nauczyciel szkoły podstawowej może udostępnić uczniom znalezione w Internecie obrazki i zadawać pytania – o postaci, miejsce, kolory, kształty, czynności. Doskonałe zadanie na ćwiczenie czasu Present Continuous i utrwalenie słownictwa.

W klasach 7-8 można wykorzystać taką lekcję do powtórki przed egzaminem ósmoklasisty. Uczniowie mogą ćwiczyć formę pisemną i wspólnie tworzyć e-mail, pocztówkę, zaproszenie, itd. Wychodząc od najprostszego komunikatu, uczniowie mogą dodawać uwagi i informacje do tekstu, tworząc tzw. odniesienie i rozwinięcie. Nowe przymiotniki, czasowniki, pomysły mogą uzmysłowić naszym uczniom, jak łatwo można rozbudować pisany tekst i zdobyć dodatkowe punkty na egzaminie.

W szkole średniej wykorzystałem lekcję z podręcznika „Insight” autorstwa Jayne Wildman i Fiony Beddall (Oxford University Press). Uczniowie wypowiadali się na temat warunków koniecznych do spełnienia, by zostać wynalazcą lub naukowcem. Ustalali listę najistotniejszych czynników i wyjaśniali, który z nich jest najistotniejszy:

1.       oryginalne pomysły,

2.       wykształcenie uniwersyteckie,

3.       dostęp do laboratorium,

4.       entuzjazm,

5.       pracowitość,

6.       motywujący rodzic / nauczyciel,

7.       pieniądze na badania.

Oto wybrane wypowiedzi uczniów:

Me and @Nina think that hard work is very important if someone wants to become a scientist, because thanks to that we can achieve other aspects also mentioned in this exercise, such as for example university degree and access to a laboratory.

For me and Piotr, hard work is the most significant factor on your way to becoming a great inventor/scientist. Hard work is extremely important in order to achieve your goal, and working towards achieving your target is what these jobs are all about.

We believe that hard work is the most important out of all the other qualities. When you try your hardest and have a motivation there is no need for  any special equipement or money. Also being an inventor or scientist is really demanding because you need to sacrifice yourself for the work, so being hard working is the most important thing.

Uczniowie tworzyli wypowiedzi w parach, a potem komentowali opinie swoich klasowych kolegów i koleżanek. Szybko zaaranżowane, a pożyteczne ćwiczenie, które z pewnością wpłynęło na rozwój językowy uczniów.

Jeśli zatem platforma nie zadziała, działaj Ty, a Messenger może to działanie ułatwić!


Komentarze

Popularne posty