MSCDN W POROZUMIENIU Z BRITISH COUNCIL O INKLUZYWNOŚCI
W sobotę 11 stycznia 2025 roku w siedzibie Mazowieckiego
Samorządowego Centrum Kształcenia Nauczycieli Wydział w Warszawie odbyło się bardzo
interesujące szkolenie Inkluzywność na lekcjach języka angielskiego: praktyczne
ćwiczenia oraz strategie pracy z uczniem. Szkolenie było owocem porozumienia o
współpracy między MSCDN, reprezentowanym przez panią Anetę Gładys, koordynatorem
Zespołu ds. Języków Obcych oraz panią Karoliną Kasperską, reprezentującą
British Council.
Prowadzącą szkolenie była pani Alicja Sablik-Maciejewska –
koordynator ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w British
Council, doświadczony nauczyciel języka angielskiego. Wydarzenie podzielone
było na trzy części: w pierwszej rozmawialiśmy o pojęciu inkluzywności oraz
różnych jego interpretacjach i nieświadomych uprzedzeniach oraz filtrach
blokujących wdrażanie inkluzji na lekcjach. W panelu drugim zajmowaliśmy się
tworzeniem inkluzywnych zajęć – analizowaliśmy i tworzyliśmy warsztatowo praktyczne
ćwiczenia rozwijające umiejętności uczniów oraz ćwiczenia językowe i
gramatyczne. W trzecim module zajęliśmy się refleksją, planowaniem działań
inkluzywnych w szkole oraz podsumowaniem warsztatów.
Kiedy nauczyciele są pytani o inkluzywność, zwykle stosują
wąską definicję i wiążą pojęcie z uczniami z zagranicy oraz uczniami
niepełnosprawnymi, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z orzeczeniami
i opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i włączaniem ich w proces
dydaktyczny. Jest to pojęcie znacznie szersze i praktycznie dotyczy wszystkich
uczniów. Na lekcjach języka obce, gdzie nauczyciel musi stosować techniki
komunikacyjne, jest to szczególnie istotne, a często zjawiska inkluzywności nie
jesteśmy w pełni świadomi i bezwiednie stosujemy filtry blokujące inkluzywność.
Bardzo cennym elementem warsztatów było adaptowanie
dostępnych materiałów dydaktycznych dla potrzeb wprowadzenie lub zwiększenia
inkluzywności zajęć. Kilka prostych kroków pozwoli nam przeprowadzić bardziej włączającą
lekcję, w którą uda nam się zaangażować jak najwięcej naszych uczniów.
Warsztaty Inkluzywność na lekcjach języka angielskiego okazały
się być bardzo istotnym, przeprowadzonym w przyjaznej atmosferze szkoleniem. Ogromna
w tym zasługa entuzjazmu, doświadczenia i profesjonalizmu prowadzącej zajęcia
pani Alicji Sablik-Maciejewskiej, która uświadomiła uczestnikom, jak istotnym
zjawiskiem jest inkluzywność.
W jednym z kolejnym wpisów napiszę na pewno więcej o tym
ważnym temacie i przedstawię kilka propozycji adaptacji języka obcego dla
potrzeb inkluzywności.
Komentarze
Prześlij komentarz