MSCDN W POROZUMIENIU Z BRITISH COUNCIL O INKLUZYWNOŚCI

 




W sobotę 11 stycznia 2025 roku w siedzibie Mazowieckiego Samorządowego Centrum Kształcenia Nauczycieli Wydział w Warszawie odbyło się bardzo interesujące szkolenie Inkluzywność na lekcjach języka angielskiego: praktyczne ćwiczenia oraz strategie pracy z uczniem. Szkolenie było owocem porozumienia o współpracy między MSCDN, reprezentowanym przez panią Anetę Gładys, koordynatorem Zespołu ds. Języków Obcych oraz panią Karoliną Kasperską, reprezentującą British Council.

Prowadzącą szkolenie była pani Alicja Sablik-Maciejewska – koordynator ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w British Council, doświadczony nauczyciel języka angielskiego. Wydarzenie podzielone było na trzy części: w pierwszej rozmawialiśmy o pojęciu inkluzywności oraz różnych jego interpretacjach i nieświadomych uprzedzeniach oraz filtrach blokujących wdrażanie inkluzji na lekcjach. W panelu drugim zajmowaliśmy się tworzeniem inkluzywnych zajęć – analizowaliśmy i tworzyliśmy warsztatowo praktyczne ćwiczenia rozwijające umiejętności uczniów oraz ćwiczenia językowe i gramatyczne. W trzecim module zajęliśmy się refleksją, planowaniem działań inkluzywnych w szkole oraz podsumowaniem warsztatów.

Kiedy nauczyciele są pytani o inkluzywność, zwykle stosują wąską definicję i wiążą pojęcie z uczniami z zagranicy oraz uczniami niepełnosprawnymi, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i włączaniem ich w proces dydaktyczny. Jest to pojęcie znacznie szersze i praktycznie dotyczy wszystkich uczniów. Na lekcjach języka obce, gdzie nauczyciel musi stosować techniki komunikacyjne, jest to szczególnie istotne, a często zjawiska inkluzywności nie jesteśmy w pełni świadomi i bezwiednie stosujemy filtry blokujące inkluzywność.

Bardzo cennym elementem warsztatów było adaptowanie dostępnych materiałów dydaktycznych dla potrzeb wprowadzenie lub zwiększenia inkluzywności zajęć. Kilka prostych kroków pozwoli nam przeprowadzić bardziej włączającą lekcję, w którą uda nam się zaangażować jak najwięcej naszych uczniów.

Warsztaty Inkluzywność na lekcjach języka angielskiego okazały się być bardzo istotnym, przeprowadzonym w przyjaznej atmosferze szkoleniem. Ogromna w tym zasługa entuzjazmu, doświadczenia i profesjonalizmu prowadzącej zajęcia pani Alicji Sablik-Maciejewskiej, która uświadomiła uczestnikom, jak istotnym zjawiskiem jest inkluzywność.

W jednym z kolejnym wpisów napiszę na pewno więcej o tym ważnym temacie i przedstawię kilka propozycji adaptacji języka obcego dla potrzeb inkluzywności.  

Komentarze

Popularne posty