POKÓJ NAUCZYCIELSKI
Dla wielu praca nauczyciela to przede wszystkim nieomal
permanentne wakacje, przerywane krótkimi okresami pracy, nie kończące się
wycieczki i coroczne powtarzanie uczniom tych samych treści (no bo przecież
program się zmienia, ale angielski, niemiecki, czy matematyka pozostają bez
zmian). Produkcja „Pokój nauczycielski” w reżyserii Ilkera Cataka – niemiecki
kandydat do Oscara dla Najlepszego Filmu Międzynarodowego – pokazuje, że
rzeczywistość pracy w szkole nie jest aż tak prosta i kolorowa.
Carla Nowak (fantastyczna Leonie Benesch) – młoda niemiecka
nauczycielka polskiego pochodzenia pracuje w szkole podstawowej. Uczy wychowania
fizycznego i matematyki. Praca nie jest łatwa, uczniowie nie zawsze słuchają
nauczycieli i, jak to w szkole, nie zawsze stosują się do ich zaleceń. Większym
problemem jest jednak seria kradzieży, która dotyka także nauczycieli. Kiedy
podejrzenie pada na Alego, jednego z chłopców z wychowawczej klasy Carli, młoda
i nadal pełna ideałów nauczycielka postanawia baczniej przyjrzeć się sprawie.
Kiedy udaje jej się ustalić prawdziwego, zaskakującego sprawcę kradzieży,
sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli, a Carla zostaje poddana
ostracyzmowi i sama staje się ofiarą.
Choć „Pokój nauczycielski” to typowe kino zaangażowane
społecznie, film ogląda się jak prawdziwy, doskonały thriller. Twórcy filmu kreują
szczególną, niezwykłą atmosferę, czekamy, do czego mogą posunąć się uczniowie,
nauczyciele i inni pracownicy szkoły w zaistniałej sytuacji. Leonie Benesch
jako Carla tworzy naprawdę zapadającą w pamięć kreację (nominacja do
Europejskiej Nagrody Filmowej dla najlepszej europejskiej aktorki). Ciężko
obserwuje się jej próby walki o godność i sprawiedliwość, na szczęście nie
pozostaje w tej walce zupełnie sama. Genialne role tworzą też młodzi aktorzy,
głównie Leonard Stettnisch jako Oskar Kuhn.
„Pokój nauczycielski”
to bardzo prawdziwy film, który powinni zobaczyć wszyscy nauczyciele, uczniowie
i rodzice, bo pokazuje szkołę taką, jaka rzeczywiście jest – jako miejsce pełne
różnych osobowości, osób zaangażowanych i zniechęconych, zwycięzców i
przegranych. Filmowy nauczyciel nie pracuje tylko kilku godzin, potem
pieczołowicie ocenia testy, ale przede wszystkim przynosi do domu swoje
problemy zawodowe, myśli o uczniach, stara się rozwiązać ich problemy, także te
osobiste, bo chce im po prostu pomóc i mu / jej na nich zależy. Zachęcam do
obejrzenia filmu Cataka, bo oscarowa nominacja nie jest tu dziełem przypadku.
„Pokój nauczycielski” był ostatnią tegoroczną propozycją
Filmowej Akademii Nauczyciela. Chciałbym bardzo gorąco podziękować twórczyniom
projektu – Pani Małgorzacie Gasik z MSCDN Wydział w Płocku oraz Pani Joannie
Zarzyckiej (Nove Kino Przedwiośnie) za realizację tego świetnego programu, za
coraz ciekawsze pozycje filmowe prezentowane w projekcie, za ciągłe inspiracje
i promocję kina wśród uczniów i nauczycieli. Dziękujemy, że możemy być częścią
tej szczególnej edukacyjnej inicjatywy i życzymy, aby kolejny rok Filmowej Akademii
Nauczyciela okazał się jeszcze bardziej udany.
Komentarze
Prześlij komentarz