DEBATA NA LEKCJACH JĘZYKA OBCEGO
Jedną z form kształcenia konwersacyjnego uczniów na lekcjach
języka obcego jest debata. Nie jest to forma często stosowana, gdyż wymaga od
uczniów stosunkowo wysokiego poziomu kompetencji językowych (przynajmniej B1) i
wymaga dużego zaangażowania uczniów.
W pierwszej fazie lekcji nauczyciel dzieli klasę na dwie
grupy – zwolenników i oponentów danej koncepcji (np. Czy nastolatkowie powinni
angażować się w lokalną lub krajową politykę). Najlepszym rozwiązaniem jest umożliwienie
uczniom swobodnego wyboru grupy – za lub przeciw. Wiąże się to jednak z
niebezpieczeństwem dysproporcji między grupami. W takiej sytuacji musimy
podzielić klasę na równe zespoły, nawet wbrew przekonaniom uczestników debaty.
Następnie zmieniamy szybko aranżację pracowni, tak aby
uczniowie mogli usiąść w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Podajemy temat
dyskusji i umożliwiamy uczniom zebranie argumentów i ustalenie kolejności
wypowiedzi.
Wreszcie … debata rusza. Nauczyciel (lub wskazany uczeń)
rozpoczyna dyskusję, wprowadzając temat i przedstawiając zespoły. Wyznaczony
zostaje zespół, który zabiera głos jako pierwszy, po czym uczniowie
rozpoczynają swoją walkę na argumenty. Należy wskazać ramy czasowe debaty. W
połowie zadania dobrze jest, jeśli nauczyciel przerywa debatę na chwilę i
wskazuje uczniów, którzy do tej pory nie wzięli jeszcze udziału w dyskusji,
motywując ich do aktywności. Na koniec nauczyciel (lub wskazany uczeń)
podsumowuje debatę. Możliwy jest także wybór ucznia – najaktywniejszego uczestnika
debaty i wygranej drużyny.
Jakie zalety posiada takie ćwiczenie? Jest z pewnością
urozmaiceniem procesu dydaktycznego i jedną z metod aktywizujących całą klasę
(bo jeśli uczniowie nie udzielają się podczas samej debaty, uczestniczą
zespołowo w przygotowaniu argumentów, a poza tym ekspozycja językowa podczas
ćwiczenia jest bardzo duża). Uczestnicy uczą się sztuki dyskusji i rozwijają
umiejętność krytycznego myślenia. Element rywalizacji jest dodatkowym
czynnikiem mobilizującym i motywujących uczniów. Zadanie uczy pracy w grupie i
odpowiedzialności. Przede wszystkim jednak jest znakomitym narzędziem
językowym, wymagającym precyzji wypowiedzi i używania wysokiego poziomu
struktur leksykalno-gramatycznych. Uczniowie muszą być skupieni i słuchać
wzajemnie swoich wypowiedzi.
Metoda nie jest jednak bez wad. Zawsze istnieje
niebezpieczeństwo, że część uczniów mimo zachęt i środków motywacji ze strony
nauczyciela nie zabierze głosu podczas debaty. Introwertycy i uczniowie nieco
słabsi językową nie lubią tej metody. Istnieje obawa, że zaprezentowany temat
nie przypadnie uczniom do gustu.
Zachęcam nauczycieli do wykorzystania tej formy pracy przede
wszystkim ze względu na to, że jest czymś używanym dość rzadko, jest ćwiczeniem
skłaniającym uczniów do aktywnego użycia języka i przynosi efekty.
Źródło zdjęcia: https://www.freepik.com/free-photos-vectors/group-discussion
Komentarze
Prześlij komentarz