MAZOWIECKIE KONSULTACJE ZAŁOŻEŃ POLITYKI CYFROWEJ TRANSFORMACJI EDUKACJI W PŁOCKIM MSCDN
W poniedziałek 26 lutego w siedzibie płockiego wydziału
MSCDN odbyły się Mazowieckie Konsultacje Założeń Projektu Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji. Obok MSCDN Wydział w Płocku
organizatorem wydarzenia było Mazowieckie Kuratorium Oświaty oraz Ośrodek
Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Celem spotkania było wypracowanie wspólnych wniosków i
propozycji w kwestii Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji dla Ministerstwa
Edukacji Narodowej, aby „uwzględnić cyfrowe oczekiwania i potrzeby środowiska edukacyjnego
oraz pomóc rzetelnie określić kierunki zmian w edukacji, które nie tylko
pozwolą dotrzymać kroku innym krajom Europy, ale również sprawią, że Polska stanie
się ważnym partnerem w zakresie edukacji cyfrowej na scenie międzynarodowej.” (www.gov.pl/web/edukacja/otwarte-konsultacje-pcte)
Podstawą dyskusji przy stolikach eksperckich stał się
Dekalog cyfrowej transformacji edukacji:
1.
Ewaluacja stanu edukacji cyfrowej.
2.
Rewizja obowiązującej podstawy programowej.
3.
Wpływ nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji
na szkołę.
4.
Metody kształcenia, dydaktyka informatyki, dydaktyka
cyfrowa.
5.
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli.
6.
Wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół.
7.
Kształcenie cyfrowych specjalistów.
8.
Cyfrowe bezpieczeństwo.
9.
Zmiana organizacji pracy szkoły.
10.
Koordynacja realizacji nakreślonych celów.
W programie konferencji znalazły się dwa bardzo ciekawe wystąpienia:
„Cyfrowa szkoła – czyli jaka?” pana Janusza S. Wierzbickiego
z OEIiZK
Oraz „Jak rozwijać kompetencji cyfrowe uczniów” pani Anny
Krusiewicz z MSCDN Płock.
Wnioski wszystkich zespołów roboczych, w składzie których
znaleźli się dyrektorzy szkół i nauczyciele informatyki i innych przedmiotów,
przedstawiciele Mazowieckiego Kuratorium Oświaty i Wydziału Oświaty Urzędu Miasta,
nauczyciele-konsultanci i doradcy metodyczni OEIiZK i MSCDN. Cyfrowa transformacji
szkoły okaże się sukcesem, jeśli szkoła będzie dobrze dofinasowana, a elementem
budżetu każdej placówki będzie specjalna pozycja na wydatki związane z
cyfryzacją. Po otrzymaniu specjalistycznego sprzętu każda szkoła musi otrzymać
właściwe oprogramowanie i aplikacje, a nauczyciele – pakiet szkoleń uczących
jak z nich efektywnie korzystać. Standaryzacja sprzętu cyfrowego w danym typie
szkół także może okazać się właściwym rozwiązaniem. Postulowano także systemową
zmianę polegającą na wprowadzeniu obowiązkowej godziny zajęć twórczych dla
uczniów. Byłyby to zajęcia interdyscyplinarne, projektowe i opierały się na
wykorzystaniu technologii cyfrowej.
Mamy nadzieję, że wnioski z konsultacji okażą się przydatne
przy realizacji Projektu Polityki Cyfrowej Transformacji
Edukacji, co pozwoli polskiej szkole stać się lepszą i nowocześniejszą.
Źródło ilustracji: https://www.dreamstime.com/digital-transformation-disruption-innovation-business-modern-technology-concept-image135034188
Komentarze
Prześlij komentarz