MAZOWIECKIE KONSULTACJE ZAŁOŻEŃ POLITYKI CYFROWEJ TRANSFORMACJI EDUKACJI W PŁOCKIM MSCDN

 


W poniedziałek 26 lutego w siedzibie płockiego wydziału MSCDN odbyły się Mazowieckie Konsultacje Założeń Projektu Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji. Obok MSCDN Wydział w Płocku organizatorem wydarzenia było Mazowieckie Kuratorium Oświaty oraz Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.

Celem spotkania było wypracowanie wspólnych wniosków i propozycji w kwestii Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji dla Ministerstwa Edukacji Narodowej, aby „uwzględnić cyfrowe oczekiwania i potrzeby środowiska edukacyjnego oraz pomóc rzetelnie określić kierunki zmian w edukacji, które nie tylko pozwolą dotrzymać kroku innym krajom Europy, ale również sprawią, że Polska stanie się ważnym partnerem w zakresie edukacji cyfrowej na scenie międzynarodowej.” (www.gov.pl/web/edukacja/otwarte-konsultacje-pcte)

Podstawą dyskusji przy stolikach eksperckich stał się Dekalog cyfrowej transformacji edukacji:

1.       Ewaluacja stanu edukacji cyfrowej.

2.       Rewizja obowiązującej podstawy programowej.

3.       Wpływ nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji na szkołę.

4.       Metody kształcenia, dydaktyka informatyki, dydaktyka cyfrowa.

5.       Kształcenie i doskonalenie nauczycieli.

6.       Wyposażenie uczniów, nauczycieli i szkół.

7.       Kształcenie cyfrowych specjalistów.

8.       Cyfrowe bezpieczeństwo.

9.       Zmiana organizacji pracy szkoły.

10.   Koordynacja realizacji nakreślonych celów.

W programie konferencji znalazły się dwa bardzo ciekawe wystąpienia:

„Cyfrowa szkoła – czyli jaka?” pana Janusza S. Wierzbickiego z OEIiZK

Oraz „Jak rozwijać kompetencji cyfrowe uczniów” pani Anny Krusiewicz z MSCDN Płock.

Wnioski wszystkich zespołów roboczych, w składzie których znaleźli się dyrektorzy szkół i nauczyciele informatyki i innych przedmiotów, przedstawiciele Mazowieckiego Kuratorium Oświaty i Wydziału Oświaty Urzędu Miasta, nauczyciele-konsultanci i doradcy metodyczni OEIiZK i MSCDN. Cyfrowa transformacji szkoły okaże się sukcesem, jeśli szkoła będzie dobrze dofinasowana, a elementem budżetu każdej placówki będzie specjalna pozycja na wydatki związane z cyfryzacją. Po otrzymaniu specjalistycznego sprzętu każda szkoła musi otrzymać właściwe oprogramowanie i aplikacje, a nauczyciele – pakiet szkoleń uczących jak z nich efektywnie korzystać. Standaryzacja sprzętu cyfrowego w danym typie szkół także może okazać się właściwym rozwiązaniem. Postulowano także systemową zmianę polegającą na wprowadzeniu obowiązkowej godziny zajęć twórczych dla uczniów. Byłyby to zajęcia interdyscyplinarne, projektowe i opierały się na wykorzystaniu technologii cyfrowej.

Mamy nadzieję, że wnioski z konsultacji okażą się przydatne przy realizacji Projektu Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji, co pozwoli polskiej szkole stać się lepszą i nowocześniejszą.

Źródło ilustracji: https://www.dreamstime.com/digital-transformation-disruption-innovation-business-modern-technology-concept-image135034188


Komentarze

Popularne posty