KRĘCIMY TUTORIAL

 

Czy myślałeś kiedyś o dzieleniu się swoją wiedzą i tworzeniu tutoriali – być może dla swoich uczniów, a może dla szerszej publiczności? Dziś kilka słów o tym jak w prosty sposób przy użyciu dostępnych online narzędzi nagrywać filmiki instruktażowe dla naszych uczniów.

Jakie korzyści płyną z nakręcenia filmu instruktażowego dla naszych uczniów? Po pierwsze, oszczędzamy czas na lekcji – nie musimy wprowadzać nowych treści i skupić się na powtórzeniu, ćwiczeniach i utrwaleniu nowej wiedzy i umiejętności. Kształcimy u uczniów kompetencje kluczowe – uczeń pracuje z nowymi technologami, a przy okazji pokazujemy uczniowi i rodzicowi, że dbamy o rozwój językowy naszych podopiecznych, że uczymy nowocześnie. Ważnym aspektem tutoriali jest wielokrotna możliwość odtwarzania ich – jeśli uczeń nie zrozumiał wprowadzanych treści przy pierwszym oglądaniu lub zaniedbał zrobienie notatek, może do filmiku wielokrotnie wrócić. Pokazujemy też naszym uczniom nieco inną stronę swojej pracy i swoich umiejętności.

Dwa rekomendowane, intuicyjne i bardzo proste w obsłudze programy do nagrywania tutoriali to:

1.      SCREENCASTIFY https://www.screencastify.com/




2.  LOOM https://www.loom.com/



Rejestracja w obu aplikacjach trwa zaledwie kilka minut, wybieramy tę, która wydaje się dla nas bardziej przejrzysta i użyteczna i – here we go – ruszamy z naszymi pierwszymi tutorialami. Filmiki można nagrywać na tle przygotowanych wcześniej slajdów, ilustrujących wprowadzany materiał. Przygotowanie pięciominutowego odcinka nie powinno przekroczyć 5 minut, a nauczyciel ma też przy tym dużo zabawy. Jeśli nasze filmiki spodobają się naszym uczniom, możemy pomyśleć o szerszej produkcji – wprowadzaniu w ten sposób nie tylko nowego materiału gramatycznego, ale też leksyki i treści związanych z realioznawstwem. Można też pomyśleć o szerszym udostępnianiu filmów, np. na youtube. Pamiętajmy, że nakład pracy jest duży, ale z nakręconych filmików możemy korzystaś latami (edukacyjny recycling).

Przygotowanie tutoriali  może łączyć się z tzw. lekcję odwóconą (tzw. Flipped Classroom), której poświęcę jeden z kolejnych wpisów.

Inspiracją dla tego postu było fantastyczne szkolenie dla nauczycieli języków obcych, które odbyło się w siedzibie MSCDN w Płocku w sobotę, 18 listopada. Warsztaty na temat odwróconej lekcji i przygotowywania krótkich filmików instruktażowych poprowadziła germanistka, Pani Anna Życka, nauczycielka z EXPERTSCHOOL. Bardzo dziękujemy za inspirujące zajęcia.

Komentarze

Popularne posty