KRĘCIMY TUTORIAL
Czy myślałeś kiedyś o dzieleniu się swoją wiedzą i tworzeniu tutoriali – być może dla swoich uczniów, a może dla szerszej publiczności? Dziś kilka słów o tym jak w prosty sposób przy użyciu dostępnych online narzędzi nagrywać filmiki instruktażowe dla naszych uczniów.
Jakie
korzyści płyną z nakręcenia filmu instruktażowego dla naszych uczniów? Po
pierwsze, oszczędzamy czas na lekcji – nie musimy wprowadzać nowych treści i
skupić się na powtórzeniu, ćwiczeniach i utrwaleniu nowej wiedzy i umiejętności.
Kształcimy u uczniów kompetencje kluczowe – uczeń pracuje z nowymi technologami,
a przy okazji pokazujemy uczniowi i rodzicowi, że dbamy o rozwój językowy
naszych podopiecznych, że uczymy nowocześnie. Ważnym aspektem tutoriali jest
wielokrotna możliwość odtwarzania ich – jeśli uczeń nie zrozumiał wprowadzanych
treści przy pierwszym oglądaniu lub zaniedbał zrobienie notatek, może do
filmiku wielokrotnie wrócić. Pokazujemy też naszym uczniom nieco inną stronę
swojej pracy i swoich umiejętności.
Dwa
rekomendowane, intuicyjne i bardzo proste w obsłudze programy do nagrywania tutoriali
to:
1.
SCREENCASTIFY https://www.screencastify.com/
2. LOOM https://www.loom.com/
Rejestracja
w obu aplikacjach trwa zaledwie kilka minut, wybieramy tę, która wydaje się dla
nas bardziej przejrzysta i użyteczna i – here we go – ruszamy z naszymi
pierwszymi tutorialami. Filmiki można nagrywać na tle przygotowanych wcześniej
slajdów, ilustrujących wprowadzany materiał. Przygotowanie pięciominutowego
odcinka nie powinno przekroczyć 5 minut, a nauczyciel ma też przy tym dużo
zabawy. Jeśli nasze filmiki spodobają się naszym uczniom, możemy pomyśleć o
szerszej produkcji – wprowadzaniu w ten sposób nie tylko nowego materiału gramatycznego,
ale też leksyki i treści związanych z realioznawstwem. Można też pomyśleć o
szerszym udostępnianiu filmów, np. na youtube. Pamiętajmy, że nakład pracy jest
duży, ale z nakręconych filmików możemy korzystaś latami (edukacyjny
recycling).
Przygotowanie
tutoriali może łączyć się z tzw. lekcję
odwóconą (tzw. Flipped Classroom), której poświęcę jeden z kolejnych wpisów.
Inspiracją
dla tego postu było fantastyczne szkolenie dla nauczycieli języków obcych, które
odbyło się w siedzibie MSCDN w Płocku w sobotę, 18 listopada. Warsztaty na temat
odwróconej lekcji i przygotowywania krótkich filmików instruktażowych
poprowadziła germanistka, Pani Anna Życka, nauczycielka z EXPERTSCHOOL. Bardzo
dziękujemy za inspirujące zajęcia.
Komentarze
Prześlij komentarz