Wiedeńska Orkiestra Warzywna: twórcze dźwięki i zdrowa edukacja STEAM


W świecie muzyki nie brakuje orkiestr grających na tradycyjnych instrumentach, ale co powiesz na orkiestrę, która wykorzystuje warzywa jako instrumenty? Tak, to nie jest żart! Wiedeńska Orkiestra Warzywna to zespół, który zaskakuje swoim oryginalnym podejściem do muzyki. Ta unikalna orkiestra nie tylko gra na warzywach, ale także sama tworzy własne instrumenty. Wiedeńska Orkiestra Warzywna wykorzystuje różne rodzaje warzyw, takie jak marchewki, ogórki, rzodkiewki i wiele innych, aby wydobyć dźwięki. Każde warzywo ma inny dźwięk, co tworzy fascynującą paletę dźwięków muzycznych.

Czy taki zespół może być inspiracją dla uczniów i nauczycieli, którzy pracują metodą STEAM-ową? A dlaczego nie? Dlaczego właśnie warzywa? Może dołożyć jeszcze trochę owoców? To nie tylko ciekawy temat, ale także doskonała okazja do eksperymentowania i zdobywania wiedzy w praktyczny sposób.

W modelu STEAM łączymy zdobywanie wiedzy z technologią, inżynierią, sztuką i matematyką, a przede wszystkim pracujemy zespołowo – projektowo. Uczniowie zdobywają wiedzę i rozwijają umiejętności różnymi zmysłami, co powoduje, że nauka jest efektywniejsza i bardziej interesująca.

Jak zatem stworzyć lekcję inspirowaną zespołem grającym na marchewkach???

Możemy zacząć od kart pracy z rysunkami wybranych owoców i warzyw. Takie karty możemy w prosty i łatwy sposób stworzyć w canvie Strona główna – Canva. Zadaniem uczniów jest znalezienie niemieckich lub angielskich nazw owoców i warzyw w słowniku, może być wersja papierowa, może być wersja cyfrowa (element technologiczny: słownik angielski online - Diki,   Tłumaczenia PONS).

Aby przećwiczyć słownictwo można wykorzystać aplikacje: LearningApps, Quizlet czy Wordwall.

Można też stworzyć karty do gry DOBBLE Generator kart: Dobble dla dzieci do druku, dostosowując słownictwo do poziomu i liczebności grupy. Ze starszymi uczniami możemy pójść o krok dalej i pobawić się w tworzenie warzywnych instrumentów oraz powiązać treści z innych przedmiotów. Proces tworzenia instrumentów warzywnych angażuje uczniów w naukę fizyki dźwięku, matematyki (afinacje), inżynierii (jak zbudować instrument) i biologii (rozumienie struktury warzyw). Jest to doskonały przykład na to, jak kreatywność może być zintegrowana z naukowym podejściem w edukacji.

Jeżeli chcemy pozostać tylko w obrębię języka obcego, to elementem matematycznym może być np. obliczanie wagi sałatki warzywnej bądź owocowej, oczywiście w języku obcym. To może być również tworzenie dialogów w sklepie i podawanie cen, bądź liczenie pieniędzy na zakupach. W grupach bardziej zaawansowanych możemy nawiązać do zdrowego stylu życia, czy zaproponować uczniom, aby wyszukali nieoczywiste ciekawostki o różnych warzywach i owocach.

Jako efekt końcowy projektu uczniowie mogą wykonać rzeźbę owocowo-warzywną i ją opisać, bądź sfotografować i opisać. 

Innym wariantem może być kolaż – i tu znów istnieją dwa sposoby: wersja papierowa lub wersja cyfrowa. Uczniowie mogą również utworzyć chmury wyrazowe, np. Word Cloud Generator - WordArt.com a następnie zrobić z tego galerię wirtualną. Można także pobawić się sztuczną inteligencją i wygenerować obrazy za pomocą np. Scribble Diffusion lub Bing.


Możliwości jest naprawdę mnóstwo, a charakter tych zajęć zależy tylko od chęci i kreatywności naszej i naszych uczniów. Muzyka i nauka idą w parze. Można z tego stworzyć inspirujący projekt, który łączy pasję do muzyki z edukacją STEAM, otwierając przed uczniami drzwi do fascynującego świata wiedzy i kreatywności. To nie tylko okazja do eksperymentowania, ale także do rozwoju umiejętności pracy zespołowej i wyrażania siebie w kreatywny sposób. 

Zapraszamy do zabawy.

EZ

PS. Kolorowe ilustracje zostały wykonane przy użyciu sztucznej inteligencji.


Komentarze

Popularne posty