DEUTSCH IN PŁOCK 2023

Nasza gra miejska organizowana przez Płocki Oddział Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego oraz Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku cieszy się ogromną popularnością, w tym roku wzięło w niej udział 10 drużyn, czyli maksymalna liczba określona w regulaminie. Gra miejska DEUTSCH IN PŁOCK 2023 została przeprowadzona 6 czerwca przy współpracy wielu osób z wielu instytucji. Nasze przedsięwzięcie to wspaniały przykład kooperacji i współdziałania w bardzo dużej i zróżnicowanej grupie. Naszym celem jest zachęcanie i motywowanie uczniów szkół podstawowych do nauki języka niemieckiego i kontynuacji tej nauki w szkołach ponadpodstawowych, dlatego też rokrocznie do organizacji tego wydarzenia włączają się nauczyciele i uczniowie z płockich (i nie tylko) szkół ponadpodstawowych. W tym roku mogliśmy liczyć na wsparcie:

- Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku,

- III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku,

- IV Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Płocku, 

- V Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Łukasiewicza w Płocku oraz

- Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie.

W tym roku naszym celem było również połączenie doskonalenia kompetencji wielojęzyczności z kompetencjami cyfrowymi, tak więc w wielu miejscach uczniowie musieli korzystać z Internetu i wykonywać zadania online. Nasze stacje rozmieściliśmy w różnych miejscach kulturalno – edukacyjnych. 

Zaczęliśmy tradycyjnie w Domu Darmstadt, w którym ponad dwa wieki temu przebywał E.T.A. Hoffman – poeta, pisarz epoki romantyzmu, prawnik, kompozytor, rysownik, karykaturzysta, który właśnie za rysowanie karykatur przedstawiających wyższych urzędników i oficerów pruskich został przeniesiony w 1802 roku do Płocka. 

W Domu Darmstadt uczniowie zostali serdecznie powitani przez organizatorów, można by rzec, że po staropolsku, tylko nie chlebem i solą ;-), a świeżym, ciepłym preclem i butelką wody. 

Każda grupa otrzymała mapę ze stacjami oraz kartę stacji, na której podczas realizacji zadań uczniowie zbierali punkty i potwierdzenie wykonania zadań. Tutaj również zlokalizowane były dwie stacje. Pierwsza z nich przy wejściu do budynku, gdzie widnieje tablica upamiętniająca pobyt Hoffmana w Płocku. Przy tablicy uczniowie musieli zeskanować kod QR i wykonać zadanie w aplikacji LearningApps dotyczące osoby E.T.A. Hoffmana. Uczniowie mogli otrzymać dodatkowe punkty za zrobienie zdjęcia grupy przy tablicy pamiątkowej i zamieszczenie jej na wspólnym padlecie. Natomiast w Domu Darmstadt czekała na uczestników druga stacja, gdzie uczniowie musieli rozwiązać zagadki związane z twórczością Hoffmana oraz literaturą niemiecką dla dzieci. Animatorami przed i w Domu Darmstadt byli uczniowie III LO pod opieką Pani Iwony Kamińskiej. Pani Iwona była również pomysłodawczynią zagadek.

Kolejne dwie stacje umieszczone były w jednej z najstarszych polskich szkół, czyli Małachowiance. Na boisku uczniowie musieli wykazać się nie tylko znajomością niemieckich liczebników, ale również niemałą kondycją i umiejętnością współpracy w grupie. Dwóch uczestników musiało skakać równocześnie na gigantycznej skakance, a pozostałych dwóch – liczyć podskoki po niemiecku. Tą stacją opiekowała się Pani Małgorzata Góralska wraz ze swoimi uczniami. 

Wejście na wieżę (kolejna stacja) też wymagało od uczniów nie lada wysiłku, a u niektórych wiązało się to także z pokonaniem własnych klaustrofobicznych lęków w ciasnej, krętej klatce schodowej. Na górze czekała na uczestników Pani Monika Malewska, która przygotowała dla uczniów wykreślankę z niemieckimi nazwami miejsc i obiektów w naszym mieście. Uczniowie musieli znaleźć i pokazać z wieży przynajmniej osiem z piętnastu obiektów, aby otrzymać punkty za to zadanie.


W Muzeum Żydów Mazowieckich czekali na uczestników uczniowie z Zespołu Szkół w Gąbinie wraz z Panią Marzeną Sosińską. Zadanie w muzeum według naszych uczestników okazało się najbardziej wymagające. Tutaj uczniowie za pomocą aplikacji gosocrative musieli rozwiązać quiz dotyczący podobieństw języka niemieckiego i jidysz, rozwiązań musieli szukać w różnych miejscach ekspozycji muzealnej. Zadanie w aplikacji przygotowała i podsumowała w całości Pani Marzena Sosińska.



Na wystawie Art Deco w Muzeum Mazowieckim uczniowie musieli odszukać eksponaty ze zdjęć i odpowiedzieć po niemiecku na pytania, dotyczące poszczególnych elementów wystawy. W tym miejscu animatorami byli pełnoletni uczniowie III LO, wspierani przez sympatyczne i bardzo pomocne panie z Muzeum. Karty pracy, które otrzymali uczniowie zostały wykonane przeze mnie. 

W Novym Kinie Przedwiośnie na uczestników czekali uczniowie z V LO pod opieką Pani Justyny Bernal. Uczestnicy musieli rozwiązać krzyżówkę (online lub w wersji papierowej) a rozwiązanie umieścić na wspólnym padlecie. Krzyżówkę przygotowaną przeze mnie do aplikacji LearningApps „przeniosła” pani Marzena Sosińska.

Kilka kroków dalej na uczestników czekała najmilsza i najsłodsza stacja tej gry. W Lodziarni Familijnej zadaniem uczestników było zamówienie lodów po niemiecku i nagranie filmiku. Następnie filmiki zostały umieszczone na padlecie. Wszystkie grupy znakomicie poradziły sobie z tym zadaniem, a wszyscy otrzymali w nagrodę gratisową gałkę lodów. Nad organizacją stacji czuwała młodzież z IV LO pod opieką Pani Agnieszki Kozakiewicz.


Finał gry odbył się w zaprzyjaźnionej mocno z nami Mediatece eMka. Tutaj znajdowała się stacja, na której uczestnicy musieli wyszukać płytę i odpowiedzieć na pytanie związane z muzyką klasyczną i twórczością Beethowena oraz za pomocą sztucznej inteligencji Scribble Diffusion wygenerować obraz Dziadka do orzechów lub innej bajkowej postaci. Wszystkie rezultaty zostały zamieszczone na padlecie. Tutaj uczestników wspierały absolwentki III LO oraz niezawodny Pan Bartosz Sobiesiak – pracownik eMki.


Na zakończenie gry Pani Marzena Sosińska przygotowała dla wszystkich uczestników indywidualnego Kahoota, a pytania sprawdzały spostrzegawczość i pamięć naszych uczniów, gdyż dotyczyły wszystkich miejsc, które odwiedziła młodzież podczas wykonywania poszczególnych zadań. Najlepsza okazała się uczennica Szkoły Muzycznej w Płocku, która w nagrodę otrzymała kartę podarunkową do EMPiKa ufundowaną przez Płocki Oddział PSNJN oraz voucher na słodki deser ufundowany przez Lodziarnię Familijną.

W mediatece nastąpiło podsumowanie naszej gry, uroczyste ogłoszenie zwycięzców oraz wręczenie dyplomów i nagród. W tym roku najlepszą drużyną okazała się grupa ze SP Nr 16 w Płocku, II miejsce zajęli uczniowie ze SP w Nowym Grabiu, a III miejsce zdobyli uczniowie z OSM w Płocku. W naszej zabawie wzięli również udział uczniowie ze szkół podstawowych w Borkach, Łaszewie, Wróblewie, Siemiątkowie, Zagrobie, Staroźrebach oraz SP Nr 3 w Płocku. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz wspaniałe nagrody rzeczowe przekazane przez wydawnictwa Nowa Era, PWN, Draco oraz Muzeum Mazowieckie w Płocku, a także Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży oraz Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego.


Udział w grze miejskiej był dla młodzieży świetną okazją do poznania oferty kulturalnej miasta Płocka. Niektórzy uczniowie po raz pierwszy odwiedzili Muzeum bądź wieżę w Małachowiance. Uczniowie zostali zapoznani z ofertą Książnicy Płockiej, a szczególnie ze Zbiorami Audiowizualnymi, czyli mediateki eMka. Uczniowie z podstawówek mieli też okazję porozmawiania ze starszymi uczniami szkół ponadpodstawowych na temat oferty edukacyjnej poszczególnych szkół.

Wszystkim osobom, które zaangażowały się w organizację gry miejskiej DEUTSCH IN PŁOCK 2023 serdecznie dziękujemy i mamy nadzieję, że za rok również uda nam się zorganizować kolejną edycję gry.

EZ

PS. foto wykonane przez organizatorów i uczestników gry



Komentarze

Popularne posty