Współpraca wzbogaca…?


Zastanawialiście się, co byłoby, gdyby każdy człowiek był strasznym egoistą i musiał liczyć tylko na siebie??? Wizja chyba raczej nieciekawa… Od najmłodszych lat bowiem człowiek „ciągnie” do drugiego człowieka, aby nie czuć się samotnie. Już w żłobku czy przedszkolu maluchy pełzają do siebie a „kreatywne ciocie” zawsze inicjują wspólne zabawy. 

Umiejętność pracy w grupie, a ściśle rzecz ujmują współpracy jest ważną i cienioną umiejętnością na każdym etapie edukacji, pracy, czy ogólnie funkcjonowania w społeczeństwie.

W szkole częstą formą pracy jest praca w grupie, a jeśli nie jest, to raczej powinna. Uczniowie na zajęciach wykonują zadania w parach, grupach, gdzie każdy może wykazać się swoimi umiejętnościami, natomiast uczniowie „słabsi” mogą liczyć na pomoc kolegów i koleżanek.

Współpraca, współtworzenie jest również bardzo ważnych elementem podczas realizacji wszelkiego rodzaju projektów edukacyjnych. W projektach e-twinningowych jest jednym z ważniejszych kryteriów, który jest brany pod uwagę podczas przyznawania szkole odznaki jakości. Uczniowie mają możliwość wykazania się własnym talentem, pokazania swoich mocnych stron, czasami również tych, których podczas standardowych zajęć nie mają okazji zaprezentować. 

Kooperacja lub zamiennie przez osoby anglojęzyczne stosowana kolaboracja (z ang. współpraca, termin, który w języku polskim ma raczej wydźwięk pejoratywny) jest zaliczana do modelu 4K, czyli kluczowych kompetencji XXI wieku. Krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja oraz kooperacja to kompetencje, które z powodzeniem możemy rozwijać podczas zajęć języka obcego. 

Jeśli pozwolimy naszym uczniom analizować dane, wyciągać wnioski i poprawiać własne błędy rozwijamy u nich kreatywne myślenie. Tym bardziej na lekcjach języka obcego, gdzie porównujemy różne kultury, dotykamy czasami dla nas tematów tabu, pokazujemy dzieciom świat i uczymy je, jak interpretować rzeczywistość. Uczymy ich otwartości i tolerancji, ale wskazujemy także niebezpieczeństwa i przestrzegamy prze ryzykiem.

Kreatywność rozwijamy poprzez realizację zadań-wyzwań. Kreatywność to umiejętność przedstawienie, przekształcenia tego, co istnieje w sposób twórczy i oryginalny. Ale kreatywność to również umiejętność tworzenia nowych innowacyjnych rozwiązań, których nikt wcześniej nie odkrył. Bardzo lubię używać nowych aplikacji, dzięki którym uczniowie szybciej i chętniej przyswajają nowe słownictwo, struktury gramatyczny lub rozwijają umiejętności słuchania, czytania czy mówienia w języku obcym.

Komunikacja, czyli najważniejszy komponent lekcji języka obcego jest kluczową kompetencją, dzięki której nasi uczniowie wyrażając własne myśli, nabierają pewności siebie. Zadaniem nauczyciela jest zachęcanie do mówienia, inicjowanie sytuacji, w których uczniowie będą przełamywać strach przed popełnianiem błędów. Komunikowanie się w językach obcych jest pożądaną i cenioną umiejętnością w środowisku biznesowym, a zatem należy uświadomić młodzieży celowość naszych działań, gdyż nauka komunikacji rozwija również umiejętności przywódcze, uczy zarządzania konfliktami czy wspólnego podejmowanie decyzji. 


Kooperacja jest umiejętnością najbardziej złożoną. Uczniowie pracując na lekcji w parach, w grupach kształtują wszystkie powyżej wspomniane kompetencje uwzględniając stanowisko innych kolegów i koleżanek. Rywalizacja czy indywidualizm nie są już tak efektywne w rozwiązywaniu trudnych sytuacji, co współpraca i wspólne wypracowanie kreatywnych rozwiązań.

A zatem współpracujmy i uczmy współpracy, a efekty zapewne będą widoczne już niebawem.

P.S. Zdjęcia wygenerowana za pomocą sztucznej inteligencji ;-)




Komentarze

Popularne posty