„TONIA” W FILMOWEJ AKADEMII NAUCZYCIELA
We wczorajszej odsłonie Filmowej Akademii Nauczyciela
mogliśmy obejrzeć mądry i wzruszający film Marcina Bortkiewicza „Tonia”. To
poruszająca polska produkcja, która skłoni do refleksji zarówno ucznia, jak i
nauczyciela.
Tytułowa główna
bohaterka (w tej roli fantastyczna, debiutująca na ekranie Marianna Ame) to rezolutna
11-letnia dziewczynka, której mama nie żyje. Tonia mieszka z babcią świetna
rola Małgorzaty Zajączkowskiej) oraz tatą (coraz popularniejszy Adam Bobik).
Chociaż mężczyzna nadużywa alkoholu, między dzieckiem a ojcem istnieje bardzo
silna więź, zatem nikogo nie zaskakuje rozpaczliwa reakcja Toni na wieść, że
ojciec zamierza podjąć pracę zarobkową za granicą. Do czego gotowa będzie
posunąć się 11-latka, aby utrzymać ojca przy sobie?
„Tonia” to film ciekawy i bardzo dobrze zagrany. Marianna
Ome pokazuje na ekranie mnóstwo zaangażowania i talentu. Najistotniejsza jest jednak
poruszona przez Marcina Bortkiewicza problematyka społeczna filmu. „Tonia”
dotyka wielu współczesnych problemów: ubóstwa, samotnego rodzicielstwa (także
wśród mężczyzn), uzależnień oraz emigracji zarobkowej. Choć tatko (jak
dziewczynka go pieszczotliwie nazywa) nie jest do końca zdolny zapewnić Toni
godnych warunków życia, córka i tak bezgranicznie go kocha i nie jest w sanie
zaakceptować jego wyjazdu. Twórcy filmu podają te kwestie w sposób delikatny,
nienachalny, nie epatują dramatem, dlatego „Tonia” jest bardzo dobrą propozycją
na seans rodzinny i szkolny. W bardzo realistyczny sposób ukazana jest również
atmosfera małomiasteczkowa i prowincjonalna, w miejscu, gdzie wszyscy
wszystkich znają i wszyscy o wszystkich wszystko wiedzą.
„Tonia” to kolejna cenna i ważna pozycja przedstawiona w
ramach Filmowej Akademii Nauczyciela. To przede wszystkim gotowy materiał na
zajęcia z wychowawcą – pogadankę, rozmowę na temat, jak potoczą się losy Toni,
omówienie głównych problemów filmu oraz próba znalezienia ich rozwiązania. Ta
polska produkcja daje także nam, nauczycielom języków obcych, możliwość
zaaranżowania lekcji – może to być pisanie recenzji lub streszczenia filmu,
opisu Toni z uwzględnieniem wyglądu zewnętrznego i cech charakteru, opowiadanie
dotyczące losów Toni (w formie ustnej lub pisemnej), a ze starszymi uczniami –
dyskusja na temat problemów społecznych uwidocznionych w filmie. Wykorzystując
nowoczesne technologie, uczniowie mogą także nagrywać krótkie scenki z filmu w
języku obcym.
Kino daje nauczycielowi języka obcego ogromne możliwości
uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego, dlatego – jako zagorzały kinoman i stały
uczestnik Filmowej Akademii Nauczyciela – zachęcam wszystkich do jak
najczęstszych wizyt w kinie z uczniami i wykorzystania filmu do realizacji
podstawy programowej.
Komentarze
Prześlij komentarz