JAK ZADBAĆ O KREATYWNOŚC NASZYCH UCZNIÓW?
Kreatywność to cecha, która bardzo pomaga nam na wszystkich
etapach naszego życia – w szkole, w domu, w pracy. To atrybut, który pomaga nam
w rozwiązywaniu problemów, ułatwia współpracę, pomaga przy realizacji projektów
i ogólnie zwiększa naszą intelektualną atrakcyjność. Każdy z naszych uczniów
posiada jakiś wrodzony potencjał kreatywności. Część z nich w naturalny sposób
potrafi wykorzystać swoje zasoby, część zaś potrzebuje dodatkowych bodźców i
ćwiczeń, aby je uruchomić.
Dziś przedstawię kilka prostych propozycji zadań, które
można wykorzystać z uczniami, aby kształcić ich kreatywność:
1.
LISTA SŁÓW NR 1 Wypisz jak najwięcej słów
zaczynających się na daną literę / czasowników nieregularnych / narodowości /
zawodów, itd. Zadanie to nie tylko przypomina uczniom znajome słownictwo, ale
uczy szybkiego myślenia i pomysłowości.
2.
LISTA SŁÓW NR 2 Znajdź w klasie jak najwięcej
przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na daną literę i wypisz ich nazwy
(alternatywnie: jak najwięcej przyborów szkolnych, przedmiotów z klasy, które
chciałbyś zabrać do domu, itp.).
3.
ŁAŃCUCH SŁOW Podaj słowo zaczynające się na
ostatnią literę wskazanego wyrazu – uczniowie tworzą łańcuch słów: np. BOY –
YOUNG – GENEROUS – STUDENT – TREE – EXPLOSION.
4.
UŻYCIA GADŻETU Wypisz jak najwięcej użyć
(oczywistych, ale także nieco szalonych) danego przedmiotu, np.: łyżeczki do
herbaty, młotka, czapki, jabłka). To doskonały sposób na utrwalenie znanych
słówek, wprowadzenie nowych i wzbudzanie kreatywności uczniów).
5.
WADY I ZALETY Wskaż jak najwięcej wad i zalet
bycia nastolatkiem / czytania tygodników / studiowania za granicą / nauki
języka chińskiego. Ćwiczenie to można przeprowadzić w formie konkursu – każdy
uczeń wskazuje jedną zaletę, potem rozpoczynamy drugą kolejkę – każdy ma 10
sekund na wskazanie argumentu, jeśli go nie podoba, odpada z gry. Uczniowie
naprawdę lubią taką formę rywalizacji.
6.
CO BYŚ ZROBIŁ, GDYBY. Uczniowie kończą wskazane
przez nauczyciela zdania w II trybie warunkowym, np. Co byś zrobił, gdybyś 1. był
prezydentem miasta, 2. został zaatakowany przez niedźwiedzia, 3. zgubił wszystkie
dokumenty w Wielkiej Brytanii, 4. znał wszystkie języki świata. Każdy uczeń
musi zakończyć zdanie w inny, kreatywny sposób.
7. KREATYWNE PISANIE Do rozwijania kreatywności uczniów znakomicie przydają się wszelkiego typu zadania na kreatywne pisanie, np. 1. Napisz krótkie opowiadanie z użyciem pięciu wskazanych słów 2. Napisz krótkie opowiadanie rozpoczynające się od wskazanego zdania i rozgrywające się we wskazanym miejscu i czasie.
Zachęcam do stosowania tego typu zadań na lekcji. Są nie
tylko urozmaiceniem zajęć, ale wpływają na pomysłowość i prędkość myślenia
naszych uczniów, a do tego utrwalają i wzbogacają ich zasób struktur
leksykalnych i gramatycznych. Pomóżmy naszym uczniom stać się bardziej
kreatywnymi.
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz