JAK ZADBAĆ O KREATYWNOŚC NASZYCH UCZNIÓW?

 


Kreatywność to cecha, która bardzo pomaga nam na wszystkich etapach naszego życia – w szkole, w domu, w pracy. To atrybut, który pomaga nam w rozwiązywaniu problemów, ułatwia współpracę, pomaga przy realizacji projektów i ogólnie zwiększa naszą intelektualną atrakcyjność. Każdy z naszych uczniów posiada jakiś wrodzony potencjał kreatywności. Część z nich w naturalny sposób potrafi wykorzystać swoje zasoby, część zaś potrzebuje dodatkowych bodźców i ćwiczeń, aby je uruchomić.

Dziś przedstawię kilka prostych propozycji zadań, które można wykorzystać z uczniami, aby kształcić ich kreatywność:

1.       LISTA SŁÓW NR 1 Wypisz jak najwięcej słów zaczynających się na daną literę / czasowników nieregularnych / narodowości / zawodów, itd. Zadanie to nie tylko przypomina uczniom znajome słownictwo, ale uczy szybkiego myślenia i pomysłowości.

 

2.       LISTA SŁÓW NR 2 Znajdź w klasie jak najwięcej przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się na daną literę i wypisz ich nazwy (alternatywnie: jak najwięcej przyborów szkolnych, przedmiotów z klasy, które chciałbyś zabrać do domu, itp.).

 

3.       ŁAŃCUCH SŁOW Podaj słowo zaczynające się na ostatnią literę wskazanego wyrazu – uczniowie tworzą łańcuch słów: np. BOY – YOUNG – GENEROUS – STUDENT – TREE – EXPLOSION.

 

4.       UŻYCIA GADŻETU Wypisz jak najwięcej użyć (oczywistych, ale także nieco szalonych) danego przedmiotu, np.: łyżeczki do herbaty, młotka, czapki, jabłka). To doskonały sposób na utrwalenie znanych słówek, wprowadzenie nowych i wzbudzanie kreatywności uczniów).

 

5.       WADY I ZALETY Wskaż jak najwięcej wad i zalet bycia nastolatkiem / czytania tygodników / studiowania za granicą / nauki języka chińskiego. Ćwiczenie to można przeprowadzić w formie konkursu – każdy uczeń wskazuje jedną zaletę, potem rozpoczynamy drugą kolejkę – każdy ma 10 sekund na wskazanie argumentu, jeśli go nie podoba, odpada z gry. Uczniowie naprawdę lubią taką formę rywalizacji.

 

6.       CO BYŚ ZROBIŁ, GDYBY. Uczniowie kończą wskazane przez nauczyciela zdania w II trybie warunkowym, np. Co byś zrobił, gdybyś 1. był prezydentem miasta, 2. został zaatakowany przez niedźwiedzia, 3. zgubił wszystkie dokumenty w Wielkiej Brytanii, 4. znał wszystkie języki świata. Każdy uczeń musi zakończyć zdanie w inny, kreatywny sposób.

 

7.       KREATYWNE PISANIE Do rozwijania kreatywności uczniów znakomicie przydają się wszelkiego typu zadania na kreatywne pisanie, np. 1. Napisz krótkie opowiadanie z użyciem pięciu wskazanych słów 2. Napisz krótkie opowiadanie rozpoczynające się od wskazanego zdania i rozgrywające się we wskazanym miejscu i czasie.

Zachęcam do stosowania tego typu zadań na lekcji. Są nie tylko urozmaiceniem zajęć, ale wpływają na pomysłowość i prędkość myślenia naszych uczniów, a do tego utrwalają i wzbogacają ich zasób struktur leksykalnych i gramatycznych. Pomóżmy naszym uczniom stać się bardziej kreatywnymi.

MJ

Komentarze

Popularne posty