TIME MANAGEMENT, CZYLI JAK WŁAŚCIWIE GOSPODAROWAĆ NASZYM CZASEM

Chociaż pensum nauczyciela wynosi 18 godzin dydaktycznych, wszyscy doskonale wiemy, że zakres naszych działań – od przygotowywania i sprawdzania testów, poprzez spotkania z rodzicami, organizację wycieczek, udział w zebraniach rady pedagogicznej, opracowywanie dokumentów oraz, oczywiście, rozwój zawodowy – zdecydowanie wykracza poza tę podstawową liczbę godzin.

Często obowiązków pojawia się tak wiele, że zaczynamy odczuwać znaczny stres, frustrację, zmęczenie, wypalenie zawodowe. Kluczem do sukcesu może być duży nacisk na próbę lepszego planowania, korzystniejszego zarządzania czasem.

Dlatego na początku nowego roku chciałbym zaproponować kilka prostych pomysłów na usprawnienie organizacji naszych działań:

1.       Używanie planerów i organizerów (tradycyjnych lub elektronicznych), dokładne notowanie swoich obowiązków.

2.       Przygotowywanie krótkich codziennych harmonogramów (np. na małych kolorowych karteczkach), gdzie zapiszemy wszystkie najważniejsze zadania na dany dzień.

3.       Budowanie realistycznych planów. Tworzenie planów, którym nie będziemy w stanie sprostać, obudzi w nas jedynie złość i frustrację).  

4.       Konsekwencja i samodyscyplina, dotrzymywanie terminów.

5.       Właściwa organizacja miejsca pracy, porządek na biurku.

6. Uporządkowanie dokumentów i próba utrzymania w nich porządku, np. poprzez stosowanie segregatorów i folderów.

7.       Wypracowanie własnych, optymalnych metod i technik pracy.

8.       Ustawienie priorytetów – rozpoczynanie pracy od zadań, które muszą być wykonane najpilniej.

9.  Stopniowanie trudności wykonywanych zadań – wykonywanie na zmianę zadań prostszych i wymagających większego nakładu pracy.

10.   Właściwa higiena pracy – stosowanie przerw podczas pracy.

11.  Pełna koncentracja – unikanie dystraktorów pogarszających naszą koncentrację w postaci telefonu i komputera (naprawdę nie musimy przez cały czas sprawdzać naszej poczty elektronicznej lub mediów społecznościowych, czy smsów).

12.   Pozytywne nastawienie i entuzjazm, unikanie narzekania i złego nastroju.   

13.   Unikanie prokrastynacji, czyli wiecznego odkładania realizacji zadań na później.

14.   Uprzyjemnienie sobie pracy poprzez smaczne przekąski (choćby migdały i orzechy) i dobrą herbatę.

Mam nadzieję, że drobne i poniekąd oczywiste sugestie mogą poprawić Państwa umiejętność gospodarowania czasem. W dobie ciągłych obowiązków i wielu wyzwań zawodowych Time Management stał się jedną z najważniejszych umiejętności. Niech zatem zdolność kontroli własnego czasu pracy stanie się w 2023 roku mocną stroną wszystkich nauczycieli, co pozwoli nam znaleźć więcej momentów na odpoczynek i rozwijanie zainteresowań. Wszystkiego dobrego!

MJ

Komentarze

Popularne posty