TIME MANAGEMENT, CZYLI JAK WŁAŚCIWIE GOSPODAROWAĆ NASZYM CZASEM
Chociaż pensum nauczyciela wynosi 18 godzin dydaktycznych,
wszyscy doskonale wiemy, że zakres naszych działań – od przygotowywania i
sprawdzania testów, poprzez spotkania z rodzicami, organizację wycieczek,
udział w zebraniach rady pedagogicznej, opracowywanie dokumentów oraz,
oczywiście, rozwój zawodowy – zdecydowanie wykracza poza tę podstawową liczbę
godzin.
Często obowiązków pojawia się tak wiele, że zaczynamy
odczuwać znaczny stres, frustrację, zmęczenie, wypalenie zawodowe. Kluczem do
sukcesu może być duży nacisk na próbę lepszego planowania, korzystniejszego
zarządzania czasem.
Dlatego na początku nowego roku chciałbym zaproponować kilka
prostych pomysłów na usprawnienie organizacji naszych działań:
1.
Używanie planerów i organizerów (tradycyjnych
lub elektronicznych), dokładne notowanie swoich obowiązków.
2.
Przygotowywanie krótkich codziennych
harmonogramów (np. na małych kolorowych karteczkach), gdzie zapiszemy wszystkie
najważniejsze zadania na dany dzień.
3.
Budowanie realistycznych planów. Tworzenie
planów, którym nie będziemy w stanie sprostać, obudzi w nas jedynie złość i
frustrację).
4.
Konsekwencja i samodyscyplina, dotrzymywanie terminów.
5.
Właściwa organizacja miejsca pracy, porządek na
biurku.
6. Uporządkowanie dokumentów i próba utrzymania w
nich porządku, np. poprzez stosowanie segregatorów i folderów.
7.
Wypracowanie własnych, optymalnych metod i
technik pracy.
8.
Ustawienie priorytetów – rozpoczynanie pracy od
zadań, które muszą być wykonane najpilniej.
9. Stopniowanie trudności wykonywanych zadań –
wykonywanie na zmianę zadań prostszych i wymagających większego nakładu pracy.
10.
Właściwa higiena pracy – stosowanie przerw
podczas pracy.
11. Pełna koncentracja – unikanie dystraktorów pogarszających
naszą koncentrację w postaci telefonu i komputera (naprawdę nie musimy przez
cały czas sprawdzać naszej poczty elektronicznej lub mediów społecznościowych,
czy smsów).
12.
Pozytywne nastawienie i entuzjazm, unikanie
narzekania i złego nastroju.
13.
Unikanie prokrastynacji, czyli wiecznego
odkładania realizacji zadań na później.
14.
Uprzyjemnienie sobie pracy poprzez smaczne
przekąski (choćby migdały i orzechy) i dobrą herbatę.
Mam nadzieję, że drobne i poniekąd oczywiste sugestie mogą
poprawić Państwa umiejętność gospodarowania czasem. W dobie ciągłych obowiązków
i wielu wyzwań zawodowych Time Management stał się jedną z najważniejszych
umiejętności. Niech zatem zdolność kontroli własnego czasu pracy stanie się w
2023 roku mocną stroną wszystkich nauczycieli, co pozwoli nam znaleźć więcej
momentów na odpoczynek i rozwijanie zainteresowań. Wszystkiego dobrego!
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz