PRÓBNA MATURA
Nasi tegoroczni maturzyści zmagają się właśnie z oficjalną
próbną maturą. Egzamin ma nieco inną formułę niż dotychczasowa, gdyż
przystępują do niego uczniowie 4-letniego liceum. W teście pojawią się zatem
zadania na mediacje językowe, sety leksykalne i zdecydowanie więcej zadań
otwartych.
Zadania dotyczące pisania nie uległy znacznym modyfikacjom. Podczas
sprawdzania prac egzaminacyjnych, pamiętajmy jednak o tym, że na najbliższe dwa
lata – 2023 i 2024 – na poziomie podstawowym utrzymany został mniejszy limit
słów: 80 -130, a nie zakładane wcześniej 100 – 150 słów. Na poziomie
podstawowym zmienia się jednak punktacja oceny zadania pisemnego. Dotychczas
uczeń mógł uzyskać 10 punktów: 4 za treść (realizację wymaganych czterech
podpunktów z polecenia), 2 za sprawność/logiczność, 2 za zakres środków
językowych i 2 za poprawność środków językowych. Obecnie – już od tego roku –
uczeń może otrzymać 5 punktów za treść (warunkiem tego jest pełne rozwinięcie
wszystkich podpunktów zadania) oraz 3 punkty za zakres środków językowych. W
tym roku nie wymagamy jeszcze od uczniów produkcji językowej na zakładanym
poziomie B1 – zadowalać nas ma poziom A2 +.
Na poziomie rozszerzonym na najbliższe dwa lata nie są
przewidywane żadne zmiany – pozostaje limit słów 200-250 oraz 13 możliwych do
zdobycia punktów: 5 za zgodność z poleceniem (treść + forma), 2 za spójność i
logikę, 3 za zakres środków językowych i 3 za poprawność środków językowych.
Docelowo od roku 2025 będziemy oczekiwać od ucznia poziomu B2, obecnie pozostaje jeszcze poziom B1+.
I tu moja gorąca prośba do sprawdzających. Przy ocenie zadań
zamkniętych nie mamy żadnych wątpliwości. Największe trudności pojawiają się
przy ocenie komponentu pisanie. Nasze oczekiwania, głównie w kwestii bogactwa
gramatycznego i leksykalnego, są zwykle bardzo wygórowane. Zanim przystąpimy do
korekty i oceny prac naszych uczniów proponuję następujące zadanie: napiszmy
samodzielnie pracę, w której postaramy się w limicie słów zawrzeć cały materiał
gramatyczny, którego oczekujemy od ucznia. Byłoby miło, gdyby pojawiła się
strona bierna, któryś z typów zdań warunkowych, może I wish lub I’d rather,
element mowy zależnej, przynajmniej 3-4 poznane czasy, najlepiej przynajmniej
jeden z każdego aspektu, koniecznie czasowniki modalne, nie pogardzimy inwersją
stylistyczną, oczekujemy na różne linking devices oraz, oczywiście, znakomitą
frazeologię – „sophisticated vocabulary”, może jakieś wyrażenie idiomatyczne, ciekawe kolokacje. Tego
oczekujemy od uczniów, chcemy, żeby popisali się znajomością materiału
gramatyczno-leksykalnego z całego okresu nauki. To jest często niemożliwe!
Dlatego starajmy się zachować zdrowy rozsądek i nie oczekiwać e-maili i
rozprawek, jakie napisali uczniowie elitarnych szkół brytyjskich i
amerykańskich.
Źródło zdjęcia: https://www.freepik.com/free-photos-vectors/exam
Komentarze
Prześlij komentarz