ROK WYCHOWANIA PRZEZ SZTUKĘ
Anna Weber „Rok
wychowania przez sztukę, czyli jak żyć kreatywnie”, Pomelody, Kraków 2022
„Dzieło sztuki jest wyrazem jednego z najgłębszych
instynktów człowieka, instynktu, który go kieruje do rozszerzenia zakresu swego
spostrzegania” Herbert Read
Anna Weber to muzyk i kompozytorka, nauczycielka, blogerka i
influencerka, ale przede wszystkim niezwykle kreatywny rodzic, który rozumie
ogromną rolę, jaką sztuka odgrywa w życiu dziecka – jeszcze nawet przed
narodzinami. Swoją kreatywnością, pomysłowością, doświadczeniem i niesłabnącym
optymizmem pragnie zarazić nas w swojej książce „Rok wychowania przez sztukę,
czyli jak żyć kreatywnie”.
W swoim przewodniku-poradniku Anna Weber przekonuje
czytelnika – rodzica, opiekuna, nauczyciela, jak istotny jest kontakt dziecka
ze sztuką – muzyką, sztukami plastycznymi, tańcem, wszelkimi bodźcami natury
artystycznej. Na podstawie własnych doświadczeń jako uczennicy szkoły muzycznej
i studentki kierunku artystycznego, matki trojga dzieci i jej wieloletniej
pracy w charakterze nauczyciela, instruktora, inspiratora oraz na kanwie
lektury fachowych tekstów i wielu akademickich badań naukowym autorka wykazuje,
jak znaczący jest wpływ sztuki na rozwój człowieka – jego pamięci, wrażliwości,
empatii, inteligencji werbalnej, umiejętności uwalniania emocji, lepszego
postrzegania świata, sposobów radzenia
sobie ze stresem, poczucia estetyki, myślenia krytycznego i kreatywnego,
logiki, edukacji, głównie nauki matematyki i języków.
Anna Weber wielokrotnie podkreśla, że kreatywność nie wiąże
się jedynie z aktem i momentem kreacji, nagłego natchnienia. To długofalowy
proces, który można u dziecka kształcić i kształtować poprzez właściwą
stymulację, dostarczanie dziecku systematycznie właściwych pozytywnych bodźców,
pokazywanie i zachęcanie, ale nie wywieranie presji i oczekiwanie idealnego
produktu finalnego. Istotne jest, by nie przeoczyć momentu sensytywnego –
okresu w rozwoju dziecka, kiedy najintensywniej chłonie bodźce związane ze
sztuką. Zdaniem Weber, poprzez czynną i bierną ekspozycję dziecka na sztukę
tworzymy swoistą „bazę danych” – określoną ilość bodźców, wzorców stymulantów,
z których dziecko potem korzysta przy własnej produkcji twórczej.
Istotne jest, że rodzic i nauczyciel w procesie
kształtowania kreatywności dziecka nie musi być ideałem. Musimy jedynie umieć
skorzystać z innych wzorców i wiedzieć, kiedy i jak to zrobić. Jak pisze Anna
Weber, ucząc dziecko języka ojczystego nie jesteśmy lingwistycznymi ekspertami,
nie każdy z nas jest absolwentem studiów polonistycznych lub dziennikarstwa, a
bodźce, których dostarczamy naszym dzieciom to nie jedynie poezja Mickiewicza i
Słowackiego. Uczące się dziecko jest od urodzenia (a najprawdopodobniej jeszcze
wcześniej) wystawiane na urozmaicone bodźce językowe, które chłonie i ostatecznie
werbalizuje. Tak samo musi być w przypadku edukacji artystycznej i wychowania
przez sztukę – powolny, ale systematyczny i urozmaicony dostęp do różnych
źródeł poznania i rozumienia świata sztuki. Kluczem do sukcesu jest
różnorodność i systematyczność.
Największą wartością książki jest seria praktycznych i
łatwych w użyciu wskazówek, które mogą pomóc rodzicom i nauczycielom umożliwić
aktywny kontakt dziecka ze sztuką. Jak wielokrotnie podkreśla autorka,
kształcenie muzyczne nie musi wiązać się od razu z wysłaniem dziecka do szkoły
muzycznej i regularnymi wizytami w filharmonii od pierwszego roku życia. Na
początku może to być prosta ekspozycja na muzykę – i jej różne wartościowe
gatunki: jazz, muzykę klasyczną, indie, muzykę etniczną, ale też pop, rock i
piosenki dla dzieci, pod warunkiem, że będziemy słuchać z dzieckiem
systematycznie i stosować urozmaicenie. Zajęcia plastyczne nie muszą się też
wiązać od razu z wizytą w Luwrze lub indywidualnymi zajęciami z wykładowcą
Akademii Sztuk Pięknych. Możemy uwrażliwiać dziecko na piękno przyrody,
symetrię w naturze i mnogość barw i ich odcieni podczas spacerów w lesie i w
parku. Karton, farby, folia mogą stać się praktycznymi narzędziami
rozwijającymi kreatywność i sprawczość naszych dzieci i uczniów.
W książce znajdziemy bardzo wiele praktycznych opisów
prostych i możliwych do wykonania w domu przy niewielkim nakładzie kosztów
ćwiczeń i zadań artystycznych – muzycznych i plastycznych. Opisy są często
uzupełnione intrygującymi zdjęciami oraz kodami QR, które pozwalają na
zapoznanie się z filmami, będącymi ilustracjami proponowanych aktywności.
Książka jest napisana niezwykle prosto, obrazowo,
przystępnie i sugestywnie. Pomysły Anny Weber wydają się bardzo pożyteczne, a z
tekstu bije tak ogromne zaangażowanie autorki, że z miejsca chce się korzystać
z zamieszczonych w „Roku wychowania przez sztukę” idei i inspiracji. Znaczącym
walorem pozycji jest także bardzo estetyczne wydanie z atrakcyjnymi
ilustracjami, mnogością cytatów znanych artystów i naukowców, ciekawą szatą
graficzną. To bardzo cenny materiał dla wszystkich, którzy myślą i marzą o
nieco innej edukacji – innym wymiarze kształcenia młodych ludzi. „Rok
wychowania przez sztukę” to książka, którą zdecydowanie można polecić wszystkim
rodzicom, nauczycielom i innym, którzy mają wpływ na kształtowanie dzieci i
chcą to czynić w jak najlepszy i najbardziej efektywny sposób.
Więcej o Annie Weber i o jej książce w najnowszym numerze kwartalnika Meritum. Zapraszamy!
Komentarze
Prześlij komentarz