KOMPEENCJE OSOBISTE, SPOŁECZNE I W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI UCZENIA SIĘ
Po wakacyjnej przerwie pora na powrót do naszej dyskusji o
kompetencjach kluczowych. Pośród ośmiu kompetencji
kluczowych, do rozwijania których jesteśmy zobligowani przez podstawę
programową, dziś zajmiemy się kompetencjami osobistymi, społecznymi
i w zakresie umiejętności uczenia się.
Kształcenie kompetencji osobistych wydaje się sprawiać
najmniej kłopotu. Z pomocą powinna nam przyjść misja szkoły, która wskazuje,
jakie wartości powinniśmy kształtować u naszych uczniów oraz profil absolwenta.
Wśród najczęstszych cech ucznia obecnych w tych dokumentach, pojawiają się
odpowiedzialność, sumienność, kultura osobista, życzliwość, uczciwość,
zaangażowanie, chęć niesienia pomocy innym, ciekawość świata, tolerancja. Wszystkie
te cechy rozwijamy u naszych uczniów poprzez naszą systematyczną, codzienną
pracę. Na szczególną uwagę zasługuje kształtowanie otwartości i tolerancji na
zajęciach języków obcych. Naszym zadaniem jest ukazywanie naszym wychowankom
kultury danego obszaru językowego, ale nie jedynie kultury wysokiej, sztuki,
podstawowej wiedzy z zakresu historii i geografii. Bardzo ciekawym doświadczeniem
dla naszych uczniów jest spotkanie z kulturą dnia codziennego – stylem życia
mieszkańców, ich tradycjami kulinarnymi, zainteresowaniami, życiem typowego
nastolatka, szkołą, świętami i zwyczajami narodowymi, sportem, środkami
masowego przekazu. Uczniowie zwykle z zainteresowaniem analizują to, co nas w
tych sferach łączy, a co dzieli.
Naszym zadaniem jest krzewienie tolerancji wobec odmienności
innych kultur. Bardzo ciekawe podejście do tej kwestii ma Program Dyplomowy
Matury Międzynarodowej, w którym mam przyjemność pracować. Zadaniem nauczyciela
IB jest ukazanie odmienności kultur, pokazanie innych wartości, skontrastowanie
ich z naszymi polskimi wartościami – wskazanie różnic i podobieństw, ale
niewskazywanie priorytetów. Mamy nauczyć ucznia szacunku i tolerancji wobec
odmienności, ale nie wolno nam tych odmienności wartościować, mówiąc np. że
kwestia wolności religijnej jest lepiej rozwiązana w Stanach Zjednoczonych, a
polityka nauczania języka dla cudzoziemców jest w Wielkiej Brytanii lepsza niż
w Polsce. Pokazujemy jedynie, że jest inaczej – co nie znaczy lepiej. Uczymy
szacunku i zrozumienia wobec tego, co jest inne, ale nie promujemy inności, nie
zachęcamy uczniów do ślepego naśladowania zagranicznych trendów.
Kształcenie kompetencji społecznych może odbywać się poprzez
różne formy pracy w grupach oraz realizację projektów. Uczniowie uczą się wtedy
odpowiedzialności, podziału zadań, zasad współpracy. Wykorzystują różne umiejętności
społeczne, które pozwalają im na wspólne wykonanie zadania.
Kwestią kształcenia umiejętności uczenia się zajmę się już
wkrótce w oddzielnym poście.
Źródło ikonografii: https://www.freepik.com/premium-vector/group-young-students-flat-style-illustration-isolated-white_9831180.htm#query=teen%20student&position=5&from_view=keyword
Komentarze
Prześlij komentarz