ARANŻACJA PRZESTRZENI NASZEJ KLASY
Czy aranżacja przestrzeni w naszej klasie ma znaczenie dla
procesu dydaktycznego? Z całą pewnością tak. To, jak ustawimy ławki w klasie i
jakie dekoracje na ścianach przygotujemy w naszej pracowni, dla naszych uczniów
odgrywa istotną rolę w procesie dydaktycznym. Ustawienie ławek lub stolików
uczniów jest szczególnie ważne na lekcjach języków obcych, które mają uczyć
komunikacji i pracy w grupie.
Nie pozwólmy zatem, żeby uczniowie podczas dyskusji, debat,
prezentacji dialogów i innych ćwiczeń konwersacyjnych widzieli jedynie plecy
kolegi lub koleżanki. To prawda, że nauczyciele wybranych przedmiotów, które
mają charakter nieco bardziej wykładowy, preferują klasyczną aranżację klasy,
co przypomina salę wykładową, ale my tak zaaranżowanej przestrzeni nie
potrzebujemy.
Zmiany nie muszą być wprowadzane ma stałe. Nie każdy
nauczyciel ma komfort posiadania pracowni, z której nie korzysta już żaden inny
pracownik szkoły. Pokażmy naszym uczniom jak sprawnie i szybko przestawić
stoliczki podczas ćwiczeń konwersacyjnych i jak potem wrócić do aranżacji
typowej.
Istotę aranżacji wnętrza podkreśla także metodyka STEAM. W
klasach prowadzonych w oparciu o metodykę STEAM klasa jest podzielona na pięć
różnych części, w których pracują uczniowie. Każda z tych części ma inny kolor
i odpowiada jednemu z pięciu komponentów STEAM – nauce, technologii,
inżynierii, sztuce i matematyce. W Polsce powstają cały czas nowe pracownie
STEAMowe. Zapraszamy serdecznie do siedziby Mazowieckiego Samorządowego Centrum
Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku (ul. Gałczyńskiego 17), gdzie taką
pracownię można zobaczyć. Nawet jeśli Wasza szkoła nie zdecyduje się na zakup
akcesoriów, mebli i pomocy naukowych do takiej pracowni, wizyta w laboratorium
STEAMowym może być dla nauczyciela zachętą i inspiracją, jak przearanżować
przestrzeń klasową, by sprzyjało to zarówno uczniowi, jak nauczycielowi.
Postarajmy się także udekorować ściany naszych pracowni –
niech pojawią się na nich kolorowe plakaty, plansze wspierające wspierające
ucznia w przyswajaniu materiału leksykalno-gramatycznego, a przede wszystkim
różne prace naszych uczniów. Niech nasi podopieczni poczują się w naszej klasie
jak najlepiej i najbezpieczniej.
Nie bójmy się zmian w aranżacji przestrzeni w naszej klasie.
Wprowadzajmy te zmiany dla dobra naszych uczniów!
Komentarze
Prześlij komentarz