ARANŻACJA PRZESTRZENI NASZEJ KLASY

 


Czy aranżacja przestrzeni w naszej klasie ma znaczenie dla procesu dydaktycznego? Z całą pewnością tak. To, jak ustawimy ławki w klasie i jakie dekoracje na ścianach przygotujemy w naszej pracowni, dla naszych uczniów odgrywa istotną rolę w procesie dydaktycznym. Ustawienie ławek lub stolików uczniów jest szczególnie ważne na lekcjach języków obcych, które mają uczyć komunikacji i pracy w grupie.

Nie pozwólmy zatem, żeby uczniowie podczas dyskusji, debat, prezentacji dialogów i innych ćwiczeń konwersacyjnych widzieli jedynie plecy kolegi lub koleżanki. To prawda, że nauczyciele wybranych przedmiotów, które mają charakter nieco bardziej wykładowy, preferują klasyczną aranżację klasy, co przypomina salę wykładową, ale my tak zaaranżowanej przestrzeni nie potrzebujemy.

Zmiany nie muszą być wprowadzane ma stałe. Nie każdy nauczyciel ma komfort posiadania pracowni, z której nie korzysta już żaden inny pracownik szkoły. Pokażmy naszym uczniom jak sprawnie i szybko przestawić stoliczki podczas ćwiczeń konwersacyjnych i jak potem wrócić do aranżacji typowej.

Istotę aranżacji wnętrza podkreśla także metodyka STEAM. W klasach prowadzonych w oparciu o metodykę STEAM klasa jest podzielona na pięć różnych części, w których pracują uczniowie. Każda z tych części ma inny kolor i odpowiada jednemu z pięciu komponentów STEAM – nauce, technologii, inżynierii, sztuce i matematyce. W Polsce powstają cały czas nowe pracownie STEAMowe. Zapraszamy serdecznie do siedziby Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku (ul. Gałczyńskiego 17), gdzie taką pracownię można zobaczyć. Nawet jeśli Wasza szkoła nie zdecyduje się na zakup akcesoriów, mebli i pomocy naukowych do takiej pracowni, wizyta w laboratorium STEAMowym może być dla nauczyciela zachętą i inspiracją, jak przearanżować przestrzeń klasową, by sprzyjało to zarówno uczniowi, jak nauczycielowi.

Postarajmy się także udekorować ściany naszych pracowni – niech pojawią się na nich kolorowe plakaty, plansze wspierające wspierające ucznia w przyswajaniu materiału leksykalno-gramatycznego, a przede wszystkim różne prace naszych uczniów. Niech nasi podopieczni poczują się w naszej klasie jak najlepiej i najbezpieczniej.

Nie bójmy się zmian w aranżacji przestrzeni w naszej klasie. Wprowadzajmy te zmiany dla dobra naszych uczniów!

Komentarze

Popularne posty