JAKI POWINIEN BYĆ STEAMOWY NAUCZYCIEL?
Rozpoczyna się nowy rok szkolny, a wczoraj na konferencji
„STEAM – edukacja przyszłości” w MSCDN Wydział w Płocku podczas inicjującego
konferencję wystąpienia pani Profesor Marlena Plebańska mówiła o roli
nauczyciela w edukacji steamowej, która nie powinna być traktowana jako
edukacja przyszłości, ale istotny element współczesnego kształcenia dzieci i
młodzieży. Oto cechy współczesnego nauczyciela, które zostały wyróżnione
podczas prelekcji:
1.
Otwarty na świat – o otwartym umyśle, gotowy do
nauczania
2.
Posiadający dużą wiedzę o świecie
3.
Twórczy
4.
Zapewniający uczniom twórczą przestrzeń
5.
Kreatywny
6.
Wspierający
7.
Wszechstronny
8.
Empatyczny
Nauczyciele pracują zgodnie z określonymi schematami, tworzą
swój warsztat pracy, pojawiają się pewne nawyki. W dzisiejszych czasach
nauczyciel musi być otwarty na świat i elastyczny na zmiany. Musi mieć otwarty
umysł i szybko reagować na to, co dzieje się na świecie - stale pojawiające się nowe tematy, wyzwania,
zmiany technologiczne. Stąd wynika potrzeba stałego samokształcenia,
doskonalenia naszego warsztatu pracy, wprowadzania innowacji i uatrakcyjniania
procesu dydaktycznego, by spełnić oczekiwania ucznia XXI wieku. Nie musimy
dążyć do perfekcji, ale powinniśmy stale rozwijać naszą wszechstronność.
Nauczyciel musi być kreatywny, twórczy, musi zaskakiwać
ucznia, wprowadzać elementy interdyscyplinarne, żeby jak najlepiej wspomóc
ucznia w przygotowaniu do życia we współczesnym świecie. Uczeń musi otrzymać od
nauczyciela pewną twórczą przestrzeń,
nie może być jedynie widzem, ale współtwórcą zajęć lekcyjnych. Musi
także otrzymać możliwość popełniania błędów i nie być za błędy od razu karany
surową oceną, lecz wyciągać z nich określone wnioski na przyszłość. Ze
wsparciem związana jest także empatia – współczesny nauczyciel stara się
rozumieć swojego ucznia, podążać za jego uczuciami i emocjami.
Nauczyciel steamowy stara się wspierać ucznia w działaniu,
jest aktywnym asystentem ucznia, ale nie dominuje, nie stara się być przez cały
czas w centrum uwagi. To uczeń ma być najważniejszym elementem lekcji i
pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności przez dobrze zaplanowane działania
dydaktyczne, kierowane przez nauczyciela.
Takie cechy posiada nauczyciel XXI wieku według filozofii
nauczania STEAM. Czy jesteśmy w stanie sprostać tym wszystkim wyzwaniom? Z
pewnością, zwłaszcza że wiele spośród tych cech już posiadamy, są one
naturalnym składnikiem naszego nauczycielskiego warsztatu.
Z okazji nowego roku szkolnego życzymy wszystkim
nauczycielom i pracownikom szkoły dużo optymizmu, wytrwałości, aktywnych
uczniów, którzy chcą z nami współpracować i dużo samospełnienia i
samozadowolenia. Wszystkiego dobrego! (A wakacje już za 296 dni…)
Komentarze
Prześlij komentarz