JAKI POWINIEN BYĆ STEAMOWY NAUCZYCIEL?

 


Rozpoczyna się nowy rok szkolny, a wczoraj na konferencji „STEAM – edukacja przyszłości” w MSCDN Wydział w Płocku podczas inicjującego konferencję wystąpienia pani Profesor Marlena Plebańska mówiła o roli nauczyciela w edukacji steamowej, która nie powinna być traktowana jako edukacja przyszłości, ale istotny element współczesnego kształcenia dzieci i młodzieży. Oto cechy współczesnego nauczyciela, które zostały wyróżnione podczas prelekcji:

1.       Otwarty na świat – o otwartym umyśle, gotowy do nauczania

2.       Posiadający dużą wiedzę o świecie

3.       Twórczy

4.       Zapewniający uczniom twórczą przestrzeń

5.       Kreatywny

6.       Wspierający

7.       Wszechstronny

8.       Empatyczny

Nauczyciele pracują zgodnie z określonymi schematami, tworzą swój warsztat pracy, pojawiają się pewne nawyki. W dzisiejszych czasach nauczyciel musi być otwarty na świat i elastyczny na zmiany. Musi mieć otwarty umysł i szybko reagować na to, co dzieje się na świecie -  stale pojawiające się nowe tematy, wyzwania, zmiany technologiczne. Stąd wynika potrzeba stałego samokształcenia, doskonalenia naszego warsztatu pracy, wprowadzania innowacji i uatrakcyjniania procesu dydaktycznego, by spełnić oczekiwania ucznia XXI wieku. Nie musimy dążyć do perfekcji, ale powinniśmy stale rozwijać naszą wszechstronność.

Nauczyciel musi być kreatywny, twórczy, musi zaskakiwać ucznia, wprowadzać elementy interdyscyplinarne, żeby jak najlepiej wspomóc ucznia w przygotowaniu do życia we współczesnym świecie. Uczeń musi otrzymać od nauczyciela pewną twórczą przestrzeń,  nie może być jedynie widzem, ale współtwórcą zajęć lekcyjnych. Musi także otrzymać możliwość popełniania błędów i nie być za błędy od razu karany surową oceną, lecz wyciągać z nich określone wnioski na przyszłość. Ze wsparciem związana jest także empatia – współczesny nauczyciel stara się rozumieć swojego ucznia, podążać za jego uczuciami i emocjami. 

Nauczyciel steamowy stara się wspierać ucznia w działaniu, jest aktywnym asystentem ucznia, ale nie dominuje, nie stara się być przez cały czas w centrum uwagi. To uczeń ma być najważniejszym elementem lekcji i pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności przez dobrze zaplanowane działania dydaktyczne, kierowane przez nauczyciela.      

Takie cechy posiada nauczyciel XXI wieku według filozofii nauczania STEAM. Czy jesteśmy w stanie sprostać tym wszystkim wyzwaniom? Z pewnością, zwłaszcza że wiele spośród tych cech już posiadamy, są one naturalnym składnikiem naszego nauczycielskiego warsztatu.

Z okazji nowego roku szkolnego życzymy wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły dużo optymizmu, wytrwałości, aktywnych uczniów, którzy chcą z nami współpracować i dużo samospełnienia i samozadowolenia. Wszystkiego dobrego! (A wakacje już za 296 dni…)

Komentarze

Popularne posty