KILKA SŁÓW O FEEDBACKU, CZYLI INFORMACJI ZWROTNEJ


Czy czasami zadajesz sobie pytanie: czy jestem dobrym nauczycielem? Czy to, co robię, jest akceptowane przez moich uczniów i jak najlepiej im służy? Jak oceniane są moje zajęcia? Innymi słowy – czy jesteś nauczycielem autorefleksyjnym? Większość z nas – nauczycieli języków obcych – dokonuje autoewaluacji i zastanawia się nad jakością przeprowadzanych zajęć. Pewną informację zwrotną otrzymujemy od dyrekcji szkoły po obserwacji lekcji. Często są to jednak informacje ogólne, dyrektor nie musi znać specyfiki glottodydaktyki. Oceni prawidłowo strukturę lekcji, zaangażowanie nasze i uczniów, umiejętność oceniania, kształcenie poszczególnych sprawności i kompetencji, ale już nie zawsze wskaże nam inne rozwiązania. Jest obecny jedynie na wybranych zajęciach, więc nie może ocenić naszej pracy holistycznie.

Zatem czy kiedykolwiek poprosiłeś o informację zwrotną swoich uczniów? Niektórzy belfrzy mogą się święcie oburzyć: „Ale jak to? Uczeń ma mnie oceniać?” A dlaczego nie? To dla ucznia prowadzimy nasze zajęcia, to on jest odbiorcą naszej pracy, to on może nam powiedzieć najlepiej, czy to, co dzieje się na lekcji, sprzyja uczeniu się, jaka jest atmosfera na zajęciach, czy czegoś mu brakuje.

Pytając naszych uczniów o feedback, możemy przeprowadzić krótką anonimową ankietę, w której uczniowie odpowiedzą na kilka pytań dotyczących naszych zajęć: co im się najbardziej podoba, a co chcieliby zmienić / zmodyfikować. Może potrzebują więcej ćwiczeń rozwijających mówienie> A może mają największe trudności z konstruowaniem własnych krótkich tekstów użytkowych? A może nie zawsze czują się na zajęciach bezpiecznie i chcieliby to zmienić. Do zdobycia informacji zwrotnej możemy także użyć  nowoczesnych aplikacji. Uczniowie mogą wypowiedzieć się na temat naszych lekcji na padlecie – wpisując pozytywy i negatywy. Możemy także skorzystać z aplikacji Mentimeter. Istnieje tam możliwość głosowania – uczniowie mogą zatem wybrać opcję, którą ze sprawności lubią rozwijać najbardziej – mówienie, słuchanie, czytanie, czy pisanie, czego brakuje im na zajęciach – konwersacji, nowoczesnych technologii, słownictwa, co sprawia im najwięcej trudności – gramatyka, słownictwo, rozumienie tekstu czytanego lub pisanego. Czasami może wystarczyć krótka, szczera rozmowa na koniec zajęć – swoista forma podsumowania i ewaluacji – informacja zwrotna od ucznia.

Zbieranie informacji zwrotnej od uczniów nie musi być tematem trudnym i nieprzyjemnym. Feedback od najbardziej bacznych i stałych obserwatorów i odbiorców naszej pracy może być bardzo pożyteczny i może pomóc nam zrewolucjonizować proces nauczania. Nie bójmy się zatem pytać naszych uczniów o to, co podoba im się na naszych zajęciach, a co – jeśli to możliwe – chcieliby zmienić, ograniczyć, zintensyfikować. Ta forma ewaluacji może mieć bardzo pozytywny wpływ na naszą pracę i tworzenie warsztatu zajęć nauczyciela języka obcego i wychowawcy.

Źródło ilustracji: https://chillingcompetition.com/2020/06/30/my-feedback-on-the-new-competition-tool/

Komentarze

Popularne posty