KILKA SŁÓW O FEEDBACKU, CZYLI INFORMACJI ZWROTNEJ
Czy czasami zadajesz sobie pytanie: czy jestem dobrym
nauczycielem? Czy to, co robię, jest akceptowane przez moich uczniów i jak
najlepiej im służy? Jak oceniane są moje zajęcia? Innymi słowy – czy jesteś
nauczycielem autorefleksyjnym? Większość z nas – nauczycieli języków obcych –
dokonuje autoewaluacji i zastanawia się nad jakością przeprowadzanych zajęć.
Pewną informację zwrotną otrzymujemy od dyrekcji szkoły po obserwacji lekcji.
Często są to jednak informacje ogólne, dyrektor nie musi znać specyfiki glottodydaktyki.
Oceni prawidłowo strukturę lekcji, zaangażowanie nasze i uczniów, umiejętność
oceniania, kształcenie poszczególnych sprawności i kompetencji, ale już nie
zawsze wskaże nam inne rozwiązania. Jest obecny jedynie na wybranych zajęciach,
więc nie może ocenić naszej pracy holistycznie.
Zatem czy kiedykolwiek poprosiłeś o informację zwrotną
swoich uczniów? Niektórzy belfrzy mogą się święcie oburzyć: „Ale jak to? Uczeń
ma mnie oceniać?” A dlaczego nie? To dla ucznia prowadzimy nasze zajęcia, to on
jest odbiorcą naszej pracy, to on może nam powiedzieć najlepiej, czy to, co
dzieje się na lekcji, sprzyja uczeniu się, jaka jest atmosfera na zajęciach,
czy czegoś mu brakuje.
Pytając naszych uczniów o feedback, możemy przeprowadzić
krótką anonimową ankietę, w której uczniowie odpowiedzą na kilka pytań
dotyczących naszych zajęć: co im się najbardziej podoba, a co chcieliby zmienić
/ zmodyfikować. Może potrzebują więcej ćwiczeń rozwijających mówienie> A
może mają największe trudności z konstruowaniem własnych krótkich tekstów
użytkowych? A może nie zawsze czują się na zajęciach bezpiecznie i chcieliby to
zmienić. Do zdobycia informacji zwrotnej możemy także użyć nowoczesnych aplikacji. Uczniowie mogą
wypowiedzieć się na temat naszych lekcji na padlecie – wpisując pozytywy i
negatywy. Możemy także skorzystać z aplikacji Mentimeter. Istnieje tam
możliwość głosowania – uczniowie mogą zatem wybrać opcję, którą ze sprawności
lubią rozwijać najbardziej – mówienie, słuchanie, czytanie, czy pisanie, czego
brakuje im na zajęciach – konwersacji, nowoczesnych technologii, słownictwa, co
sprawia im najwięcej trudności – gramatyka, słownictwo, rozumienie tekstu
czytanego lub pisanego. Czasami może wystarczyć krótka, szczera rozmowa na
koniec zajęć – swoista forma podsumowania i ewaluacji – informacja zwrotna od
ucznia.
Zbieranie informacji zwrotnej od uczniów nie musi być
tematem trudnym i nieprzyjemnym. Feedback od najbardziej bacznych i stałych
obserwatorów i odbiorców naszej pracy może być bardzo pożyteczny i może pomóc nam
zrewolucjonizować proces nauczania. Nie bójmy się zatem pytać naszych uczniów o
to, co podoba im się na naszych zajęciach, a co – jeśli to możliwe – chcieliby
zmienić, ograniczyć, zintensyfikować. Ta forma ewaluacji może mieć bardzo
pozytywny wpływ na naszą pracę i tworzenie warsztatu zajęć nauczyciela języka
obcego i wychowawcy.
Źródło ilustracji: https://chillingcompetition.com/2020/06/30/my-feedback-on-the-new-competition-tool/
Komentarze
Prześlij komentarz