O REALIZACJI PROJEKTU E-TWINNING

 

                                                

Dziś chciałbym podzielić się z Państwem moimi doświadczeniami dotyczącymi międzynarodowego projektu e-Twinning, który realizowałem z młodzieżą Jagiellonki przez cały rok we współpracy z partnerami z Grecji, Chorwacji, Włoch i Rumunii. Projekt znajduje się obecnie w fazie ewaluacyjnej, młodzież i nauczycieli czeka nas jeszcze jedno spotkanie online, zatem pora podzielić się moimi wrażeniami.

Liderem projektu „Have you got M(a)IL?” jest szkoła w Grecji. Projekt odnalazłem na platformie e-Twinning  na forum partnerów i po zgłoszeniu akcesu nasza szkoła została zaakceptowana jako uczestnik projektu. Głównym celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w sieci, walka z obecnością hejtu, stereotypów i cyberprzemocy, rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, zwiększenie świadomości uczniów dotyczącej praw autorskich i zjawiska plagiatu oraz kształcenie właściwej postawy wobec wielokulturowości przy zachowaniu szacunku wobec własnej tożsamości narodowej.  Tytuł projektu jest grą słów i odnosi się do poczty elektronicznej, ale także do akronimu MIL (Media and Information Literacy).

Po utworzeniu zasad współpracy uczniowie wzajemnie się poznali poprzez krótkie wpisy na TwinSpace oraz zaprezentowali ulubione zakątki swoich szkół. W pierwszej części uczniowie dyskutowali o nawykach korzystania z Internetu w kontekście umiejętności posługiwania się  mediami i informacją. Ustalaliśmy, jak pandemia w różnych krajach wpłynęła na ilość czasu spędzanego przez nastolatków przed ekranem komputera. Po wybraniu logo projektu uczestnicy przeszli do tematyki niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z zasobów Internetu oraz używaniem mediów społecznościowych (na przykład: zjawiska cyberprzemocy, hejtu, wiarygodności informacji przedstawionych w Internecie). Uczniowie tworzyli chmury wyrazowe i pisemne wypowiedzi dotyczące problemu oraz krótkie filmiki – ostrzeżenia przed cyberniebezpieczeństwem.

Interesującym fragmentem realizacji projektu była debata dotycząca zjawiska stereotypów i propagandy. Uczniowie analizowali przypadki używania stereotypów i propagandy podczas II wojny światowej (głównie podczas konfliktu amerykańsko-japońskiego) oraz interpretowali wiersz „Can’t Tell” autorstwa Nellie Wong w kontekście negatywnego wpływu stereotypów na społeczeństwo. Uczniowie tworzyli także elektroniczne mapy myśli i skojarzeń i porównywali je z pracami partnerów z innych krajów.

W projekcie omawiana była także tematyka etykiety podczas kontaktów online (np. podczas gier), zjawiska plagiatu, własności intelektualnej i praw autorskich. Ostatnim elementem było zespołowe stworzenie opowiadań o tematyce uchodźctwa, imigracji oraz poszanowania innych kultur.

Projekt był bardzo ciekawy, angażujący uczniów do krytycznego myślenia i użycia nowatorskich metod współpracy oraz technologii i aplikacji cyfrowych. Mamy nadzieję, że to nie ostatni projekt eTwinning, który wspólnie realizujemy.  

Bardzo gorąco zachęcam wszystkich do udziału w projektach eTwinning. To znakomita szansa na promocję szkoły, nawiązanie międzynarodowych kontaktów, rozwijanie różnych umiejętności naszych uczniów – kompetencji wielojęzyczności, umiejętności posługiwania się technologiami cyfrowymi, pracy w grupie i pracy projektowej. Naprawdę warto.



Komentarze

Popularne posty