O REALIZACJI PROJEKTU E-TWINNING

Dziś chciałbym podzielić się z Państwem moimi
doświadczeniami dotyczącymi międzynarodowego projektu e-Twinning, który
realizowałem z młodzieżą Jagiellonki przez cały rok we współpracy z partnerami
z Grecji, Chorwacji, Włoch i Rumunii. Projekt znajduje się obecnie w fazie
ewaluacyjnej, młodzież i nauczycieli czeka nas jeszcze jedno spotkanie online,
zatem pora podzielić się moimi wrażeniami.
Liderem projektu „Have you got M(a)IL?” jest szkoła w Grecji.
Projekt odnalazłem na platformie e-Twinning
na forum partnerów i po zgłoszeniu akcesu nasza szkoła została
zaakceptowana jako uczestnik projektu. Głównym celem projektu jest zwiększenie
bezpieczeństwa uczniów w sieci, walka z obecnością hejtu, stereotypów i
cyberprzemocy, rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, zwiększenie
świadomości uczniów dotyczącej praw autorskich i zjawiska plagiatu oraz
kształcenie właściwej postawy wobec wielokulturowości przy zachowaniu szacunku
wobec własnej tożsamości narodowej. Tytuł
projektu jest grą słów i odnosi się do poczty elektronicznej, ale także do
akronimu MIL (Media and Information Literacy).
Po utworzeniu zasad współpracy uczniowie wzajemnie się
poznali poprzez krótkie wpisy na TwinSpace oraz zaprezentowali ulubione zakątki
swoich szkół. W pierwszej części uczniowie dyskutowali o nawykach korzystania z
Internetu w kontekście umiejętności posługiwania się mediami i informacją. Ustalaliśmy, jak
pandemia w różnych krajach wpłynęła na ilość czasu spędzanego przez nastolatków
przed ekranem komputera. Po wybraniu logo projektu uczestnicy przeszli do
tematyki niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z zasobów Internetu oraz
używaniem mediów społecznościowych (na przykład: zjawiska cyberprzemocy, hejtu,
wiarygodności informacji przedstawionych w Internecie). Uczniowie tworzyli
chmury wyrazowe i pisemne wypowiedzi dotyczące problemu oraz krótkie filmiki –
ostrzeżenia przed cyberniebezpieczeństwem.
Interesującym fragmentem realizacji projektu była debata
dotycząca zjawiska stereotypów i propagandy. Uczniowie analizowali przypadki
używania stereotypów i propagandy podczas II wojny światowej (głównie podczas
konfliktu amerykańsko-japońskiego) oraz interpretowali wiersz „Can’t Tell”
autorstwa Nellie Wong w kontekście negatywnego wpływu stereotypów na
społeczeństwo. Uczniowie tworzyli także elektroniczne mapy myśli i skojarzeń i
porównywali je z pracami partnerów z innych krajów.
W projekcie omawiana była także tematyka etykiety podczas
kontaktów online (np. podczas gier), zjawiska plagiatu, własności intelektualnej
i praw autorskich. Ostatnim elementem było zespołowe stworzenie opowiadań o tematyce
uchodźctwa, imigracji oraz poszanowania innych kultur.
Projekt był bardzo ciekawy, angażujący uczniów do
krytycznego myślenia i użycia nowatorskich metod współpracy oraz technologii i
aplikacji cyfrowych. Mamy nadzieję, że to nie ostatni projekt eTwinning, który
wspólnie realizujemy.
Bardzo gorąco zachęcam wszystkich do udziału w projektach
eTwinning. To znakomita szansa na promocję szkoły, nawiązanie międzynarodowych
kontaktów, rozwijanie różnych umiejętności naszych uczniów – kompetencji wielojęzyczności,
umiejętności posługiwania się technologiami cyfrowymi, pracy w grupie i pracy
projektowej. Naprawdę warto.
Komentarze
Prześlij komentarz