KOMPETENCJE CYFROWE NA LEKCJACJ JĘZYKA OBCEGO
Pośród ośmiu kompetencji
kluczowych, do rozwijania których jesteśmy zobligowani przez podstawę programową,
istotną rolę zajmują kompetencje cyfrowe. Dziś kilka słów na ten temat.
Jeszcze dwadzieścia lat temu napisałbym, że użycie
technologii cyfrowych jest bardzo ograniczone. Obecnie dostęp do nowoczesnych
technologii jest nieomal nielimitowany. Praktycznie w każdej pracowni jest
komputer, rzutnik, ekran multimedialny, w Internecie można znaleźć mnóstwo
edukacyjnych aplikacji wspomagających nauczanie języków obcych, a każdy uczeń
ma w kieszeni smartfon z dostępem do Internetu. Wystarczy tylko chcieć, żeby
uatrakcyjnić proces dydaktyczny i pokazać uczniom, że zasoby Internetu i różne
aplikacje można wykorzystywać nie tylko dla rozrywki, ale dla potrzeb edukacyjnych
i praktycznej nauki języka obcego.
Najoczywistszym i najprostszym przykładem użycia nowych
technologii jest wykorzystanie filmików w nauczaniu języków obcych, tak szeroko obecnych w sieci,
choćby w serwisie youtube. Możemy też wykorzystać przemówienia z konferencji
TED i użyć programy i aplikacje do dydaktyzacji naszych materiałów.
W zasobach Internetu kryją się fantastyczne aplikacje i
portale, które mogą wspomóc kompetencje cyfrowe naszych uczniów i nauczyć ich
słownictwa, że wspomnę choćby Kahoot, Quizlet, Quizziz, czy LearningApps.
Uczniowie mogą uzupełniać teksty piosenek w aplikacji LyricsTraining, układać
puzzle edukacyjne w jigsawplanet, tworzyć komiksy, filmiki, mapy myśli, możliwości
są nieograniczone.
Uczniowie przygotowujący się do egzaminów – ósmoklasisty,
maturalnego, czy certyfikatowych egzaminów językowych mogą wykonywać ćwiczenia
online, a nawet przystępować do egzaminów próbnych w sieci.
Internet kryje także ogromny potencjał w zakresie wiedzy o
kulturze krajów danego języka, którego nauczamy. Możemy poprosić naszych
uczniów, by przygotowali prezentację na wybrany temat przy użyciu jednego z
wielu programów, jak Power Point, Genially, Prezi, Canva, Padlet, Mentimeter,
czy Wakelet.
W rozwoju umiejętności cyfrowych bardzo pomagają lekcje
steamowe oraz udział we wszelkiego typu edukacyjnych projektach krajowych i
międzynarodowych, na przykład eTwinning.
Wszystkie te działania rozwijają kompetencje cyfrowe naszych
uczniów, a przede wszystkim pozwalają im uświadomić sobie, że wszystkie
urządzenia technologiczne – od komputera, poprzez tablet, na telefonie
komórkowym skończywszy mogą wspomagać edukację. Paradoksalnie, niezwykle ciężka
sytuacja pandemiczna i konieczność nauczania zdalnego przyśpieszyła proces
rozwoju kompetencji cyfrowych zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Pozostaje
mieć nadzieję, że podczas klasycznej pracy stacjonarnej również będziemy
pamiętać o zdobyczach technologicznych współczesnej edukacji i w ten sposób
rozwijać kompetencje kluczowe u naszych uczniów.
Źródło zdjęcia: https://unsplash.com/s/photos/computer
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz