KOMPETENCJE CYFROWE NA LEKCJACJ JĘZYKA OBCEGO

 


Pośród ośmiu kompetencji kluczowych, do rozwijania których jesteśmy zobligowani przez podstawę programową, istotną rolę zajmują kompetencje cyfrowe. Dziś kilka słów na ten temat.

Jeszcze dwadzieścia lat temu napisałbym, że użycie technologii cyfrowych jest bardzo ograniczone. Obecnie dostęp do nowoczesnych technologii jest nieomal nielimitowany. Praktycznie w każdej pracowni jest komputer, rzutnik, ekran multimedialny, w Internecie można znaleźć mnóstwo edukacyjnych aplikacji wspomagających nauczanie języków obcych, a każdy uczeń ma w kieszeni smartfon z dostępem do Internetu. Wystarczy tylko chcieć, żeby uatrakcyjnić proces dydaktyczny i pokazać uczniom, że zasoby Internetu i różne aplikacje można wykorzystywać nie tylko dla rozrywki, ale dla potrzeb edukacyjnych i praktycznej nauki języka obcego.

Najoczywistszym i najprostszym przykładem użycia nowych technologii jest wykorzystanie filmików w nauczaniu  języków obcych, tak szeroko obecnych w sieci, choćby w serwisie youtube. Możemy też wykorzystać przemówienia z konferencji TED i użyć programy i aplikacje do dydaktyzacji naszych materiałów.

W zasobach Internetu kryją się fantastyczne aplikacje i portale, które mogą wspomóc kompetencje cyfrowe naszych uczniów i nauczyć ich słownictwa, że wspomnę choćby Kahoot, Quizlet, Quizziz, czy LearningApps. Uczniowie mogą uzupełniać teksty piosenek w aplikacji LyricsTraining, układać puzzle edukacyjne w jigsawplanet, tworzyć komiksy, filmiki, mapy myśli, możliwości są nieograniczone.

Uczniowie przygotowujący się do egzaminów – ósmoklasisty, maturalnego, czy certyfikatowych egzaminów językowych mogą wykonywać ćwiczenia online, a nawet przystępować do egzaminów próbnych w sieci.

Internet kryje także ogromny potencjał w zakresie wiedzy o kulturze krajów danego języka, którego nauczamy. Możemy poprosić naszych uczniów, by przygotowali prezentację na wybrany temat przy użyciu jednego z wielu programów, jak Power Point, Genially, Prezi, Canva, Padlet, Mentimeter, czy Wakelet.

W rozwoju umiejętności cyfrowych bardzo pomagają lekcje steamowe oraz udział we wszelkiego typu edukacyjnych projektach krajowych i międzynarodowych, na przykład eTwinning.

Wszystkie te działania rozwijają kompetencje cyfrowe naszych uczniów, a przede wszystkim pozwalają im uświadomić sobie, że wszystkie urządzenia technologiczne – od komputera, poprzez tablet, na telefonie komórkowym skończywszy mogą wspomagać edukację. Paradoksalnie, niezwykle ciężka sytuacja pandemiczna i konieczność nauczania zdalnego przyśpieszyła proces rozwoju kompetencji cyfrowych zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Pozostaje mieć nadzieję, że podczas klasycznej pracy stacjonarnej również będziemy pamiętać o zdobyczach technologicznych współczesnej edukacji i w ten sposób rozwijać kompetencje kluczowe u naszych uczniów.   

Źródło zdjęcia: https://unsplash.com/s/photos/computer

MJ

Komentarze

Popularne posty