CZY EGZAMINY TO TRUDNY CZAS TYLKO DLA UCZNIÓW?
Nie każdy jest w pełni świadomy, że sesja egzaminacyjna to
także naprawdę trudny okres dla wszystkich nauczycieli – poczynając od
dyrektorów szkół, którzy muszą być dostępni od 5.00 rano, by przyjąć zestawy
egzaminacyjne od kuriera, przygotować pakiety dla przewodniczących i członków
zespołów nadzorujących (a bywa, że w dużych szkołach każdego dnia jest takich
zespołów kilkanaście), poprzez przewodniczących i członków komisji, którzy po
egzaminacyjnej odprawie przez kilka godzin w skupieniu pilnują wszelkich procedur,
a kończąc na egzaminatorach, którzy w weekendy przez całe dni sprawdzają i
oceniają prace uczniów, by Okręgowe Komisje Egzaminacyjne mogły na czas
przygotować odpowiednie zaświadczenia dla absolwentów.
Pójście na egzamin dla nauczyciela naprawdę stanowi
stresującą sytuację. Należy pamiętać o wszystkich zapisach proceduralnych, nie
tylko, aby wesprzeć naszych uczniów, ale także, by uniknąć potencjalnych
odwołań. To kontrola czasu, prawidłowe wypełnienie protokołów i dokumentacji, kontrola
uczniów, czy nie dochodzi do łamania procedur, to także pamiętanie o wszelkich
pomocach, z których uczeń może skorzystać (i w jakich okolicznościach) oraz
uwzględnianie specyficznych trudności uczniów (choćby wydłużenia czasu, czy
konieczności częstych przerw w trakcie pisania).
Od czasu do czasu pojawiają się nieprzewidziane, naprawdę
trudne sytuacje, takie jak telefon przypadkowo wniesiony przez zdającego na
salę egzaminacyjną, szerszeń lub gołąb, który wleciał na salę podczas egzaminu,
awaria prądu lub zacięcie się płyty kompaktowej podczas rozumienia ze słuchu na
egzaminie z języka obcego, nieoczekiwane zasłabnięcia zdających lub chwilowo
ataki paniki z powodu wysokiego poziomu stresu. To tylko wybrane przykłady, trudnych
sytuacji jest, oczywiście, znacznie więcej.
Aktualnie uczniowie korzystają z pandemicznej amnestii
maturalnej i do egzaminów ustnych przystępują jedynie uczniowie, którzy
potrzebują wyniku podczas rekrutacji na uczelnie wyższe. Dla nauczycieli języka
polskiego i języków obcych maj zazwyczaj to okres sesji egzaminów ustnych,
gdzie dzień po dniu przeprowadza się egzaminy np. od 8.00 do 15.00, cały czas
pamiętając o kontroli czasu i procedurach, a trudnych i nieprzewidzianych sytuacji
nigdy nie brakuje.
I wreszcie nadchodzi upragniony weekend. Ale nie dla
nauczyciela. Po kilkugodzinnym szkoleniu rozpoczyna się sprawdzanie prac
egzaminacyjnych – naprawdę duże wyzwanie, świadomość, że w jakimś stopniu
poprzez ocenę wpływa się na przyszłość piszącego (kwestia rekrutacji na
uczelnie wyższe dla maturzystów i do szkół średnich dla ósmoklasistów).
I tak właśnie wygląda sesja egzaminacyjna dla nauczycieli.
Na szczęście egzaminy wkrótce się skończą, nadejdzie czerwiec i będziemy mogli
odpocząć. Koniec roku szkolnego, oceny przewidywane, oceny końcowe, klasyfikacja,
świadectwa, zebrania z rodzicami, plenarne posiedzenie rady pedagogicznej,
sprawozdawczość, rekrutacja. No tak, zapomniałem…
Komentarze
Prześlij komentarz