KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I KOMPETENCJE W ZAKRESIE NAUK PRZYRODNICZYCH, TECHNOLOGII I INŻYNIERII NA LEKCJACH JĘZYKÓW OBCYCH
Jednym
z wymogów pracy nauczyciela jest rozwijanie wśród uczniów kompetencji
kluczowych. W tym semestrze skupimy się na prezentacji możliwości wdrażania
kompetencji kluczowych na lekcjach języków obcych. Dziś pora na kompetencje
matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i
inżynierii.
Wydawać
by się mogło, że kompetencje matematyczne, przyrodnicze, technologiczne i
inżynieryjne całkowicie mijają się z nauczaniem języków obcych. To błędne
myślenia. Wszelkie przejawy logicznego, konstruktywnego myślenia są związane z
matematyką i naukami ścisłymi i są zatem wykorzystywane w nauczaniu języków
obcych. Opanowanie systemu języka – jego gramatyki i sposobów użycia - wymaga
ściśle matematycznego myślenia. Czy przy wprowadzaniu zagadnień gramatycznych
nie korzystamy z wzorów i formuł, takich jak te wskazane poniżej?
PRESENT
PERFECT CONTINUOUS X + have/has + been +
verb-ing
STRONA BIERNA W CZASIE
PRESENT CONTINUOUS X + am/is/are + being + III forma czasownika
Uczniowie
muszą zapamiętywać nie tylko szyk wyrazów w zdaniu, ale także tworzyć logiczne
pod względem treści i kompozycji wypowiedzi w formie pisemnej i ustnej.
Spójność i logiczność tekstu to jedno z kryteriów oceny formy pisemnej ucznia
na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym z języka obcego. Język to
także rebusy, kalambury, gry słowne, żarty językowe, praca z którymi
zdecydowanie wymaga rozwijania i kształcenia kompetencji matematycznych.
W
kwestii kompetencji przyrodniczo-naukowych uczniowie wykorzystują swój zasób
wiedzy do rozwijania umiejętności lingwistycznych. Od wczesnych lat uczniowie uczą
się na lekcjach języków obcych o świecie roślin i zwierząt, o przyrodzie, o
problemach i zagrożeniach środowiskowych oraz ekologicznym trybie życia i
nastawieniu do świata. Starają się formułować pytania i wyciągać prawidłowe
wnioski. Poznają wybitnych polskich naukowców oraz przedstawicieli świata nauki
pochodzących z krajów danego obszaru językowego. Z pewnością każdy anglista
pamięta czytanki o szalonych projektach Isaaca Newtona lub odkryciach Benjamina
Franklina. Uczniowie dowiadują się, że symbole naukowe w systemie SI pochodzą z
języka angielskiego. Punktów zaczepienia między światem nauki i technologii a
językiem jest zatem naprawdę wiele. Świetnym przykładem mogą tu być lekcje CLIL
(Content and Language Integrated Learning), czyli zintegrowanie treści
programowych z innych przedmiotów, np. biologii i chemii z treściami nauczanymi
na lekcjach języków.
Doskonałym
przykładem kształcenia kompetencji matematycznych i kompetencji w zakresie nauk
przyrodniczych, technologii i inżynierii na lekcjach języków obcych mogą być
zajęcia prowadzone zgodnie z metodyką STEAM. Każda litera akronimu oznacza
obowiązkowy element lekcji: S – science (nauka), T – technology (technologia),
E – engineering (inżynieria), A – ARTS (sztuka), M – mathematics (matematyka).
Metodyka STEAM interdyscyplinarnie angażuje uczniów i pozwala im wszechstronnie
się rozwijać, a przede wszystkim pozwala nam – językowcom – na kształcenie
kompetencji
MJ
Źródło
ikonografii: https://intodigits.projectsgallery.eu/pl/kompetencje-matematyczne/
Komentarze
Prześlij komentarz