KOMPETENCJE MATEMATYCZNE I KOMPETENCJE W ZAKRESIE NAUK PRZYRODNICZYCH, TECHNOLOGII I INŻYNIERII NA LEKCJACH JĘZYKÓW OBCYCH

 

Jednym z wymogów pracy nauczyciela jest rozwijanie wśród uczniów kompetencji kluczowych. W tym semestrze skupimy się na prezentacji możliwości wdrażania kompetencji kluczowych na lekcjach języków obcych. Dziś pora na kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Wydawać by się mogło, że kompetencje matematyczne, przyrodnicze, technologiczne i inżynieryjne całkowicie mijają się z nauczaniem języków obcych. To błędne myślenia. Wszelkie przejawy logicznego, konstruktywnego myślenia są związane z matematyką i naukami ścisłymi i są zatem wykorzystywane w nauczaniu języków obcych. Opanowanie systemu języka – jego gramatyki i sposobów użycia - wymaga ściśle matematycznego myślenia. Czy przy wprowadzaniu zagadnień gramatycznych nie korzystamy z wzorów i formuł, takich jak te wskazane poniżej?

PRESENT PERFECT CONTINUOUS  X + have/has + been + verb-ing

STRONA BIERNA W CZASIE PRESENT CONTINUOUS X + am/is/are + being + III forma czasownika

Uczniowie muszą zapamiętywać nie tylko szyk wyrazów w zdaniu, ale także tworzyć logiczne pod względem treści i kompozycji wypowiedzi w formie pisemnej i ustnej. Spójność i logiczność tekstu to jedno z kryteriów oceny formy pisemnej ucznia na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym z języka obcego. Język to także rebusy, kalambury, gry słowne, żarty językowe, praca z którymi zdecydowanie wymaga rozwijania i kształcenia kompetencji matematycznych.

W kwestii kompetencji przyrodniczo-naukowych uczniowie wykorzystują swój zasób wiedzy do rozwijania umiejętności lingwistycznych. Od wczesnych lat uczniowie uczą się na lekcjach języków obcych o świecie roślin i zwierząt, o przyrodzie, o problemach i zagrożeniach środowiskowych oraz ekologicznym trybie życia i nastawieniu do świata. Starają się formułować pytania i wyciągać prawidłowe wnioski. Poznają wybitnych polskich naukowców oraz przedstawicieli świata nauki pochodzących z krajów danego obszaru językowego. Z pewnością każdy anglista pamięta czytanki o szalonych projektach Isaaca Newtona lub odkryciach Benjamina Franklina. Uczniowie dowiadują się, że symbole naukowe w systemie SI pochodzą z języka angielskiego. Punktów zaczepienia między światem nauki i technologii a językiem jest zatem naprawdę wiele. Świetnym przykładem mogą tu być lekcje CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli zintegrowanie treści programowych z innych przedmiotów, np. biologii i chemii z treściami nauczanymi na lekcjach języków.

Doskonałym przykładem kształcenia kompetencji matematycznych i kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii na lekcjach języków obcych mogą być zajęcia prowadzone zgodnie z metodyką STEAM. Każda litera akronimu oznacza obowiązkowy element lekcji: S – science (nauka), T – technology (technologia), E – engineering (inżynieria), A – ARTS (sztuka), M – mathematics (matematyka). Metodyka STEAM interdyscyplinarnie angażuje uczniów i pozwala im wszechstronnie się rozwijać, a przede wszystkim pozwala nam – językowcom – na kształcenie kompetencji

MJ

Źródło ikonografii: https://intodigits.projectsgallery.eu/pl/kompetencje-matematyczne/


Komentarze

Popularne posty