FROHE OSTERN


To już czas, aby zacząć myśleć o wielkanocnym zajączku. Wszyscy narzekamy o tej porze na wiosenne przesilenie, zmianę czasu i „zgniłą” pogodę, jaką funduje nam kwiecień – plecień. Uczniowie raczej nie bardzo zmotywowani do działania wyczekują z utęsknieniem przerwy świątecznej i szukają okazji do „luźnej” lekcji i chwili oddechu od uzupełniania luk w ćwiczeniach leksykalno – gramatycznych. Lekcja o zającu wielkanocnym i kolorowych pisankach wcale nie musi być nudna i tendencyjna, wręcz przeciwnie – może wzbudzić u uczniów zainteresowanie odmiennymi zwyczajami i kulturą krajów niemieckojęzycznych. Nauczeni doświadczeniem, jakie nabyliśmy podczas prowadzenia lekcji zdalnych, dysponujemy obecnie narzędziami i umiejętnościami, które można z dużym powodzeniem zastosować na lekcjach stacjonarnych. 

Bardzo dobrym sposobem na urozmaicenie lekcji języka niemieckiego będzie praca z piosenką. Do słów piosenki można stworzyć tekst z lukami do uzupełniania. Uczniowie mogą odpowiadać na pytania, np.: Wie sieht der Osterhase aus? Was hat er im Korb? Was macht er? Uczniowie mogą podczas słuchania notować usłyszane słówka związane z Wielkanocą, a potem np.: ułożyć z nimi zdania.

Małe dzieci uwielbiają tańczyć, dlatego też w szkole podstawowej można wykorzystać piosenki z elementami tańca. Wtedy uczniowie mogą ćwiczyć np. nazwy części ciała oraz wymowę wspólnie z zającem Hoppelhase ;-)

Nauczyciel może wykorzystać również filmiki, kreskówki do zapoznania uczniów z tradycjami pielęgnowanymi w innych krajach. Uczniowie podczas oglądania filmiku odpowiadają na pytania: Wie heißen die Häschen? Wen haben sie besucht? Wo haben sie die Eier versteckt?

Do nauki podstawowych "wielkanocnych" wyrażeń można wykorzystać gotowe materiały zamieszczone na różnych platformach, np. LearningApps, Quizlet Live, Wordart czy Wordwall.

Najwięcej uczymy się i zapamiętujemy poprzez działanie, dlatego też świetnym sposobem na naukę nazw produktów spożywczych będzie przygotowanie np.: wielkanocnego ciasta. Można powtórzyć i utrwalić również tryb rozkazujący w przepisie lub stronę bierną. Uczniowie mogą nagrać film dokumentujący wykonanie ćwiczenia. Moi uczniowie wykonywali takie miniprojekty podczas nauki zdalnej, mieli przy tym wiele zabawy i przyjemności.

Uczniowie mogą zaprezentować zwyczaje wielkanocne z różnych krajów niemieckojęzycznych np.: za pomocą lapbooka. Nauczyciel może podzielić uczniów na grupy, tak aby każda grupa przygotowała lapbooka na temat innego kraju niemieckojęzycznego.

Wszystkie „wielkanocne” pomysły zebrałam na padlecie. Zachęcam do wpisywania własnych propozycji i komentowania tych już zamieszczonych.

https://mscdn.padlet.org/emiliaziolkowska/67zbuxna7b9ep4x5

Wszystkim życzę FROHE OSTERN – niech te święta będą spokojne, radosne i pełne wiosennego optymizmu.

EZ

Komentarze

Popularne posty