FROHE OSTERN
To już czas, aby zacząć myśleć o wielkanocnym zajączku. Wszyscy narzekamy o tej porze na wiosenne przesilenie, zmianę czasu i „zgniłą” pogodę, jaką funduje nam kwiecień – plecień. Uczniowie raczej nie bardzo zmotywowani do działania wyczekują z utęsknieniem przerwy świątecznej i szukają okazji do „luźnej” lekcji i chwili oddechu od uzupełniania luk w ćwiczeniach leksykalno – gramatycznych. Lekcja o zającu wielkanocnym i kolorowych pisankach wcale nie musi być nudna i tendencyjna, wręcz przeciwnie – może wzbudzić u uczniów zainteresowanie odmiennymi zwyczajami i kulturą krajów niemieckojęzycznych. Nauczeni doświadczeniem, jakie nabyliśmy podczas prowadzenia lekcji zdalnych, dysponujemy obecnie narzędziami i umiejętnościami, które można z dużym powodzeniem zastosować na lekcjach stacjonarnych.
• Bardzo dobrym sposobem na urozmaicenie lekcji języka niemieckiego będzie praca z piosenką. Do słów piosenki można stworzyć tekst z lukami do uzupełniania. Uczniowie mogą odpowiadać na pytania, np.: Wie sieht der Osterhase aus? Was hat er im Korb? Was macht er? Uczniowie mogą podczas słuchania notować usłyszane słówka związane z Wielkanocą, a potem np.: ułożyć z nimi zdania.
• Małe dzieci uwielbiają tańczyć, dlatego też w szkole podstawowej można wykorzystać piosenki z elementami tańca. Wtedy uczniowie mogą ćwiczyć np. nazwy części ciała oraz wymowę wspólnie z zającem Hoppelhase ;-)
• Nauczyciel może wykorzystać również filmiki, kreskówki do zapoznania uczniów z tradycjami pielęgnowanymi w innych krajach. Uczniowie podczas oglądania filmiku odpowiadają na pytania: Wie heißen die Häschen? Wen haben sie besucht? Wo haben sie die Eier versteckt?
• Do nauki podstawowych "wielkanocnych" wyrażeń można wykorzystać gotowe materiały zamieszczone na różnych platformach, np. LearningApps, Quizlet Live, Wordart czy Wordwall.
• Najwięcej uczymy się i zapamiętujemy poprzez działanie, dlatego też świetnym sposobem na naukę nazw produktów spożywczych będzie przygotowanie np.: wielkanocnego ciasta. Można powtórzyć i utrwalić również tryb rozkazujący w przepisie lub stronę bierną. Uczniowie mogą nagrać film dokumentujący wykonanie ćwiczenia. Moi uczniowie wykonywali takie miniprojekty podczas nauki zdalnej, mieli przy tym wiele zabawy i przyjemności.
• Uczniowie mogą zaprezentować zwyczaje wielkanocne z różnych krajów niemieckojęzycznych np.: za pomocą lapbooka. Nauczyciel może podzielić uczniów na grupy, tak aby każda grupa przygotowała lapbooka na temat innego kraju niemieckojęzycznego.
Wszystkie „wielkanocne” pomysły zebrałam na padlecie. Zachęcam do wpisywania własnych propozycji i komentowania tych już zamieszczonych.
https://mscdn.padlet.org/emiliaziolkowska/67zbuxna7b9ep4x5
Wszystkim życzę FROHE OSTERN – niech te święta będą spokojne, radosne i pełne wiosennego optymizmu.
Komentarze
Prześlij komentarz