SZKOŁA W OBLICZU WOJNY
Wojny na świecie toczą się przez cały czas – czasami w małym
państewkach w Azji lub Afryce, czasami w Europie, tak jak konflikt bałkański na
początku lat 90-tych ubiegłego stulecia, o którym przypomniała niedawno
reżyserka Jasmila Žbanić w głośnym
filmie „Aida”, ale od 1945 roku regularna wojna nie toczyła się tuż za naszą
granicą.
Polska szkoła musi się zmierzyć z tym problemem, który jest
traumą dla wielu z nas i wielu naszych uczniów. Musimy pamiętać, że w
większości szkół są uczniowie ukraińscy (ja sam jestem od trzech lat wychowawcą
młodej Ukrainki, Kateryny, której rodzina już od sześciu lat mieszka w Polsce)
– musimy te dzieci otoczyć szczególną opieką. Za chwilę do naszych klas mogą
też trafić nowi uczniowie – wojenni uchodźcy z Ukrainy.
Płockie szkoły i inne instytucje oświatowe (w tym MSCDN
Wydział w Płocku) bardzo aktywnie włączyły się w pomoc potrzebującym – czasami
symbolicznie poprzez wpisy na stronach internetowych, okolicznościowe lekcje, a
czasami – niezwykle praktycznie – poprzez organizację pomocy humanitarnej,
zbiórkę żywności, odzieży, leków i materiałów opatrunkowych oraz potrzebnych
akcesoriów. Płock aktywnie wspomaga nasze miasto partnerskie w Ukrainie –
Żytomierz.
Czy powinniśmy rozmawiać z młodzieżą o wojnie? Tak, ale
tylko jeśli nasi uczniowie tego potrzebują. Jako wychowawcy i nauczyciele
musimy pytać naszych uczniów, czy chcą poruszać z nami tę tematykę, czy nie czują
się tematem wojny osaczeni. Może warto skorzystać z fachowej pomocy pedagoga
lub psychologa szkolnego podczas zajęć z wychowawcą? Cenną pomocą może stać się
także sztuka, choćby film.
Pani Anna Równy - nauczyciel
konsultant w zakresie edukacji humanistycznej, medialnej i filmowej z MSCDN
Wydział w Radomiu proponuje wspólne obejrzenie dokumentu „A w oddali ujadały
psy” (The Distant Barking of Dogs) w reżyserii Simona Lerenga Wilmonta. Film
opowiada o życiu dzieci podczas wojny w Donbasie. Obraz porusza takie kwestie,
jak dzieciństwo na tle okrucieństwa wojny, zaburzenie poczucia bezpieczeństwa,
wpływ wojny na codzienne życie dziecka i rodziny. Po filmie możemy
przeprowadzić dyskusję z naszymi uczniami na temat ich emocji i przemyśleń
związanych z tematyką przedstawionej w filmie wojny, o niepokojach związanych z
obejrzanym dokumentem, ale też wojenną rzeczywistością zza wschodniej granicy.
To trudne chwile dla nas wszystkich, ale przede wszystkim
tragiczny historyczny moment dla narodu ukraińskiego. Pamiętajmy o naszych
wschodnich sąsiadach i starajmy się ich wspomóc.
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz