SZKOŁA W OBLICZU WOJNY

 


Wojny na świecie toczą się przez cały czas – czasami w małym państewkach w Azji lub Afryce, czasami w Europie, tak jak konflikt bałkański na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia, o którym przypomniała niedawno reżyserka Jasmila Žbanić  w głośnym filmie „Aida”, ale od 1945 roku regularna wojna nie toczyła się tuż za naszą granicą.

Polska szkoła musi się zmierzyć z tym problemem, który jest traumą dla wielu z nas i wielu naszych uczniów. Musimy pamiętać, że w większości szkół są uczniowie ukraińscy (ja sam jestem od trzech lat wychowawcą młodej Ukrainki, Kateryny, której rodzina już od sześciu lat mieszka w Polsce) – musimy te dzieci otoczyć szczególną opieką. Za chwilę do naszych klas mogą też trafić nowi uczniowie – wojenni uchodźcy z Ukrainy.

Płockie szkoły i inne instytucje oświatowe (w tym MSCDN Wydział w Płocku) bardzo aktywnie włączyły się w pomoc potrzebującym – czasami symbolicznie poprzez wpisy na stronach internetowych, okolicznościowe lekcje, a czasami – niezwykle praktycznie – poprzez organizację pomocy humanitarnej, zbiórkę żywności, odzieży, leków i materiałów opatrunkowych oraz potrzebnych akcesoriów. Płock aktywnie wspomaga nasze miasto partnerskie w Ukrainie – Żytomierz.

Czy powinniśmy rozmawiać z młodzieżą o wojnie? Tak, ale tylko jeśli nasi uczniowie tego potrzebują. Jako wychowawcy i nauczyciele musimy pytać naszych uczniów, czy chcą poruszać z nami tę tematykę, czy nie czują się tematem wojny osaczeni. Może warto skorzystać z fachowej pomocy pedagoga lub psychologa szkolnego podczas zajęć z wychowawcą? Cenną pomocą może stać się także sztuka, choćby film.

Pani Anna Równy -  nauczyciel konsultant w zakresie edukacji humanistycznej, medialnej i filmowej z MSCDN Wydział w Radomiu proponuje wspólne obejrzenie dokumentu „A w oddali ujadały psy” (The Distant Barking of Dogs) w reżyserii Simona Lerenga Wilmonta. Film opowiada o życiu dzieci podczas wojny w Donbasie. Obraz porusza takie kwestie, jak dzieciństwo na tle okrucieństwa wojny, zaburzenie poczucia bezpieczeństwa, wpływ wojny na codzienne życie dziecka i rodziny. Po filmie możemy przeprowadzić dyskusję z naszymi uczniami na temat ich emocji i przemyśleń związanych z tematyką przedstawionej w filmie wojny, o niepokojach związanych z obejrzanym dokumentem, ale też wojenną rzeczywistością zza wschodniej granicy.

To trudne chwile dla nas wszystkich, ale przede wszystkim tragiczny historyczny moment dla narodu ukraińskiego. Pamiętajmy o naszych wschodnich sąsiadach i starajmy się ich wspomóc.

MJ

Komentarze

Popularne posty