KOMPETENCJE WIELOJĘZYCZNOŚCI

 


Pośród ośmiu kompetencji kluczowych, do rozwijania których jesteśmy zobligowani przez podstawę programową, pojawiają się kompetencje wielojęzyczności. Dziś zajmiemy się tą tematyką.

Te kompetencje określają zdolność właściwego i skutecznego korzystania z różnych języków w celu porozumiewania się. Zasadniczo obejmują one te same wymiary umiejętności, co czytanie i pisanie: opierają się na zdolności rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych, w zależności od chęci lub potrzeb danej osoby.

Wszyscy uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej nauczani są pierwszego języka obcego, w większości przypadków jest to język angielski. W klasie siódmej i ósmej szkoły podstawowej oraz w szkolnictwie ponadpodstawowym obowiązkowa jest także nauka drugiego języka obcego. Płockie szkoły oferują naukę aż pięciu języków obcych (poza angielskim) – języka niemieckiego, francuskiego, włoskiego, hiszpańskiego i rosyjskiego (dodatkowo w niektórych szkołach możliwa jest też nauka łaciny).

To właśnie na nas, nauczycielach języków obcych, spoczywa w dużej mierze kształcenie kompetencji wielojęzyczności. Możemy to czynić ukazując uczniom podobieństwa i różnice między językami, których się uczą, zatem wprowadzać elementy komparatystyki. Zachęcam także wszystkich do organizacji dwujęzycznych konkursów translatorycznych, w których uczniowie tłumaczą teksty np. z angielskiego na niemiecki lub z francuskiego na angielski.

Bardzo dobrym pomysłem na kształcenie kompetencji wielojęzyczności jest udział w krajowych i międzynarodowych projektach edukacyjnych w ramach programu eTwinning. Kontakt z rówieśnikami z innych europejskich szkół jest dla naszych uczniów doskonałą motywacją do aktywnego używania języków. Zdecydowanie warto też przystępować do projektów mobilności uczniów Erasmus Plus i nawiązywać współpracę edukacyjną ze szkołami z innych państw. Nic nie integruje naszych uczniów i nie zmusza do rozwijania kompetencji językowych bardziej niż udział w programach wymiany szkół. Rekomenduję także organizację zagranicznych wycieczek i warsztatów językowych, połączonych z zakwaterowaniem u zagranicznych rodzin – to korelacja kształcenia wielojęzyczności i wielokulturowości.

Pomysłów na rozwijanie wielojęzyczności naszych uczniów jest bardzo wiele. Nastolatkowie chętnie podejmują także naukę języków samodzielnie lub na kursach językowych. Zaczynają uczyć się języków azjatyckich – japońskiego, chińskiego lub koreańskiego, co wiąże się z fascynacją kulturą tego obszaru językowego. Uczniowie uczą się także języków naszych sąsiadów, choćby czeskiego i ukraińskiego. Pojawienie się w naszych szkołach uczniów z Ukrainy staje się powoli kolejnym powodem, dla którego uczniowie dostrzegają głęboki sens i konieczność uczenia się wielu języków.

MJ


Komentarze

Popularne posty