KOMPETENCJE WIELOJĘZYCZNOŚCI
Pośród ośmiu kompetencji kluczowych, do rozwijania których
jesteśmy zobligowani przez podstawę programową, pojawiają się kompetencje wielojęzyczności.
Dziś zajmiemy się tą tematyką.
Te kompetencje określają zdolność właściwego i skutecznego
korzystania z różnych języków w celu porozumiewania się. Zasadniczo obejmują
one te same wymiary umiejętności, co czytanie i pisanie: opierają się na
zdolności rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i
opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) w
odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturalnych, w zależności od
chęci lub potrzeb danej osoby.
Wszyscy uczniowie od pierwszej klasy szkoły podstawowej
nauczani są pierwszego języka obcego, w większości przypadków jest to język
angielski. W klasie siódmej i ósmej szkoły podstawowej oraz w szkolnictwie
ponadpodstawowym obowiązkowa jest także nauka drugiego języka obcego. Płockie szkoły
oferują naukę aż pięciu języków obcych (poza angielskim) – języka niemieckiego,
francuskiego, włoskiego, hiszpańskiego i rosyjskiego (dodatkowo w niektórych
szkołach możliwa jest też nauka łaciny).
To właśnie na nas, nauczycielach języków obcych, spoczywa w
dużej mierze kształcenie kompetencji wielojęzyczności. Możemy to czynić
ukazując uczniom podobieństwa i różnice między językami, których się uczą,
zatem wprowadzać elementy komparatystyki. Zachęcam także wszystkich do
organizacji dwujęzycznych konkursów translatorycznych, w których uczniowie
tłumaczą teksty np. z angielskiego na niemiecki lub z francuskiego na
angielski.
Bardzo dobrym pomysłem na kształcenie kompetencji
wielojęzyczności jest udział w krajowych i międzynarodowych projektach
edukacyjnych w ramach programu eTwinning. Kontakt z rówieśnikami z innych
europejskich szkół jest dla naszych uczniów doskonałą motywacją do aktywnego
używania języków. Zdecydowanie warto też przystępować do projektów mobilności
uczniów Erasmus Plus i nawiązywać współpracę edukacyjną ze szkołami z innych
państw. Nic nie integruje naszych uczniów i nie zmusza do rozwijania
kompetencji językowych bardziej niż udział w programach wymiany szkół.
Rekomenduję także organizację zagranicznych wycieczek i warsztatów językowych,
połączonych z zakwaterowaniem u zagranicznych rodzin – to korelacja kształcenia
wielojęzyczności i wielokulturowości.
Pomysłów na rozwijanie wielojęzyczności naszych uczniów jest
bardzo wiele. Nastolatkowie chętnie podejmują także naukę języków samodzielnie
lub na kursach językowych. Zaczynają uczyć się języków azjatyckich –
japońskiego, chińskiego lub koreańskiego, co wiąże się z fascynacją kulturą
tego obszaru językowego. Uczniowie uczą się także języków naszych sąsiadów,
choćby czeskiego i ukraińskiego. Pojawienie się w naszych szkołach uczniów z
Ukrainy staje się powoli kolejnym powodem, dla którego uczniowie dostrzegają
głęboki sens i konieczność uczenia się wielu języków.
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz