KOMPETENCJE KLUCZOWE W ZAKRESIE ROZUMIENIA I TWORZENIA INFORMACJI
Pośród ośmiu kompetencji kluczowych, do rozwijania których
jesteśmy zobligowani przez podstawę programową, pierwsze i najistotniejsze
miejsce zajmują kompetencje kluczowe w zakresie rozumienia i tworzenia
informacji. Dziś kilka słów na ten temat.
Jako nauczycielom języków obcych jest nam stosunkowo łatwo
kształtować wśród uczniów kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia
informacji, gdyż jest to jeden z nadrzędnych celów edukacji językowej.
Kompetencje te łączą w sobie rozwijanie wszystkich sprawności językowych:
mówienia, czytania, pisania i słuchania.
Powinniśmy starać się od najwcześniejszych lekcji z naszymi
uczniami, by integrować kształcenie tych wszystkich sprawności i uświadamiać
uczniów, że przekazywanie i rozumienie informacji jest najistotniejszym celem
nauki języka. Rozwijaniu kompetencji sprzyja przygotowaniu uczniów do egzaminów
zewnętrznych. Zarówno na egzaminie ósmoklasisty, jak i egzaminie maturalnym,
uczeń musi wykazać się umiejętnością rozumienia tekstu słuchanego i czytanego.
Zgodnie z najnowszymi wytycznymi musi być w stanie dokonać mediacji informacji,
np. przeczytać informację w języku obcym i potwierdzić pełne zrozumienie w
języku ojczystym. Uczeń musi także umieć tworzyć pisemne komunikaty. Na poziomie
szkoły podstawowej jest to krótki tekst użytkowy, np. e-mail, list nieformalny,
zaproszenie, ogłoszenie, wpis na blogu lub pocztówka. Podobnie jest na
egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym, z tym że uczeń musi zawrzeć w
tekście więcej informacji i tekst jest dłuższy objętościowo. Na poziomie
rozszerzonym uczeń musi stawić czoła bardziej wymagającym i ambitnym formom
pisania kreatywnego, takim jak rozprawka (opinion essay lub argumentative
essay), artykuł lub list formalny.
Ważnym zadaniem kształcącym kompetencje kluczowe w
zakresie rozumienia i tworzenia
informacji są wszystkie zadania na uzupełnianie luk, tzw. gap-filling
exercises. Uczeń otrzymuje niepełny komunikat w wersji czytanej lub słuchanej i
jego zadaniem jest uzupełnienie braków w informacji. Nie powinniśmy oczekiwać
od uczniów, że będą w pełni rozumieli komunikaty z tekstów słuchanych lub
czytanych. Dlatego powinniśmy skupiać się na wyodrębnieniu najważniejszych,
szukanych informacji. Także przy tworzeniu własnego komunikatu (np. e-maila)
powinniśmy pamiętać o gradacji zadań i najpierw ćwiczyć bardzo proste formy i
treści (np. mail, w którym uczeń przedstawia siebie – swój wygląd, swój
charakter i swoje zainteresowania), a dopiero potem przechodzić do bardziej
skomplikowanych i złożonych treści (np. relacja z wizyty u lekarza i opis
symptomów choroby w e-mailu).
Przy kształceniu kompetencji kluczowej w zakresie rozumienia
i tworzenia informacji zachęcam wszystkich do korzystania z materiałów autentycznych
online i w formie fizycznej. Bardzo ciekawym doświadczeniem może być praca z
menu z restauracji – nauczyciel może pytać uczniów np. o ceny dań, dostępne
zupy i desery, możemy poprosić ucznia o skomponowanie posiłku za 30 dolarów lub
20 funtów – to nie tylko interesujące, praktyczne i rozwijające uczniów
zadanie, ale przede wszystkich kształcenie określonych kompetencji.
W kolejnym miejscu zagłębimy się w kolejnej kompetencji
kluczowej – również bliskiej nam kompetencji wielojęzyczności.
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz