DLACZEGO NASI UCZNIOWIE SIĘ NUDZĄ?


Każdy nauczyciel, nawet ten najbardziej zaangażowany i kreatywny, znalazł się w sytuacji, kiedy uczniowie okazali mu swoje znużenie i zniechęcenie. Przyczyn tego zjawiska jest bardzo wiele, a czynników, które prowadzą do apatii i bierności klasy istnieją całe dziesiątki – od stanu zdrowia uczniów, pory dnia, sympatii do nauczyciela po pogodę i tematykę lekcji.

Najczęstsze przyczyny zniechęcenia uczniów można sklasyfikować według pięciu poniższych punktów:

Powtarzalność / przewidywalność lekcji – wielu nauczycieli ma tendencję do budowania każdej lub większości swoich lekcji zgodnie z tym samym schematem. Od czasu to czasu należy bezwzględnie zmienić tok lekcji, wprowadzić jakąś interesującą aktywność, mobilizujące zadanie, bo zamiast motywować uczniów, doprowadzimy ich do rutyny i apatii. Każda lekcja nie może być zbiorem atrakcji, bo, jak mówi profesor Hanna Komorowska „ciągłe atrakcje mają zapewniać młodym ludziom Disneylandy, a nie nauczyciele na lekcji”, ale element atrakcyjnej zmiany i nowości jest pożądany, Nie realizujmy zatem podręcznika ćwiczenie po ćwiczeniu, wprowadźmy jakieś zmiany i własne pomysły.

Brak poczucia przydatności – wielu uczniów nie dostrzega przydatności nauki języka obcego, a nawet jeśli zaakceptują sam fakt konieczności nauki, nie widzą sensu rozwoju językowego, twierdząc np. że ich dotychczasowy zasób leksykalny jest dla nich wystarczający lub pytając: Po co mam się uczyć Present Perfect, jeśli podobne treści mogę wyrazić w Past Simple? Musimy regularnie pokazywać uczniom przydatność nauczanych treści, choćby znajdując fragmenty filmów, seriali, tekstów piosenek, wywiadów z celebrytami, w których nauczane treści (choćby wspomniany Present Perfect) są używane.

Przymus i brak wyboru – jeśli nie zapewniamy naszym uczniom autonomii i prawa pokierowania procesem dydaktycznym choćby w części, uczniowie nie będą chcieli się uczyć. Prawem młodości jest przecież bunt przeciwko temu, co robić musimy i nie dano nam wyboru. Dajmy zatem naszym uczniom wybór – nie zawsze, ale od czasu do czasu. Spytajmy, jak uczniowie chcą przeczytać dialog – w ciszy, wysłuchać nauczyciela, czy przeczytać z podziałem na role. Przy zadaniu dwóch ćwiczeń domowych pozwólmy wybrać, które zadanie uczniowie chcą wykonać. Jeśli uczniowie mają napisać e-mai, dajmy im dwa tematy, niech to pozwoli im mieć świadomość, że mają wpływ, na to, co robią.

Brak zainteresowania – walka o uwagę ucznia jest jednym z największych wyzwań współczesnego nauczyciela. Nasi uczniowie są otoczeni przez tak wiele bodźców, że naprawdę trudno jest im utrzymać wysoki poziom koncentracji przez całą lekcję. Kiedy widzimy, że tracimy uwagę uczniów, może warto zmienić intonację i tempo lekcji, może pozwólmy uczniom wstać na chwilę i przeciągnąć się, a może spontanicznie zadajmy im szereg krótkich, szybkich pytań związanych z lekcją. W sytuacji braku zainteresowania musimy pilnie znaleźć motywację i stymulację dla naszych uczniów.

Zmęczenie i niedostosowanie poziomu nauczania – uczniowie są naprawdę często zmęczeni w szkole. Wiąże się to czasami z ich niewłaściwym trybem życia (spędzanie czasu przed ekranem komputera do późnych godzin nocnych i niewłaściwe pory posiłków). Uczniowie bywają także przytłoczeni nadmiarem pracy z wielu przedmiotów i przygotowaniami do egzaminów. Często męczymy ich my sami – przewidywalnością naszych zajęć i monotonią (czy na pewno trzeba wykonać 100 zdań, by nauczyć strony biernej?). Musimy starać się dostosować tempo lekcji do potrzeb naszych uczniów i dbać o indywidualizację procesu nauczania.

Zdaniem wspominanej już prof. Hanny Komorowskiej najłatwiej przełamiemy nudę nowością, elementem rywalizacji i atrakcyjnością zadań i aktywności. Z pewnością warto o tym pomyśleć.

Źródło zdjęcia: https://www.istockphoto.com/pl/zdj%C4%99cie/dziecko-z-komputerem-odrabia-prac%C4%99-domow%C4%85-w-domu-trudno%C5%9Bci-w-uczeniu-si%C4%99-uczenie-gm1293335669-387782505

MJ

Komentarze

Popularne posty