DLACZEGO NASI UCZNIOWIE SIĘ NUDZĄ?
Najczęstsze przyczyny zniechęcenia uczniów można
sklasyfikować według pięciu poniższych punktów:
Powtarzalność / przewidywalność
lekcji – wielu nauczycieli ma tendencję do budowania każdej lub większości
swoich lekcji zgodnie z tym samym schematem. Od czasu to czasu należy
bezwzględnie zmienić tok lekcji, wprowadzić jakąś interesującą aktywność,
mobilizujące zadanie, bo zamiast motywować uczniów, doprowadzimy ich do rutyny
i apatii. Każda lekcja nie może być zbiorem atrakcji, bo, jak mówi profesor
Hanna Komorowska „ciągłe atrakcje mają zapewniać młodym ludziom Disneylandy, a
nie nauczyciele na lekcji”, ale element atrakcyjnej zmiany i nowości jest pożądany,
Nie realizujmy zatem podręcznika ćwiczenie po ćwiczeniu, wprowadźmy jakieś
zmiany i własne pomysły.
Brak poczucia
przydatności – wielu uczniów nie dostrzega przydatności nauki języka
obcego, a nawet jeśli zaakceptują sam fakt konieczności nauki, nie widzą sensu rozwoju językowego, twierdząc np. że ich dotychczasowy zasób leksykalny jest
dla nich wystarczający lub pytając: Po co mam się uczyć Present Perfect, jeśli
podobne treści mogę wyrazić w Past Simple? Musimy regularnie pokazywać uczniom
przydatność nauczanych treści, choćby znajdując fragmenty filmów, seriali,
tekstów piosenek, wywiadów z celebrytami, w których nauczane treści (choćby
wspomniany Present Perfect) są używane.
Przymus i brak wyboru
– jeśli nie zapewniamy naszym uczniom autonomii i prawa pokierowania procesem
dydaktycznym choćby w części, uczniowie nie będą chcieli się uczyć. Prawem
młodości jest przecież bunt przeciwko temu, co robić musimy i nie dano nam
wyboru. Dajmy zatem naszym uczniom wybór – nie zawsze, ale od czasu do czasu.
Spytajmy, jak uczniowie chcą przeczytać dialog – w ciszy, wysłuchać
nauczyciela, czy przeczytać z podziałem na role. Przy zadaniu dwóch ćwiczeń
domowych pozwólmy wybrać, które zadanie uczniowie chcą wykonać. Jeśli uczniowie
mają napisać e-mai, dajmy im dwa tematy, niech to pozwoli im mieć świadomość,
że mają wpływ, na to, co robią.
Brak zainteresowania
– walka o uwagę ucznia jest jednym z największych wyzwań współczesnego nauczyciela.
Nasi uczniowie są otoczeni przez tak wiele bodźców, że naprawdę trudno jest im
utrzymać wysoki poziom koncentracji przez całą lekcję. Kiedy widzimy, że
tracimy uwagę uczniów, może warto zmienić intonację i tempo lekcji, może pozwólmy
uczniom wstać na chwilę i przeciągnąć się, a może spontanicznie zadajmy im
szereg krótkich, szybkich pytań związanych z lekcją. W sytuacji braku
zainteresowania musimy pilnie znaleźć motywację i stymulację dla naszych
uczniów.
Zmęczenie i
niedostosowanie poziomu nauczania – uczniowie są naprawdę często zmęczeni w
szkole. Wiąże się to czasami z ich niewłaściwym trybem życia (spędzanie czasu
przed ekranem komputera do późnych godzin nocnych i niewłaściwe pory posiłków).
Uczniowie bywają także przytłoczeni nadmiarem pracy z wielu przedmiotów i
przygotowaniami do egzaminów. Często męczymy ich my sami – przewidywalnością naszych
zajęć i monotonią (czy na pewno trzeba wykonać 100 zdań, by nauczyć strony
biernej?). Musimy starać się dostosować tempo lekcji do potrzeb naszych uczniów
i dbać o indywidualizację procesu nauczania.
Zdaniem wspominanej już prof. Hanny Komorowskiej najłatwiej
przełamiemy nudę nowością, elementem rywalizacji i atrakcyjnością zadań i
aktywności. Z pewnością warto o tym pomyśleć.
Źródło zdjęcia: https://www.istockphoto.com/pl/zdj%C4%99cie/dziecko-z-komputerem-odrabia-prac%C4%99-domow%C4%85-w-domu-trudno%C5%9Bci-w-uczeniu-si%C4%99-uczenie-gm1293335669-387782505
MJ
Komentarze
Prześlij komentarz