PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO KONKURSU JĘZYKA ANGIELSKIEGO MAZOWIECKIEGO KURATORA OŚWIATY
Właśnie trwa Konkurs Języka Angielskiego dla Uczniów Klas
IV-VIII Szkół Podstawowych Mazowieckiego Kuratora Oświaty, organizowany przez
Mazowieckie Samorządowe Centrum Kształcenia Nauczycieli. Jest to konkurs bardzo
ważny dla uczniów i nauczycieli. Laureaci są potem przyjmowani w pierwszej
kolejności podczas rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej, a finaliści otrzymują
dodatkowe 10 punktów rekrutacyjnych.
Konkurs jest naprawdę trudny i wymaga od ucznia i
pracującego z nim nauczyciela wielu godzin przygotowań. Satysfakcja z awansu do
kolejnych etapów jest jednak ogromna dla obu stron.
Konkurs składa się z trzech etapów:
1.
Etap szkolny, który obejmuje następujące typy
zadań:
Zadania 1-2 Czytanie ze zrozumieniem (P, F,
NI oraz uzupełnianie brakujących zdań w tekście)
Zadania 3 Reakcje językowe
Zadanie 4 Idiomy
Zadanie 5 Czasowniki frazowe
Zadanie 6 Słownictwo (hangman)
Zadanie 7 Słowotwórstwo w tekście
Zadanie 8 Transformacje zdań
Zadanie 9 Formy czasownika
Zadanie 10 Wiedza realioznawcza
Zadanie 11 Pisanie
Zadania 3 Idiomy i czasowniki frazowe
Zadanie 4 Uzupełnianie luk
Zadanie 5 Słownictwo (hangman)
Zadanie 6 Słowotwórstwo w tekście
Zadanie 7 Transformacje zdań
Zadanie 8-9 Wiedza realioznawcza
(dopasowywanie, pytania otwarte)
Zadania 2 Rozumienie ze słuchu (zadania
otwarte)
Zadanie 3 Czytanie (uzupełnianie luk)
Zadanie 4 Czytanie ze zrozumieniem (P, F,
NI i identyfikowanie słownictwa w tekście)
Zadanie 5 Czytanie (uzupełnianie luk)
Zadanie 6 Słownictwo (hangman)
Zadanie 7 Słowotwórstwo w tekście
Zadanie 8 Transformacje zdań
Zadanie 9 Wiedza realioznawcza
(dopasowywanie, pytania otwarte)
W każdym roku wskazany jest zakres tematyczny konkursu. W
bieżącym roku szkolnym jest to sport w krajach angielskiego obszaru językowego.
Wskazana jest także literatura oraz sugerowane strony internetowe, na podstawie
których autorzy układają zadania konkursowe.
Przygotowałem kilka wskazówek dla nauczycieli, jak pracować
z uczestnikiem konkursu MKO.
1.
Wyłowienie „perły” – trzeba już na etapie klasy
piątej wyłonić ucznia, który wykazuje duże zdolności językowe i rozpocząć
przygotowania poprzez ukierunkowanie ucznia, jak pracować, żeby przygotować się
dobrze do konkursu.
2.
Systematyczna praca – z wyselekcjonowanymi
uczniami musimy pracować bardzo systematycznie, a nie jedynie zrywać się do
przygotowań na miesiąc przed konkursem. Uczniowie muszą rozwiązywać w domu
dodatkowe testy i rozwijać wiedzę i umiejętności w zakresie słownictwa,
gramatyki, kształcenia sprawności pisania i czytania.
4.
Stworzenie banku słownictwa tematycznego – w każdym
roku wskazany jest zakres tematyczny konkursu, dlatego zalecam utworzenie wraz
z uczniami banku słownictwa tematycznego.
5.
Zajęcia dodatkowe – nie ma chyba możliwości
solidnego przygotowania uczniów do konkursu bez dodatkowych spotkań, podczas których
wprowadzimy choćby najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne. Takie zajęcia mogą
mieć formę koła języka angielskiego. Musi mieć też miejsce nauka własna ucznia.
6.
Stworzenie bazy transformacji gramatycznych dla
uczniów – parafrazy zdań zawsze stwarzają uczniom wiele trudności, dlatego
utworzenie zestawu typowych transformacji zdań może się okazać bardzo pomocne. Sugeruję
użycie książek Virginii Evans.
7.
Rozwijanie wiedzy kulturowej o krajach danego
obszaru językowego – zadania dotyczące szeroko rozumianej wiedzy o kulturze
anglofońskiej zawsze stwarzają uczniom bardzo wiele problemów. Uczniowie mogą
tę wiedzę poszerzać poprzez lekturę właściwych pozycji oraz tworzenie
prezentacji tematycznych.
Mam nadzieję, że wspomniane wskazówki okażą się pomocne i
pozwolą nauczycielom na efektywne przygotowanie uczniów do konkursów. Życzę
powodzenia.
Komentarze
Prześlij komentarz