PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO KONKURSU JĘZYKA ANGIELSKIEGO MAZOWIECKIEGO KURATORA OŚWIATY

 


Właśnie trwa Konkurs Języka Angielskiego dla Uczniów Klas IV-VIII Szkół Podstawowych Mazowieckiego Kuratora Oświaty, organizowany przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Kształcenia Nauczycieli. Jest to konkurs bardzo ważny dla uczniów i nauczycieli. Laureaci są potem przyjmowani w pierwszej kolejności podczas rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej, a finaliści otrzymują dodatkowe 10 punktów rekrutacyjnych.

Konkurs jest naprawdę trudny i wymaga od ucznia i pracującego z nim nauczyciela wielu godzin przygotowań. Satysfakcja z awansu do kolejnych etapów jest jednak ogromna dla obu stron.

Konkurs składa się z trzech etapów:

1.       Etap szkolny, który obejmuje następujące typy zadań:

Zadania 1-2 Czytanie ze zrozumieniem (P, F, NI oraz uzupełnianie brakujących zdań w tekście)

Zadania 3 Reakcje językowe

Zadanie 4 Idiomy

Zadanie 5 Czasowniki frazowe

Zadanie 6 Słownictwo (hangman)

Zadanie 7 Słowotwórstwo w tekście

Zadanie 8 Transformacje zdań

Zadanie 9 Formy czasownika

Zadanie 10 Wiedza realioznawcza

Zadanie 11 Pisanie

 

2.       Etap rejonowy, który obejmuje następujące typy zadań:
Zadania 1-2 Czytanie ze zrozumieniem (P, F, NI oraz uzupełnianie brakujących zdań w tekście, identyfikowanie słownictwa w tekście)

Zadania 3 Idiomy i czasowniki frazowe

Zadanie 4 Uzupełnianie luk

Zadanie 5 Słownictwo (hangman)

Zadanie 6 Słowotwórstwo w tekście

Zadanie 7 Transformacje zdań

Zadanie 8-9 Wiedza realioznawcza (dopasowywanie, pytania otwarte)

 

3.       Etap wojewódzki, który obejmuje następujące typy zadań:
Zadania 1 Czytanie ze zrozumieniem (P, F, NI )

Zadania 2 Rozumienie ze słuchu (zadania otwarte)

Zadanie 3 Czytanie (uzupełnianie luk)

Zadanie 4 Czytanie ze zrozumieniem (P, F, NI i identyfikowanie słownictwa w tekście)

Zadanie 5 Czytanie (uzupełnianie luk)

Zadanie 6 Słownictwo (hangman)

Zadanie 7 Słowotwórstwo w tekście

Zadanie 8 Transformacje zdań

Zadanie 9 Wiedza realioznawcza (dopasowywanie, pytania otwarte)

 

W każdym roku wskazany jest zakres tematyczny konkursu. W bieżącym roku szkolnym jest to sport w krajach angielskiego obszaru językowego. Wskazana jest także literatura oraz sugerowane strony internetowe, na podstawie których autorzy układają zadania konkursowe.

Przygotowałem kilka wskazówek dla nauczycieli, jak pracować z uczestnikiem konkursu MKO.

1.       Wyłowienie „perły” – trzeba już na etapie klasy piątej wyłonić ucznia, który wykazuje duże zdolności językowe i rozpocząć przygotowania poprzez ukierunkowanie ucznia, jak pracować, żeby przygotować się dobrze do konkursu.

2.       Systematyczna praca – z wyselekcjonowanymi uczniami musimy pracować bardzo systematycznie, a nie jedynie zrywać się do przygotowań na miesiąc przed konkursem. Uczniowie muszą rozwiązywać w domu dodatkowe testy i rozwijać wiedzę i umiejętności w zakresie słownictwa, gramatyki, kształcenia sprawności pisania i czytania.

3.       Korzystanie z banku zadań – bardzo ważnym etapem przygotowań jest korzystanie z zadań z poprzednich edycji konkursu. Formuła konkursu i struktura zadań konkursowych są w zasadzie co roku takie same lub bardzo zbliżone, dlatego warto jest jak najwcześniej zaznajamiać uczniów z formą konkursu. Zadania można odnaleźć pod wskazanym linkiem:

4.       Stworzenie banku słownictwa tematycznego – w każdym roku wskazany jest zakres tematyczny konkursu, dlatego zalecam utworzenie wraz z uczniami banku słownictwa tematycznego.

5.       Zajęcia dodatkowe – nie ma chyba możliwości solidnego przygotowania uczniów do konkursu bez dodatkowych spotkań, podczas których wprowadzimy choćby najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne. Takie zajęcia mogą mieć formę koła języka angielskiego. Musi mieć też miejsce nauka własna ucznia.

6.       Stworzenie bazy transformacji gramatycznych dla uczniów – parafrazy zdań zawsze stwarzają uczniom wiele trudności, dlatego utworzenie zestawu typowych transformacji zdań może się okazać bardzo pomocne. Sugeruję użycie książek Virginii Evans.

7.       Rozwijanie wiedzy kulturowej o krajach danego obszaru językowego – zadania dotyczące szeroko rozumianej wiedzy o kulturze anglofońskiej zawsze stwarzają uczniom bardzo wiele problemów. Uczniowie mogą tę wiedzę poszerzać poprzez lekturę właściwych pozycji oraz tworzenie prezentacji tematycznych.

Bardzo dobre źródła do rozwijania wiedzy realioznawczej to:
- Andrzej Diniejko, English-Speaking Countries: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, The Republic of Ireland, WSiP
- Andrzej Diniejko, English-Speaking Countries: An Introduction to the United States of America, Egis
- Roman Ociepa, United Kingdom at a Glance, PWN
- Roman Ociepa, United States at a Glance, PWN
- Oxford Guide to British and American Culture, Oxford University Press

 

Mam nadzieję, że wspomniane wskazówki okażą się pomocne i pozwolą nauczycielom na efektywne przygotowanie uczniów do konkursów. Życzę powodzenia.


Komentarze

Popularne posty