MATURALNE DUOS I TRIOS

 


Jednym z nowych zadań egzaminacyjnych na egzaminie maturalnym będą tzw. sety leksykalne, które zaczęto popularnie nazywać duos (poziom podstawowy) i trios (poziom rozszerzony).  Zadania te wykorzystują wieloznaczność licznych jednostek leksykalnych w językach (a język angielski jest pod względem leksykalnym najbogatszym językiem na świecie).

Uczniowie będą musieli uzupełnić dwa lub trzy zdania tym samym wyrazem. Wymagana będzie pełna poprawność ortograficzna wpisywanego wyrazu.

Gdybyśmy musieli wykonać takie zadanie po polsku, mogłoby ono wyglądać w następujący sposób:

1.       Przekręciłem klucz w __________  i otworzyłem drzwi.

2.       Król mieszkał w ____________ otoczonym fosą.

Zdania wykorzystują polisemię słowa „zamek” – jako elementu zamykającego np. drzwi (przykład pierwszy) i historycznej budowli (przykład drugi.

W języku angielskim mogłyby to być następujące zdania:

1.       I have known Peter _____________ we were in the primary school.

2.       ____________ the weather was awful, we decided not to go to the beach.

W tych zdaniach obserwujemy podwójne znaczenie słowa “since” – jako przyimka „od” (przykład pierwszy) i spójnika „ponieważ” (przykład drugi.

Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2022/2023 podaje następujące przykłady:

Poziom podstawowy:

1.       You shouldn’t ask people about their earnings. It’s none of your … .

2.        When Janet set up her own …, she was only eighteen.

Uczeń musi wstawić w luki słowo „business” i wykazać się przy tym znajomością wyrażenia “It’s none of your business”.

Poziom rozszerzony:

1.       Have you taken all potential consequences into … ?

2.       Rita gave us a vivid … of her accident.

3.       I decided to close my … in this bank because the charges are too high.

W tym przypadku obserwujemy polisemię słowa “account” – w wyrażeniu take into account – wziąć pod uwagę (pierwszy przykład), w zwrocie an account of – relacja, wyjaśnienie (drugi przykład) oraz w kolokacji bank account – konto bankowe (trzeci przykład).

Uczeń musi się wykazać dobrą znajomością frazeologii języka, znajomością kolokacji i idiomów.

Podobne ćwiczenie jest od dawna wykorzystywane przez egzaminy certyfkatowe, głównie Certificate of Proficiency in English (CPE). Oto przykład zadania z egzaminu CPE:

1.  The employment crisis is ___________ that it is affecting one in four people.

2.    ________  torrential rain is rare in this part of the world.

3.  I didn't have a problem with the new manager's ideas as ___________  , but I disliked some of his mannerisms.

Brakującym słowem jest tu „such”.

Źródło: https://www.examenglish.com/cpe/cpe_use_of_english_part3.htm

Jeśli poszukujecie właściwych ćwiczeń na maturalne duos and trios, polecam książkę wydawnictwa Handybooks „1000 trios – Zestaw ćwiczeń dla pasjonatów języka angielskiego” autorstwa Krzysztofa Kiljana. Poniżej zamieszczam przykład zadania z książki:

1.       He was afraid that his revolutionary proposals would ____________ with strong opposition from hardliners.

2.       The Chinese factories were operating non stop churning out shoes to _____________ the demand in Europe and the US.

3.       With only 200 dollars a month, the family struggled to make ends ____________.

W powyższym przykładzie uczeń  powinien wstawić słowo “meet” i wykazać się znajomością idiomu „make ends meet” – wiązać koniec z końcem oraz kolokacji „meet the demand” – sprostać zapotrzebowaniu.

Życzę wszystkim Nauczycielom i Uczniom powodzenia w pracy nad rozwijaniem umiejętności uzupełniania zdań wyrazami wieloznacznymi, bo to ambitne i wymagające zadanie.

Komentarze

Popularne posty