MATURALNE DUOS I TRIOS
Jednym z nowych zadań egzaminacyjnych na egzaminie
maturalnym będą tzw. sety leksykalne, które zaczęto popularnie nazywać duos
(poziom podstawowy) i trios (poziom rozszerzony). Zadania te wykorzystują wieloznaczność licznych
jednostek leksykalnych w językach (a język angielski jest pod względem
leksykalnym najbogatszym językiem na świecie).
Uczniowie będą musieli uzupełnić dwa lub trzy zdania tym
samym wyrazem. Wymagana będzie pełna poprawność ortograficzna wpisywanego
wyrazu.
Gdybyśmy musieli wykonać takie zadanie po polsku, mogłoby
ono wyglądać w następujący sposób:
1.
Przekręciłem klucz w __________ i otworzyłem drzwi.
2.
Król mieszkał w ____________ otoczonym fosą.
Zdania wykorzystują polisemię słowa „zamek” – jako elementu
zamykającego np. drzwi (przykład pierwszy) i historycznej budowli (przykład
drugi.
W języku angielskim mogłyby to być następujące zdania:
1. I have known Peter _____________ we
were in the primary school.
2. ____________ the weather was awful,
we decided not to go to the beach.
W tych zdaniach obserwujemy podwójne znaczenie słowa “since”
– jako przyimka „od” (przykład pierwszy) i spójnika „ponieważ” (przykład drugi.
Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od
roku szkolnego 2022/2023 podaje następujące przykłady:
Poziom
podstawowy:
1. You shouldn’t ask people about their
earnings. It’s none of your … .
2. When Janet set up her own …, she was only
eighteen.
Uczeń musi wstawić w luki słowo „business” i wykazać się
przy tym znajomością wyrażenia “It’s none of your business”.
Poziom
rozszerzony:
1. Have you taken all potential consequences
into … ?
2. Rita gave us a vivid … of her
accident.
3. I decided to close my … in this bank
because the charges are too high.
W tym przypadku obserwujemy polisemię słowa “account” – w wyrażeniu
take into account – wziąć pod uwagę (pierwszy przykład), w zwrocie an account
of – relacja, wyjaśnienie (drugi przykład) oraz w kolokacji bank account –
konto bankowe (trzeci przykład).
Uczeń musi się wykazać dobrą znajomością frazeologii języka,
znajomością kolokacji i idiomów.
Podobne ćwiczenie jest od dawna wykorzystywane przez
egzaminy certyfkatowe, głównie Certificate of Proficiency in English (CPE). Oto
przykład zadania z egzaminu CPE:
1. The employment crisis is ___________ that it
is affecting one in four people.
2. ________ torrential rain is rare in this part of the
world.
3. I didn't have a problem with the new
manager's ideas as ___________ , but I
disliked some of his mannerisms.
Brakującym słowem jest tu „such”.
Źródło: https://www.examenglish.com/cpe/cpe_use_of_english_part3.htm
Jeśli poszukujecie właściwych ćwiczeń na maturalne duos and
trios, polecam książkę wydawnictwa Handybooks „1000 trios – Zestaw ćwiczeń dla
pasjonatów języka angielskiego” autorstwa Krzysztofa Kiljana. Poniżej
zamieszczam przykład zadania z książki:
1. He was afraid that his revolutionary
proposals would ____________ with strong opposition from hardliners.
2. The Chinese factories were operating
non stop churning out shoes to _____________ the demand in Europe and the US.
3. With only 200 dollars a month, the
family struggled to make ends ____________.
W powyższym przykładzie uczeń powinien wstawić słowo “meet” i wykazać się
znajomością idiomu „make ends meet” – wiązać koniec z końcem oraz kolokacji „meet
the demand” – sprostać zapotrzebowaniu.
Życzę wszystkim Nauczycielom i Uczniom powodzenia w pracy
nad rozwijaniem umiejętności uzupełniania zdań wyrazami wieloznacznymi, bo to
ambitne i wymagające zadanie.
Komentarze
Prześlij komentarz