Szukaj mnie … cierpliwie dzień po dniu…
Pamiętacie „Kogel Mogel”? I cudną piosenkę Edyty Gepert? Kaśka Solska w poszukiwaniu sensu w życiu, przygody i perypetie prowincjuszki ze wsi w wielkomiejskim świecie i kojący głos Edyty Gepert przypominają mi beztroskie czasy „młodzieńczości” (młoda jestem wciąż, więc nie będę pisać młodości 😉)
Ja też szukam…, ale nie sensu życia (ten już
dawno znalazłam😉).
Szukam coraz to nowszych sposobów na to, jak zachęcić dzieciaków do nauki lub raczej,
jak ich nie zniechęcić. Wszyscy wiemy, że Ci z dużą dozą automotywacji zawsze
są chętni, dobrze zorganizowani i można na nich zawsze liczyć. Ale niewielu
takich w klasie mamy. Ci przeciętni i ci trochę mniej przeciętni potrzebują aprobaty,
zachęcania, a już na pewno nie potrzebują złych ocen. Ocenianie zawsze było i
nadal jest jednym z najtrudniejszych aspektów pracy nauczyciela. Uwzględniając potrzeby
i możliwości uczniów musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na ich mocne strony,
skoncentrować się na tym, co potrafią, a nie na tym, z czym mają problem.
Przecież nie musimy ciągle robić kartkówek
i testów, aby ocenić umiejętności naszych uczniów. Oczywiście każdy przedmiot
ma swoją własną specyfikę nauczania, dlatego też nie będę się „wymądrzać”, a
podam przykładowe sposoby oceniania, które stosuje na lekcji.
Ostatnio bardzo dobrym rozwiązaniem są miniprojekty
edukacyjne. Na początku każdego rozdziału ustalamy z grupą, jakie treści i
umiejętności powinni opanować oraz w jaki sposób ich wiedza i umiejętności będą
sprawdzane, np. z rozdziału o zdrowiu uczeń (zamiast typowej klasówki) ma do
wyboru następujące opcje:
-
wykonanie prezentacji multimedialnej lub plakatu na temat zdrowego stylu życia
(oczywiście na poziomie językowym odpowiadającym danej grupie);
-
stworzenie animacji lub filmiku z dialogami „u lekarza” lub/i „w aptece” lub
odegranie dialogów na żywo;
-
opis własnego trybu życia (co jesz, jaki sport uprawiasz, jak dbasz o zdrowie itp.);
-
praca z tekstem pisanym (ćwiczenia do tekstu, rozmowa na podstawie tekstu).
Uczniowie mogą opracować wybraną formę w
parach lub zespołach trzyosobowych lub samodzielnie (jeśli wolą pracować sami).
Oczywiście są również ustalone kryteria oceniania tych prac. Uczniowie tworzą
bardzo ciekawe i różnorodne projekty, rozwijając przy tym nie tylko kompetencje
językowe, ale także kompetencje cyfrowe, społeczne i interpersonalne.
Zachęcam wszystkich do takich sposobów
oceniania uczniów, wszak klasówka i ocena nie musi się kojarzyć jedynie z
typowym testem i czerwonym długopisem.
Przykład takiego projektu powyżej, udostępniony za
zgodą autorów 😉
Komentarze
Prześlij komentarz