XYZ… i ALPHA...
Pamiętacie jak w dzieciństwie graliśmy w
„Państwa, miasta”? Ten, kto mówił alfabet zaczynał zawsze od xyz… Trzy literki
były początkiem super zabawy, czasami z atlasem, albo z mamą do pomocy, albo z
dziadkiem (wiadomo, że dziadkowie zawsze mają więcej czasu 😉) Czasami były kłótnie, kiedy ktoś
wymyślił nazwę kraju, jaki nie istniał, a on obstawał twardo przy swoim… Albo w
statki… na kartce… z ołówkiem w ręku… Nie było smartfonów, komputera, ale jakoś
fajniej było.
To
może zagrajmy w… XYZ?
Pokolenie X
– osoby urodzone pod koniec lat sześćdziesiątych, w latach siedemdziesiątych,
do około 1980 roku. To pokolenie poszukujące złotego środka. Dla nich praca
odgrywała bardzo ważną rolę. Czas wolny byli w stanie poświęcić na rzecz
wyższej wypłaty.
Pokolenie Y –
to pokolenie „milenialsów”, czyli osoby urodzone w latach 80-tych i do połowy
lat 90-tych XX wieku (niektóre źródła podają, że do roku 2000). Są to ludzie
poszukujący work-life balance, poszukujący szczęścia również poza pracą. Pracują
osiem godzin dziennie. Ważna jest dla nich etyka pracy. Pracodawcę zmieniają średnio
co dwa lata. Pokolenie Y stanowią osoby wykształcone, wymagające wiele od
życia. Korzystają z technologii cyfrowych w wielu dziedzinach życia.
Pokolenie Z –
do tego pokolenia należą osoby urodzone po 1995 roku (Według amerykańskiego pisarza i dziennikarza,
Bruce Horovitza, pokolenie Z zaczyna się w roku 1995 . Kelley School of
Business definiuje, że pokolenie Z obejmuje dzieci urodzone w latach 1997–2010)[1].
To młodzi ludzie, którzy właśnie ukończyli studia i zaczynają swoje kariery
zawodowe. Dla nich priorytetem jest swoboda i samodzielność, chociaż wykazują
ogromną potrzebę kontaktu z rówieśnikami. Podejmują chętnie nowe wyzwania,
ważna jest także różnorodność zadań i mobilność, dlatego chętnie pracują
zdalnie. W dynamicznym środowisku pracy czują się „jak ryba w wodzie”. Pokolenie
Z czerpie wiedzę z Internetu, jak również chętnie dzieli się swoimi
doświadczeniami w mediach społecznościowych. Osoby z tego pokolenia są
przedsiębiorcze i ciekawe świata.
Obecnie mówi się już o pokoleniu ALPHA.
Do tego pokolenia zaliczamy osoby urodzone po 2010 roku. Pokolenie nazywane
Google Kids, a zatem osoby, które nie znają życia bez Internetu i mediów
społecznościowych. To dzieciaki, które doświadczają edukacji online,
wykorzystując najnowsze rozwiązania cyfrowe i technologiczne. Osoby z tego
pokolenia są zwolennikami zakupów online. Niestety mówi się, że to najbardziej
rozkapryszone i niecierpliwe pokolenie w historii. Mimo ciągłego kontaktu online
z rówieśnikami, pokolenie ALPHA będzie odczuwać osamotnienie i ciągłą pustkę
wewnętrzną, ponieważ mniej czasu poświęci na relacje. Osoby urodzone po 2010
roku będą coraz częściej żyć w związkach partnerskich, rezygnując z małżeństwa
i decydować się świadomie na bezdzietność.
JAK ZATEM DOTRZEĆ DO TAKICH UCZNIÓW? I jak
ich zmotywować do nauki? Jeśli chcemy dotrzymać kroku młodzieży i być dla nich „atrakcyjni”,
musimy się ciągle dokształcać i rozwijać. Pruski model szkoły to skamieniałość
prehistoryczna, która niestety w polskim systemie edukacji ma się jeszcze
całkiem dobrze. Co zrobić? Wykorzystujmy zanurzenie tych młodych ludzi w
kulturze obrazu i w mediach społecznościowych. Może zamiast opowiadań,
rozprawek niech piszą posty na klasowym blogu. Zamiast testów i klasówek niech
wykonują projekty, doskonaląc przy tym kompetencje pracy w grupie. Niech
korzystają z aplikacji do uczenia się języków obcych. Niech uczą się z
wykorzystaniem piosenek. Wszak połączenie obrazów, słów i dźwięków oznacza
optymalne wykorzystanie możliwości ludzkiego umysłu. Korzystajmy z kolaży,
grafik, plakatów, ale nie tych gotowych, niech uczniowie tworzą materiały sami,
na lekcji. Nie od dziś wiadomo, że nauczanie przez działanie przynosi najlepsze
efekty, a nauczanie multisensoryczne sprzyja procesowi przyswajania nowych
wiadomości i umiejętności. Dla nich granica między światem rzeczywistym i
wirtualnym jest bardzo płynna, spróbujmy zatem czasami „popłynąć z prądem”,
razem z nimi, być dla nich wsparciem i partnerem, a nie tylko belfrem z
drewnianą linijką nad głową 😉
Powodzenia 😊
Komentarze
Prześlij komentarz