NOWE ROLE WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA – REFLEKSJE PO WYKŁADZIE JAROSŁAWA SZULSKIEGO
„Pielęgnujmy
przypadkową życzliwość i piękne czyny pozbawione sensu”
Mariusz Szczygieł
Ostatnio miałem przyjemność uczestniczyć w bardzo udanym wykładzie
inauguracyjnym Pana Jarosława Szulskiego, rozpoczynającym projekt MSCDN dla
nauczycieli „Zdolni zdalnie”. Jedną z najważniejszych tez wykładu była próba
redefinicji ról współczesnego nauczyciela, znacznie zmienionych przez
pandemiczne okoliczności, w których nieoczekiwanie znaleźliśmy się na początku
2020 roku i w których tkwimy do dziś.
Wśród ról, które musimy przyjmować jako nauczyciele, nadal
na pierwszy plan wysuwa się funkcja nauczyciela jako SPECJALISTY. Mamy być dla
naszych uczniów budzącymi zaufanie merytoryczną wiedzą ekspertami, co nie
oznacza, że musimy wiedzieć i umieć wszystko. Musimy natomiast być w stanie
wskazać źródło, w którym uczeń może znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie.
Wiedza leksykalna, gramatyczna i kulturowa, którą powinien posiąść nauczyciel
jest tak szeroka, że nie sposób być nieomylnym omnibusem i nasi uczniowie muszą
być tego świadomi.
Każdy nauczyciel to także PSYCHOLOG. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej utwierdziło nas w
przekonaniu, że musimy być w stanie kompetentnie wesprzeć naszych uczniów w
momentach ich emocjonalnych kryzysów, wywołanych długotrwałą przymusową
izolacją. Każdy nauczyciel z pewnością zgodzi się, że liczba uczniów z różnymi
problemami, czy wręcz schorzeniami natury psychologicznej, znacznie wzrosła. To
my, obok rodziców, jesteśmy pierwszymi obserwatorami dziecka i to my możemy
szybko dostrzec problemy i skierować ucznia do specjalisty.
Współczesny nauczyciel to także DOBRY DOROSŁY, osoba, do której uczeń ma zaufanie, z którą chętnie
porozmawia, zwierzy się z trudności i problemów. Bardzo często zdarza się, że
jesteśmy dla naszych uczniów jedynym wsparciem w trudnych sytuacjach. Dzieci i
młodzież naprawdę często nie mają do kogo zwrócić się w krytycznych momentach,
nie mają z kim porozmawiać. Nic dziwnego, że wśród nas szukają wzorców, postaw
naśladowania, a często zwykłego ciepła, którego nie otrzymują w domu rodzinnym.
Nie wolno nam takiego ucznia odepchnąć, w nieskończoność odkładać rozmowy, o
którą nas prosi. To bardzo ważna funkcja pracownika szkoły XXI wieku.
Jako kolejną rolę nauczyciela Jarosław Szulski wyróżnił
zadanie ORGANIZATORA. Nauczyciel to
logistyk, sprawca sytuacji edukacyjnych i wychowawczych, osoba, która doskonale
dostosowuje się do nowych warunków. Ostatnie wydarzenia pandemiczne pokazały,
że w ciągu kilku tygodni potrafiliśmy przejść na nauczanie zdalne i z sukcesem
przeorganizować naszą pracę. Musimy organizować spotkania z rodzicami,
wycieczki i szkolne wydarzenia, a przede wszystkim cały proces
dydaktyczno-wychowawczy, co szybko rozwija w nas umiejętności organizacyjne.
Ostatnia funkcja przypisana nauczycielom przez wykładowcę to
rola TELEFONISTY. Nauczyciel ma w
dużej mierze słuchać, być otwartym na pomysły uczniów, nie upierać się jedynie
przy swoich koncepcjach. To osoba empatyczna, która potrafi słuchać. Nauczyciel
powinien być wyrozumiały w kwestiach dydaktycznych i wychowawczych.
Nowy podział ról nauczyciela wydaje się bardzo ciekawy i
inspirujący. Warto zastanowić się nad tą koncepcją, refleksyjnie się nad nią
pochylić i może zmienić nieco swoje nastawienie do zagadnienia naszej roli w
szkole.
Źródło zdjęcia: https://www.edutopia.org/discussion/11-habits-effective-teacher
Komentarze
Prześlij komentarz