NOWE ROLE WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA – REFLEKSJE PO WYKŁADZIE JAROSŁAWA SZULSKIEGO

 



„Pielęgnujmy przypadkową życzliwość i piękne czyny pozbawione sensu”
Mariusz Szczygieł

Ostatnio miałem przyjemność uczestniczyć w bardzo udanym wykładzie inauguracyjnym Pana Jarosława Szulskiego, rozpoczynającym projekt MSCDN dla nauczycieli „Zdolni zdalnie”. Jedną z najważniejszych tez wykładu była próba redefinicji ról współczesnego nauczyciela, znacznie zmienionych przez pandemiczne okoliczności, w których nieoczekiwanie znaleźliśmy się na początku 2020 roku i w których tkwimy do dziś.

Wśród ról, które musimy przyjmować jako nauczyciele, nadal na pierwszy plan wysuwa się funkcja nauczyciela jako SPECJALISTY.  Mamy być dla naszych uczniów budzącymi zaufanie merytoryczną wiedzą ekspertami, co nie oznacza, że musimy wiedzieć i umieć wszystko. Musimy natomiast być w stanie wskazać źródło, w którym uczeń może znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie. Wiedza leksykalna, gramatyczna i kulturowa, którą powinien posiąść nauczyciel jest tak szeroka, że nie sposób być nieomylnym omnibusem i nasi uczniowie muszą być tego świadomi.

Każdy nauczyciel to także PSYCHOLOG. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej utwierdziło nas w przekonaniu, że musimy być w stanie kompetentnie wesprzeć naszych uczniów w momentach ich emocjonalnych kryzysów, wywołanych długotrwałą przymusową izolacją. Każdy nauczyciel z pewnością zgodzi się, że liczba uczniów z różnymi problemami, czy wręcz schorzeniami natury psychologicznej, znacznie wzrosła. To my, obok rodziców, jesteśmy pierwszymi obserwatorami dziecka i to my możemy szybko dostrzec problemy i skierować ucznia do specjalisty.

Współczesny nauczyciel to także DOBRY DOROSŁY, osoba, do której uczeń ma zaufanie, z którą chętnie porozmawia, zwierzy się z trudności i problemów. Bardzo często zdarza się, że jesteśmy dla naszych uczniów jedynym wsparciem w trudnych sytuacjach. Dzieci i młodzież naprawdę często nie mają do kogo zwrócić się w krytycznych momentach, nie mają z kim porozmawiać. Nic dziwnego, że wśród nas szukają wzorców, postaw naśladowania, a często zwykłego ciepła, którego nie otrzymują w domu rodzinnym. Nie wolno nam takiego ucznia odepchnąć, w nieskończoność odkładać rozmowy, o którą nas prosi. To bardzo ważna funkcja pracownika szkoły XXI wieku.

Jako kolejną rolę nauczyciela Jarosław Szulski wyróżnił zadanie ORGANIZATORA. Nauczyciel to logistyk, sprawca sytuacji edukacyjnych i wychowawczych, osoba, która doskonale dostosowuje się do nowych warunków. Ostatnie wydarzenia pandemiczne pokazały, że w ciągu kilku tygodni potrafiliśmy przejść na nauczanie zdalne i z sukcesem przeorganizować naszą pracę. Musimy organizować spotkania z rodzicami, wycieczki i szkolne wydarzenia, a przede wszystkim cały proces dydaktyczno-wychowawczy, co szybko rozwija w nas umiejętności organizacyjne.

Ostatnia funkcja przypisana nauczycielom przez wykładowcę to rola TELEFONISTY. Nauczyciel ma w dużej mierze słuchać, być otwartym na pomysły uczniów, nie upierać się jedynie przy swoich koncepcjach. To osoba empatyczna, która potrafi słuchać. Nauczyciel powinien być wyrozumiały w kwestiach dydaktycznych i wychowawczych.

Nowy podział ról nauczyciela wydaje się bardzo ciekawy i inspirujący. Warto zastanowić się nad tą koncepcją, refleksyjnie się nad nią pochylić i może zmienić nieco swoje nastawienie do zagadnienia naszej roli w szkole.

Źródło zdjęcia: https://www.edutopia.org/discussion/11-habits-effective-teacher

Komentarze

Popularne posty