MATURA Z JĘZYKA OBCEGO BEZ EGZAMINU USTNEGO – CZY TO DOBRE ROZWIĄZANIE?

 


W przyszłym roku szkolnym już po raz trzeci podczas egzaminu maturalnego z języka polskiego i języków obcych abiturienci będą zwolnieni z części ustnej. Nadal do egzaminu ustnego będą mogli przystąpić uczniowie, którzy potrzebują tej części matury podczas rekrutacji na studia wyższe (w większości dotyczy to wymogów uczelni zagranicznych).

Wielu uczniów i nauczycieli odetchnęło z ulgą. Kształcenie sprawności mówienia było bez wątpienia utrudnione podczas edukacji zdalnej. Egzamin ustny kojarzy się większości uczniów (nawet tym, którzy umiejętność posługiwania się językiem w mowie doprowadzili do bardzo wysokiego poziomu) z wyzwaniem i wysokim poziomem stresu. Uczniowie zawsze obawiają się, że zapomną o użyciu właściwych środków językowych, czy też w stresującej sytuacji nie przypomną sobie właściwego słówka podczas dialogu z egzaminatorem, czy opisu zdjęcia.

Czy to nas zwalnia z obowiązku kształcenia sprawności mówienia wśród uczniów? Absolutnie, nie. Zapisy o konieczności rozwijania języka mówionego są istotnym elementem podstawy programowej nauczania języków obcych (a ten dokument nadal nas obowiązuje), a komunikacja w języku obcym należy do grupy kompetencji kluczowych.

Moje doświadczenie pokazuje mi, że absolwenci, z którymi spotykam się po latach, najczęściej wspominają ćwiczenia z mówienia i wyrażają wdzięczność nie za pracę z gramatyką i leksyką, a właśnie za rozwijanie sprawności mówienia. To właśnie z koniecznością komunikacji w języku angielskim spotykają się podczas zagranicznych wyjazdów wakacyjnych. A kiedy ubiegają się o pracę po ukończeniu wymarzonej uczelni już podczas job interview okazuje się, że muszą posługiwać się językiem w mowie.

Nie zaniedbujmy zatem tej sprawności. Ćwiczenia w mówieniu są zawsze istotnym elementem urozmaicającym lekcję języka i choć nasi uczniowie często nie przepadają za nimi, to właśnie one pozwalają na szybkie zapamiętanie środków językowych, struktur, wyrażeń i słownictwa w praktyce. Ten rozbudowany i utrwalony aparat leksykalno-gramatyczny ułatwia potem realizację zadania z pisania, pomaga w rozwiązaniu zadań sprawdzających umiejętność rozumienia tekstu czytanego i słuchanego.

Ćwiczenia rozwijające mówienie pomagają uczniom przełamać barierę językową i walczyć z własnymi zahamowaniami i osobowościowymi blokadami. Mówienie uczy szacunku do wypowiadanych przez innych sądów i przekonań, rozwija nasz intelekt, zmuszając nas do szybkich reakcji językowych, uczy współpracy i zespołowego rozwiązywania problemów podczas ćwiczeń komunikacyjnych w parach i grupach. Być może bez presji egzaminu nasi uczniowie będą chętniej uczestniczyć w zajęciach konwersacyjnych?

Dlatego nie rezygnujmy z rozwijania sprawności mówienia, mino że ta umiejętność nie będzie (chwilowo) sprawdzana na oficjalnym egzaminie państwowym. Dajmy naszym uczniom szansę, żeby w momencie, kiedy staną się absolwentami szkoły średniej i dumnymi posiadaczami świadectwa dojrzałości, byli w stanie skutecznie porozumiewać się ustnie w co najmniej jednym języku obcym.


Źródło zdjęcia: https://kafeteria.pl/21824,matura-z-angielskiego-jak-radzic-sobie-z-wypowiedzia-ustna


Komentarze

Popularne posty