MATURA Z JĘZYKA OBCEGO BEZ EGZAMINU USTNEGO – CZY TO DOBRE ROZWIĄZANIE?
W przyszłym roku szkolnym już po raz trzeci podczas egzaminu
maturalnego z języka polskiego i języków obcych abiturienci będą zwolnieni z części
ustnej. Nadal do egzaminu ustnego będą mogli przystąpić uczniowie, którzy
potrzebują tej części matury podczas rekrutacji na studia wyższe (w większości
dotyczy to wymogów uczelni zagranicznych).
Wielu uczniów i nauczycieli odetchnęło z ulgą. Kształcenie
sprawności mówienia było bez wątpienia utrudnione podczas edukacji zdalnej.
Egzamin ustny kojarzy się większości uczniów (nawet tym, którzy umiejętność
posługiwania się językiem w mowie doprowadzili do bardzo wysokiego poziomu) z
wyzwaniem i wysokim poziomem stresu. Uczniowie zawsze obawiają się, że zapomną
o użyciu właściwych środków językowych, czy też w stresującej sytuacji nie
przypomną sobie właściwego słówka podczas dialogu z egzaminatorem, czy opisu
zdjęcia.
Czy to nas zwalnia z obowiązku kształcenia sprawności
mówienia wśród uczniów? Absolutnie, nie. Zapisy o konieczności rozwijania
języka mówionego są istotnym elementem podstawy programowej nauczania języków
obcych (a ten dokument nadal nas obowiązuje), a komunikacja w języku obcym
należy do grupy kompetencji kluczowych.
Moje doświadczenie pokazuje mi, że absolwenci, z którymi
spotykam się po latach, najczęściej wspominają ćwiczenia z mówienia i wyrażają
wdzięczność nie za pracę z gramatyką i leksyką, a właśnie za rozwijanie
sprawności mówienia. To właśnie z koniecznością komunikacji w języku angielskim
spotykają się podczas zagranicznych wyjazdów wakacyjnych. A kiedy ubiegają się
o pracę po ukończeniu wymarzonej uczelni już podczas job interview okazuje się,
że muszą posługiwać się językiem w mowie.
Nie zaniedbujmy zatem tej sprawności. Ćwiczenia w mówieniu
są zawsze istotnym elementem urozmaicającym lekcję języka i choć nasi uczniowie
często nie przepadają za nimi, to właśnie one pozwalają na szybkie zapamiętanie
środków językowych, struktur, wyrażeń i słownictwa w praktyce. Ten rozbudowany i
utrwalony aparat leksykalno-gramatyczny ułatwia potem realizację zadania z
pisania, pomaga w rozwiązaniu zadań sprawdzających umiejętność rozumienia
tekstu czytanego i słuchanego.
Ćwiczenia rozwijające mówienie pomagają uczniom przełamać
barierę językową i walczyć z własnymi zahamowaniami i osobowościowymi
blokadami. Mówienie uczy szacunku do wypowiadanych przez innych sądów i
przekonań, rozwija nasz intelekt, zmuszając nas do szybkich reakcji językowych,
uczy współpracy i zespołowego rozwiązywania problemów podczas ćwiczeń
komunikacyjnych w parach i grupach. Być może bez presji egzaminu nasi uczniowie
będą chętniej uczestniczyć w zajęciach konwersacyjnych?
Dlatego nie rezygnujmy z rozwijania sprawności mówienia,
mino że ta umiejętność nie będzie (chwilowo) sprawdzana na oficjalnym egzaminie
państwowym. Dajmy naszym uczniom szansę, żeby w momencie, kiedy staną się
absolwentami szkoły średniej i dumnymi posiadaczami świadectwa dojrzałości, byli
w stanie skutecznie porozumiewać się ustnie w co najmniej jednym języku obcym.
Źródło zdjęcia: https://kafeteria.pl/21824,matura-z-angielskiego-jak-radzic-sobie-z-wypowiedzia-ustna
Komentarze
Prześlij komentarz