MATURA 2023 z JĘZYKÓW OBCYCH – CZY DAMY RADĘ?

 



Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła właśnie wytyczne dotyczące zmian w egzaminie maturalnym 2023 (będą zdawać ją już obecni uczniowie klas drugich – absolwenci szkół podstawowych). Najistotniejsza zmiana dotyczy poziomu egzaminu: od uczniów zdających egzamin na poziomie podstawowym oczekiwany był dotychczas poziom biegłości językowej B1 (wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego), teraz będzie to B1+ w zakresie sprawności produktywnych oraz B2 w zakresie sprawności receptywnych, uczniowie na poziomie rozszerzonym musieli wykazać się umiejętnościami na poziomie B2, teraz oczekiwany będzie poziom B2+ przy produkcji językowej i C1 przy recepcji językowej. Wzrost oczekiwań jest ogromny, podczas gdy liczba lat nauki dla uczniów i nauczycieli pozostała bez zmian.

W kwestii egzaminu ustnego nie należy oczekiwać znacznych zmian – nadal będzie to egzamin bez określania poziomu. Zwiększają się jedynie oczekiwania wobec abiturientów – w zakresie zakresu struktur gramatycznych i słownictwa oraz poprawności językowej. Podczas egzaminu nauczyciele muszą zwracać większą uwagę na kompetencje interkulturowe – uczeń powinien posiadać wiedzę na temat krajów obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego. Od ucznia oczekujemy teraz większej świadomości interkulturowej i językowej.

W przypadku matury pisemnej na poziomie podstawowym o 5 min. wydłużony zostaje czas zadania sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego (z 20 do 25 minut). Nowością będzie sprawdzenie umiejętności układania informacji w określonym porządku oraz wyciągania wniosków wynikających z informacji zawartych w wypowiedzi. Kolejną innowacją będą zadania otwarte dla uczniów, np. uzupełnianie luk lub otwarte odpowiedzi na pytania. W zadaniach sprawdzającym rozumienie tekstu czytanego zdecydowanie zwiększa się długość czytanych tekstów. Dotychczas łączna długość tekstów oscylowała pomiędzy 1000 a 1200 słów, teraz ten przedział zwiększy się do 1200-1450 wyrazów. Na egzaminie pojawią się zadania otwarte, a jedno zadanie będzie mogło się składać z różnego typu tekstów. Wzrośnie także stopień trudności zadań sprawdzających znajomość środków językowych Pojawią się zadania podobne do obecnych ćwiczeń z poziomu rozszerzonego. Uczniowie będą musieli zmierzyć się z zadaniami otwartymi następujących typów: transformacje zdań, zadania słowotwórcze, gramatykalizacja, zestawy leksykalne (sprawdzające znajomość homonimów), uzupełnianie luk, tłumaczenie.  W wypowiedzi pisemnej uczniowie nadal będą tworzyli tekst użytkowy, przy czym zwiększa się długość tekstu – limit słów będzie wynosił 100-150 słów (dotychczas 80 – 130 słów). Zwiększa się także pula punktów, które zdający może uzyskać – z 4 do 5 punktów za treść oraz z 2 do 3 punktów za zakres środków językowych.

Wiele podobnych zmian będzie towarzyszyć egzaminowi z języków obcych na poziomie rozszerzonym. O 5 min. wydłużony zostaje czas zadania sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego (z 20 do 25 minut). Uczniowie także tu będą musieli zmierzyć się z zadaniami otwartymi, np. uzupełnianiem luk lub udzielaniem odpowiedzi na pytania. W zadaniach sprawdzających rozumienie tekstu czytanego zwiększeniu ulega długość czytanych tekstów. Dotychczasowa łączna długość tekstów wynosiła około 1300-1600 słów, teraz będzie to ok. 1600-1800 wyrazów. Tutaj także uczniowie spotkają zadania otwarte. Jedno zadanie może składać się z szeregu kilku tekstów o zbliżonej tematyce. Uczeń powinien posiadać umiejętność zmiany formy przekazu pisemnego. Zwiększony zostaje stopień trudności zadań sprawdzających znajomość środków językowych. Wśród typów zadań pojawia się nowe – zestawy leksykalne (uzupełnianie luk w zdaniach wyrazami wieloznacznymi). Od zdającego oczekiwana będzie umiejętność przekazania w języku obcym nowożytnym informacji sformułowanej w języku polskim lub w języku polskim informacji sformułowanej w tym języku obcym. W zakresie formy i kryteriów oceniania zmianie nie ulega wypowiedź pisemna na poziomie rozszerzonym.

Krótka analiza pozwala na szybką konkluzję – egzamin z języka obcego będzie znacznie trudniejszy, choć nie wydłuża się czas przygotowania uczniów, ani ilość lekcji języka obcego. Czy my – jako nauczyciele – damy radę? I czy radę dadzą nasi uczniowie???


Komentarze

Popularne posty