MATURA MIĘDZYNARODOWA – CZY WARTO?


W dzisiejszym wpisie chciałbym odpowiedzieć na często zadawane mi pytanie dotyczące realizowanego od 2015 roku w Płocku w Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Jagiełły)  Programu Dyplomowego Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate Diploma Programme): czy warto? Jako koordynator tego programu odpowiem stanowczo: TAK.

International Baccalaureate Organization – organizacja Matury Międzynarodowej  została utworzona w Genewie w 1968 roku. Obecnie prowadzi program międzynarodowej Matury w ponad 3000 szkołach w ponad 170 krajach na całym świecie. W Polsce szkoły IB działają od 1993 roku.

Program  Międzynarodowej Matury jest skierowany do uczniów klas III i IV szkoły ponadpodstawowej. Uczniowie wybierają trzy przedmioty na poziomie podstawowym (Standard Level) oraz trzy przedmioty na poziomie rozszerzonym (Higher Level) spośród oferowanych sześciu grup tematycznych.

W klasie I i II uczniowie uczą się w klasie pre-IB z rozszerzonym programem nauczania języka angielskiego i matematyki oraz poznają podstawę filozofii nauczania IB wraz z ofertą przedmiotową. Aby zostać uczniem klasy pre-IB należy przejść przez normalną rekrutację do szkoły średniej, a dodatkowo przystąpić do sprawdzianu kompetencji językowych (test składa się z zadań na rozumienie tekstu czytanego oraz zadań gramatycznych – wielokrotnego wyboru, słowotwórstwa i parafraz zdań) na poziomie B1 wg ESOKJ.

Uczniowie wybierają sobie jeden przedmiot z każdej grupy:

Grupa 1 – język ojczysty (język A) – język polski – SL lub HL,

Grupa 2 – język obcy (język B) – język angielski – obowiązkowy HL,

                                                    - język francuski, niemiecki lub włoski (SL ab initio)

Grupa 3 – człowiek i społeczeństwo – historia - SL lub HL,

                                                          - geografia - SL lub HL,

                                                           -psychologia – SL,

Grupa 4 – nauki eksperymentalne – biologia - SL lub HL,

                                                       - chemia - SL lub HL,

                                                       - fizyka - SL lub HL,

Grupa 5 – nauki matematyczne – matematyka - SL lub HL,

Grupa 6 – jeden przedmiot dodatkowy z grup 2-4.

Wybór przedmiotu i jego poziomu zależy od zainteresowań i uzdolnień kandydatów oraz ich dalszych planów edukacyjnych.

Język angielski jako język wykładowy oferowany jest jedynie na poziomie rozszerzonym.

Przedmioty na poziomie podstawowym nauczane są w wymiarze 4 godzin na tydzień, zaś na poziomie rozszerzonym – 6 godzin.

Istnieją też trzy dodatkowe wymagania. Uczniowie zobowiązani są do:

  • zaliczenia przedmiotu Theory of Knowledge (Teoria wiedzy),
  • udziału w programie CAS (Creativity, Activity, Service),
  • napisania pracy dyplomowej (Extended Essay).

Program Międzynarodowej Matury to:

  • przepustka na prestiżowe kierunki studiów na uczelniach w Polsce i na całym świecie,
  • gwarancja nauki języka angielskiego (jako języka wykładowego) na najwyższym poziomie,
  • praca w małych grupach z wykorzystaniem najnowszych metod i technik nauczania / uczenia się,
  • dużo większy nacisk na działania praktyczne niż teorię,
  • znakomite przygotowanie do studiów wyższych i pracy naukowej na najlepszych uniwersytetach,
  • indywidualne podejście do ucznia i jego potrzeb edukacyjnych.

Kandydat do klasy IB DP musi być pracowity, otwarty, chętny do współpracy i musi lubić język angielski. Od uczniów w klasie pre-IB wymagana jest znajomość języka na poziomie B1, od ucznia przystępującego do Programu Dyplomowego Matury Międzynarodowej – poziom B2. Z wyjątkiem lekcji języka polskiego i drugiego języka obcego lekcje odbywają się w języku angielskim, wszyscy nauczyciele są jednak Polakami i w razie trudności na lekcjach takich jak fizyka, chemia, czy matematyka przechodzą na język polski. Rozwój językowy ucznia jest jednak niewiarygodny ze względu na tak znaczną ekspozycję językową. Absolwenci bardzo swobodnie posługują się językiem angielskim w mowie i piśmie i z łatwością dyskutują na różnorodne tematy o globalnym znaczeniu. Choćby ze względu na rozwój językowy ucznia – WARTO zostać uczniem klasy z Programem Dyplomowym Matury Międzynarodowej.

Komentarze

Popularne posty