MATURA MIĘDZYNARODOWA – CZY WARTO?
W dzisiejszym wpisie chciałbym odpowiedzieć na często zadawane mi pytanie
dotyczące realizowanego od 2015 roku w Płocku w Liceum Ogólnokształcącym z
Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Jagiełły) Programu Dyplomowego Matury Międzynarodowej
(International Baccalaureate Diploma Programme): czy warto? Jako koordynator
tego programu odpowiem stanowczo: TAK.
International Baccalaureate Organization – organizacja Matury
Międzynarodowej została utworzona w
Genewie w 1968 roku. Obecnie prowadzi program międzynarodowej Matury w ponad
3000 szkołach w ponad 170 krajach na całym świecie. W Polsce szkoły IB działają
od 1993 roku.
Program Międzynarodowej
Matury jest skierowany do uczniów klas III i IV szkoły ponadpodstawowej.
Uczniowie wybierają trzy przedmioty na poziomie podstawowym (Standard Level)
oraz trzy przedmioty na poziomie rozszerzonym (Higher Level) spośród
oferowanych sześciu grup tematycznych.
W klasie I i II uczniowie uczą się w klasie pre-IB z rozszerzonym
programem nauczania języka angielskiego i matematyki oraz poznają podstawę
filozofii nauczania IB wraz z ofertą przedmiotową. Aby zostać uczniem klasy
pre-IB należy przejść przez normalną rekrutację do szkoły średniej, a dodatkowo
przystąpić do sprawdzianu kompetencji językowych (test składa się z zadań na
rozumienie tekstu czytanego oraz zadań gramatycznych – wielokrotnego wyboru,
słowotwórstwa i parafraz zdań) na poziomie B1 wg ESOKJ.
Uczniowie wybierają sobie jeden przedmiot z każdej grupy:
Grupa 1 – język ojczysty (język A) – język polski – SL lub HL,
Grupa 2 – język obcy (język B) – język angielski – obowiązkowy HL,
- język francuski, niemiecki lub włoski (SL ab initio)
Grupa 3 – człowiek i społeczeństwo – historia - SL lub HL,
- geografia - SL lub HL,
-psychologia – SL,
Grupa 4 – nauki eksperymentalne – biologia - SL lub HL,
- chemia - SL lub HL,
- fizyka - SL lub HL,
Grupa 5 – nauki matematyczne – matematyka - SL lub HL,
Grupa 6 – jeden przedmiot dodatkowy z grup 2-4.
Wybór przedmiotu i jego poziomu zależy od zainteresowań i
uzdolnień kandydatów oraz ich dalszych planów edukacyjnych.
Język angielski jako język wykładowy oferowany jest jedynie na
poziomie rozszerzonym.
Przedmioty na poziomie podstawowym nauczane są w wymiarze 4 godzin
na tydzień, zaś na poziomie rozszerzonym – 6 godzin.
Istnieją też trzy dodatkowe wymagania. Uczniowie zobowiązani są
do:
- zaliczenia
przedmiotu Theory of Knowledge (Teoria wiedzy),
- udziału w programie CAS (Creativity, Activity,
Service),
- napisania pracy dyplomowej (Extended Essay).
Program Międzynarodowej Matury to:
- przepustka
na prestiżowe kierunki studiów na uczelniach w Polsce i na całym świecie,
- gwarancja
nauki języka angielskiego (jako języka wykładowego) na najwyższym
poziomie,
- praca
w małych grupach z wykorzystaniem najnowszych metod i technik nauczania /
uczenia się,
- dużo
większy nacisk na działania praktyczne niż teorię,
- znakomite
przygotowanie do studiów wyższych i pracy naukowej na najlepszych
uniwersytetach,
- indywidualne podejście do ucznia i jego potrzeb edukacyjnych.
Kandydat
do klasy IB DP musi być pracowity, otwarty, chętny do współpracy i musi lubić
język angielski. Od uczniów w klasie pre-IB wymagana jest znajomość języka na
poziomie B1, od ucznia przystępującego do Programu Dyplomowego Matury
Międzynarodowej – poziom B2. Z wyjątkiem lekcji języka polskiego i drugiego
języka obcego lekcje odbywają się w języku angielskim, wszyscy nauczyciele są
jednak Polakami i w razie trudności na lekcjach takich jak fizyka, chemia, czy
matematyka przechodzą na język polski. Rozwój językowy ucznia jest jednak
niewiarygodny ze względu na tak znaczną ekspozycję językową. Absolwenci bardzo
swobodnie posługują się językiem angielskim w mowie i piśmie i z łatwością
dyskutują na różnorodne tematy o globalnym znaczeniu. Choćby ze względu na
rozwój językowy ucznia – WARTO zostać uczniem klasy z Programem Dyplomowym Matury
Międzynarodowej.
Komentarze
Prześlij komentarz