DWA PROSTE NARZĘDZIA DO DYDAKTYZACJI FILMIKÓW
Jako nauczyciele języków obcych chyba wszyscy jednogłośnie
się zgodzimy, że uczniowie lubią wszelkiego rodzaju filmiki – youtube, Khan Academy,
National Geographic, fragmenty filmów i seriali, przemówienia z konferencji
TED. Oczywiście, aby prezentacja filmu miała sens dydaktyczny i rozwijała wśród
naszych uczniów umiejętności językowe, musimy krótko zaprojektować zadania dla
uczniów na fragment lekcji przed oglądaniem video, w jego trakcie oraz po jego obejrzeniu.
Przy projektowaniu zadań bardzo pomocne mogą okazać się dwie
aplikacje.
1.
AUDIO/VIDEO Z ADNOTACJAMI
Audio/Video z Adnotacjami to jedna spośród wielu pomocnych
aplikacji w zestawie LearningApps. Po naciśnięciu przycisku Utwórz nową
aplikację z zasobów Internetu wybieramy interesujące nas video. Następnie
możemy wycinać fragmenty filmiku i w oparciu o nie projektować pytania. Mogą to
być pytania otwarte, zadania wielokrotnego wyboru, uzupełnianie luk i wszelkie
otwarte polecenia dla uczniów – aplikacja nie ogranicza typu pytania. Należy
jednak pamiętać, żeby prawidłowo ustawiać czas wybieranych fragmentów, po
których następuje pytanie. Aplikacja zatrzymuje film w momencie pojawienia się
pytania i uczniowie udzielają odpowiedzi. Pytań można dodawać nieskończenie
wiele, oczywiście, w miarę rozsądku. Aplikacja jest stosunkowo prosta w użyciu
i pozwala nam na szybkie skonstruowanie autorskiego zadania z wykorzystaniem
filmu.
2.
EDPUZZLE
Niedawno odkryłem znakomite narzędzie online EdPuzzle. W tej
aplikacji również możemy edytować film, wyciąć fragmenty i przygotować pytania.
Możliwe są trzy typy pytań:
Multiple Choice Questions, Open-Ended Questions and Notes. Działanie
jest podobne, jak w przypadku Audio/Video z Adnotacjami – filmik zatrzymuje się
w momencie, kiedy uczeń musi udzielić odpowiedzi na pytanie. EdPuzzle otwiera
także przed nami ogromne zasoby edukacyjnych filmików, które są już opracowane
przez innych nauczycieli i edukatorów. Pod filmami znajdziemy dostęp do wielu
przygotowanych już zadań i lekcji. Jest to narzędzie bardzo usprawniające naszą
pracę i sprawiające, że oglądanie edukacyjnych filmików video ma jeszcze
większy sens i bardziej angażuje naszych uczniów.
Wprawdzie wkrótce powinniśmy wrócić do szkoły, ale tak
opracowane filmiki możemy z powodzeniem wykorzystywać na lekcjach
stacjonarnych. Bardzo do tego zachęcam i serdecznie pozdrawiam.
Komentarze
Prześlij komentarz