DWA PROSTE NARZĘDZIA DO DYDAKTYZACJI FILMIKÓW

Jako nauczyciele języków obcych chyba wszyscy jednogłośnie się zgodzimy, że uczniowie lubią wszelkiego rodzaju filmiki – youtube, Khan Academy, National Geographic, fragmenty filmów i seriali, przemówienia z konferencji TED. Oczywiście, aby prezentacja filmu miała sens dydaktyczny i rozwijała wśród naszych uczniów umiejętności językowe, musimy krótko zaprojektować zadania dla uczniów na fragment lekcji przed oglądaniem video, w jego trakcie oraz po jego obejrzeniu.

Przy projektowaniu zadań bardzo pomocne mogą okazać się dwie aplikacje.

1.       AUDIO/VIDEO Z ADNOTACJAMI

Audio/Video z Adnotacjami to jedna spośród wielu pomocnych aplikacji w zestawie LearningApps. Po naciśnięciu przycisku Utwórz nową aplikację z zasobów Internetu wybieramy interesujące nas video. Następnie możemy wycinać fragmenty filmiku i w oparciu o nie projektować pytania. Mogą to być pytania otwarte, zadania wielokrotnego wyboru, uzupełnianie luk i wszelkie otwarte polecenia dla uczniów – aplikacja nie ogranicza typu pytania. Należy jednak pamiętać, żeby prawidłowo ustawiać czas wybieranych fragmentów, po których następuje pytanie. Aplikacja zatrzymuje film w momencie pojawienia się pytania i uczniowie udzielają odpowiedzi. Pytań można dodawać nieskończenie wiele, oczywiście, w miarę rozsądku. Aplikacja jest stosunkowo prosta w użyciu i pozwala nam na szybkie skonstruowanie autorskiego zadania z wykorzystaniem filmu.

2.       EDPUZZLE

Niedawno odkryłem znakomite narzędzie online EdPuzzle. W tej aplikacji również możemy edytować film, wyciąć fragmenty i przygotować pytania. Możliwe są trzy typy pytań: Multiple Choice Questions, Open-Ended Questions and Notes. Działanie jest podobne, jak w przypadku Audio/Video z Adnotacjami – filmik zatrzymuje się w momencie, kiedy uczeń musi udzielić odpowiedzi na pytanie. EdPuzzle otwiera także przed nami ogromne zasoby edukacyjnych filmików, które są już opracowane przez innych nauczycieli i edukatorów. Pod filmami znajdziemy dostęp do wielu przygotowanych już zadań i lekcji. Jest to narzędzie bardzo usprawniające naszą pracę i sprawiające, że oglądanie edukacyjnych filmików video ma jeszcze większy sens i bardziej angażuje naszych uczniów.

Oto link do przykładowej lekcji:
https://edpuzzle.com/video/qVzsKgIlN3w

Wprawdzie wkrótce powinniśmy wrócić do szkoły, ale tak opracowane filmiki możemy z powodzeniem wykorzystywać na lekcjach stacjonarnych. Bardzo do tego zachęcam i serdecznie pozdrawiam. 


Komentarze

Popularne posty