ZMIANY W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKÓW OBCYCH – WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 16
grudnia 2020 roku zmienione zostały wymagania egzaminacyjne na egzamin
maturalny z języka obcego i pozostałych przedmiotów.
Uczniowie nie muszą obowiązkowo przystępować do jednego egzaminu
na poziomie rozszerzonym, a do egzaminu ustnego mogą przystępować jedynie
uczniowie, którym ten egzamin jest niezbędny przy rekrutacji na uczelnię wyższą
na mocy umowy z uczelnią (głównie zagraniczną).
W dzisiejszym poście zaproponowane zostaną wskazówki dla
nauczycieli i uczniów, jak skutecznie i efektywnie pracować i przygotowywać się do egzaminu, gdyż
zostały jeszcze trzy miesiące pracy. Wskazówki zostały opracowane na podstawie
sugestii Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centralnej i Okręgowych Komisji
Egzaminacyjnych.
1.
Podręcznik
Nie została całkowicie zmieniona podstawa programowa, a
doszło jedynie do redukcji wymagań i zakresu środków językowych. Możemy zatem
nadal realizować podręczniki i repetytoria, które odpowiednio wcześniej
wybraliśmy. Nie musimy jedynie (chociaż możemy, zwłaszcza w grupach, które są
już zaawansowane w realizacji podstawy programowej realizować wyeliminowane
treści, (np. dotyczące eksploracji przestrzeni kosmicznej).
2.
Powtórzenia przed egzaminem
Wskazane jest, byśmy zapoznali uczniów z nowymi wymaganiami
i nowym katalogiem środków językowych. Podanie uczniom takiego katalogu może i
nauczycielom, i uczniom ułatwić i usprawnić przedegzaminacyjną powtórkę.
3.
Rozbudowywanie zakresu środków językowych
uczniów.
Coroczną bolączką egzaminatorów podczas sprawdzania
egzaminatorów jest niezadowalający poziom środków językowych, zarówno na
poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Musimy zatem pracować nad
rozbudowaniem zarówno zakresu środków gramatycznych, jak i leksykalnych naszych
uczniów. Właściwie wszystkie wydawnictwa specjalizujące się w wydawaniu
podręczników do nauki języków obcych przygotowały dodatkowe materiały, w formie
książkowej i interaktywnej. Możemy zachęcać uczniów do wykorzystania tych
materiałów. Rozbudowany zakres środków językowych zaowocuje wyższą punktacją z
każdego komponentu egzaminu maturalnego.
4.
Nauczanie słownictwa w kontekście.
Podawanie uczniom list słów, tzw. word banków rozwija
pasywną znajomość słownictwa, ale do końca nie powoduje, że uczniowie zaczynają
używać określone jednostki leksykalne w produkcji – w wypowiedziach ustnych i
pracach pisemnych. Dlatego powinniśmy jak najczęściej nauczać słownictwa w
kontekście. Na pewno można polecić pracę z arkuszami z ubiegłych lat i
poproszenie naszych uczniów o wyszukanie w słuchanym lub czytanym tekście
najtrudniejszych jednostek leksykalnych i próbę zastąpienia ich prostszymi
synonimami, słowami, wyrażeniami. Część spośród trudniejszych wyrazów z
pewnością pozostanie w pamięci uczniów.
5.
Głębsza analiza zadań egzaminacyjnych
sprawdzających rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstu czytanego.
Często podczas sprawdzania zadań typu listening
comprehension, czy readng comprehension, skupiamy się jedynie na poprawnych
odpowiedziach, typu 1A, 2B, 3C, itd. Może warto poświęcić analizie tekstu nieco
więcej czasu i zadać pytanie: Dlaczego odpowiedź A jest poprawna? Dlaczego
odpowiedzi B, C i D są niepoprawne? Możemy poprosić uczniów o wskazanie cytatu
w tekście, albo wyjaśnienie własnymi słowami. Pomoże to przyszłym maturzystom w
dokładniejszym, głębszym skupieniu się na tekście – czytanym lub słuchanym.
6.
Utrwalenie czasowników często wykorzystywanych
na egzaminach.
Analiza zadań egzaminacyjnych z ubiegłych lat pozwala na
szybki wniosek, że w wielu zadaniach pojawiają się te same czasowniki,
najczęściej związane z określaniem intencji autora tekstu. Są to np. takie czasowniki, jak warn, invite,
advise, encourage, persuade, suggest, offer. Z pewnością warto jest ten
zakres słownictwa z naszymi uczniami utrwalić.
7.
Dokładna analiza poleceń.
Poważnym problemem maturzystów jest to, że nie zapoznają się
z poleceniami na arkuszach egzaminacyjnych. Nawet podczas wyboru tematu formy
pisemnej nie w pełni czytają temat, czego efektem jest często praca napisana
bardzo poprawnym i bogatym językiem, która nie dostaje maksymalnej ilości
punktów, bo nie jest pełną realizację tematu. Powinniśmy często zwracać uczniom
na to uwagę.
8.
Wybieranie odpowiedzi na egzaminie.
Podczas egzaminu uczniowie często wybierają odpowiedzi
podczas realizacji zadań na rozumienie ze słuchu i na rozumienie tekstu
czytanego na podstawie słownictwa, a nie pełnej treści zadania. Przykładowo,
słyszą słowo „permanent” i widzą to słowo w jednej z odpowiedzi i na tej podstawie
dokonują wyboru. Zadania są budowane w ten sposób, że takie słowa są
zamieszczane właśnie w odpowiedziach nieprawidłowych, tzw. dystraktorach.
Nauczyciele powinni zwracać uczniom uwagę na tę ważną kwestię i nakłaniać ich
do odwoływania się do zrozumienia pełnego tekstu, a nie pojedynczych słów i
zwrotów.
Mamy nadzieję, że opracowane wskazówki okażą się pomocne
podczas pracy z Maturzystami 2021. Już dziś życzymy wszystkim powodzenia!
Źródło zdjęcia: unsplash.com
Komentarze
Prześlij komentarz