ZMIANY W EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKÓW OBCYCH – WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI I UCZNIÓW

 



Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 16 grudnia 2020 roku zmienione zostały wymagania egzaminacyjne na egzamin maturalny z języka obcego i pozostałych przedmiotów.

Uczniowie nie muszą obowiązkowo przystępować do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym, a do egzaminu ustnego mogą przystępować jedynie uczniowie, którym ten egzamin jest niezbędny przy rekrutacji na uczelnię wyższą na mocy umowy z uczelnią (głównie zagraniczną).

W dzisiejszym poście zaproponowane zostaną wskazówki dla nauczycieli i uczniów, jak skutecznie i efektywnie  pracować i przygotowywać się do egzaminu, gdyż zostały jeszcze trzy miesiące pracy. Wskazówki zostały opracowane na podstawie sugestii Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych.

1.       Podręcznik

Nie została całkowicie zmieniona podstawa programowa, a doszło jedynie do redukcji wymagań i zakresu środków językowych. Możemy zatem nadal realizować podręczniki i repetytoria, które odpowiednio wcześniej wybraliśmy. Nie musimy jedynie (chociaż możemy, zwłaszcza w grupach, które są już zaawansowane w realizacji podstawy programowej realizować wyeliminowane treści, (np. dotyczące eksploracji przestrzeni kosmicznej).

2.       Powtórzenia przed egzaminem

Wskazane jest, byśmy zapoznali uczniów z nowymi wymaganiami i nowym katalogiem środków językowych. Podanie uczniom takiego katalogu może i nauczycielom, i uczniom ułatwić i usprawnić przedegzaminacyjną powtórkę.

3.       Rozbudowywanie zakresu środków językowych uczniów.

Coroczną bolączką egzaminatorów podczas sprawdzania egzaminatorów jest niezadowalający poziom środków językowych, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Musimy zatem pracować nad rozbudowaniem zarówno zakresu środków gramatycznych, jak i leksykalnych naszych uczniów. Właściwie wszystkie wydawnictwa specjalizujące się w wydawaniu podręczników do nauki języków obcych przygotowały dodatkowe materiały, w formie książkowej i interaktywnej. Możemy zachęcać uczniów do wykorzystania tych materiałów. Rozbudowany zakres środków językowych zaowocuje wyższą punktacją z każdego komponentu egzaminu maturalnego.

4.       Nauczanie słownictwa w kontekście.

Podawanie uczniom list słów, tzw. word banków rozwija pasywną znajomość słownictwa, ale do końca nie powoduje, że uczniowie zaczynają używać określone jednostki leksykalne w produkcji – w wypowiedziach ustnych i pracach pisemnych. Dlatego powinniśmy jak najczęściej nauczać słownictwa w kontekście. Na pewno można polecić pracę z arkuszami z ubiegłych lat i poproszenie naszych uczniów o wyszukanie w słuchanym lub czytanym tekście najtrudniejszych jednostek leksykalnych i próbę zastąpienia ich prostszymi synonimami, słowami, wyrażeniami. Część spośród trudniejszych wyrazów z pewnością pozostanie w pamięci uczniów.

5.       Głębsza analiza zadań egzaminacyjnych sprawdzających rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstu czytanego.

Często podczas sprawdzania zadań typu listening comprehension, czy readng comprehension, skupiamy się jedynie na poprawnych odpowiedziach, typu 1A, 2B, 3C, itd. Może warto poświęcić analizie tekstu nieco więcej czasu i zadać pytanie: Dlaczego odpowiedź A jest poprawna? Dlaczego odpowiedzi B, C i D są niepoprawne? Możemy poprosić uczniów o wskazanie cytatu w tekście, albo wyjaśnienie własnymi słowami. Pomoże to przyszłym maturzystom w dokładniejszym, głębszym skupieniu się na tekście – czytanym lub słuchanym.

6.       Utrwalenie czasowników często wykorzystywanych na egzaminach.

Analiza zadań egzaminacyjnych z ubiegłych lat pozwala na szybki wniosek, że w wielu zadaniach pojawiają się te same czasowniki, najczęściej związane z określaniem intencji autora tekstu. Są to np. takie czasowniki, jak warn, invite, advise, encourage, persuade, suggest, offer. Z pewnością warto jest ten zakres słownictwa z naszymi uczniami utrwalić.

7.       Dokładna analiza poleceń.

Poważnym problemem maturzystów jest to, że nie zapoznają się z poleceniami na arkuszach egzaminacyjnych. Nawet podczas wyboru tematu formy pisemnej nie w pełni czytają temat, czego efektem jest często praca napisana bardzo poprawnym i bogatym językiem, która nie dostaje maksymalnej ilości punktów, bo nie jest pełną realizację tematu. Powinniśmy często zwracać uczniom na to uwagę.  

8.       Wybieranie odpowiedzi na egzaminie.

Podczas egzaminu uczniowie często wybierają odpowiedzi podczas realizacji zadań na rozumienie ze słuchu i na rozumienie tekstu czytanego na podstawie słownictwa, a nie pełnej treści zadania. Przykładowo, słyszą słowo „permanent” i widzą to słowo w jednej z odpowiedzi i na tej podstawie dokonują wyboru. Zadania są budowane w ten sposób, że takie słowa są zamieszczane właśnie w odpowiedziach nieprawidłowych, tzw. dystraktorach. Nauczyciele powinni zwracać uczniom uwagę na tę ważną kwestię i nakłaniać ich do odwoływania się do zrozumienia pełnego tekstu, a nie pojedynczych słów i zwrotów.

Mamy nadzieję, że opracowane wskazówki okażą się pomocne podczas pracy z Maturzystami 2021. Już dziś życzymy wszystkim powodzenia!

Źródło zdjęcia: unsplash.com

Komentarze

Popularne posty