Nigdy nie pozwoliłem stanąć szkole na drodze mojej edukacji – Mark Twain

 



Sytuacja, w której od prawie roku znajdujemy się wszyscy, wymusiła na władzach oświatowych podjęcie decyzji o zmianach w egzaminach zewnętrznych. Nauczanie zdalne to nie tylko możliwość uczenia się w pidżamie w łóżku i jedzenia obiadu podczas matematyki, ale również problemy z Internetem, opór przed pokazanie się w kamerze, ograniczone możliwości nawiązania relacji zarówno z rówieśnikami, jak i z nauczycielem. Niestety czynniki te niekorzystnie wpływają na poziom wiedzy i umiejętności uczniów, szczególnie tych, przed którymi w tym roku egzamin – egzamin ósmoklasisty lub egzamin maturalny. Aby choć trochę uspokoić obawy uczniów, ich rodziców, ale i nauczycieli na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 grudnia 2020 roku zostały zmienione wymagania egzaminacyjne.

Zmieniony został przede wszystkim termin egzaminów. Do tej pory egzamin ósmoklasisty odbywał się na początku kwietnia, natomiast w tym roku szkolnym egzaminy ósmoklasisty odbędą się w dniach 25-27 maja 2021 roku (termin główny) oraz 16-18 czerwca (termin dodatkowy dla osób, które z przyczyn losowych nie będą mogły przystąpić do egzaminu w terminie głównym). Dokładny harmonogram egzaminów można sprawdzić na stronie:

20201222 E8 EM Komunikat o harmonogramie AKTUALIZACJA.pdf (cke.gov.pl)

Sytuacja edukacyjna w ostatnim czasie uniemożliwiła realizację niektórych wymagań zawartych w podstawie programowej, dlatego też zdecydowano usunąć z katalogu wymagań treści najbardziej skomplikowane, kształcone zwykle w ostatnich miesiącach nauki w szkole podstawowej. Treści te wymagają często wyższego poziomu znajomości środków leksykalnych i gramatycznych, niż ten, który będzie możliwy do osiągnięcia dla uczniów przed egzaminem 2021. Zmiany wiążą się z redukcją w zakresie wymagań ogólnych i szczegółowych, zawężeniem obszarów tematycznych lub tematów do realizacji z uczniami, redukcją w zakresie struktur gramatycznych, jak również obniżeniem poziomu biegłości językowej. Wymagania egzaminacyjne na rok 2021 są szczegółowo opisane w aneksach do informatorów na stronie: Informatory – CKE.

Ze względu na okrojone wymagania nie musimy jednak rezygnować z  realizowania pozostałych treści podstawy programowej, ani wprowadzać żadnych nowych treści. Nie jest również konieczna zmiana podręczników czy technik nauczania. Zmiany w wymaganiach egzaminacyjnych nie ograniczają również uczniów i nauczycieli w zakresie rozszerzania treści, które uznają za szczególnie interesujące lub ważne.

Pamiętajmy jednak, aby przygotowania do egzaminów nie przysłoniły nam nadrzędnego celu, jakim jest umiejętność posługiwania się językiem obcym w rzeczywistości. Nie możemy zmienić systemu, ale możemy zadbać o to, aby nasze lekcje były interesujące dla uczniów i sprawiały im radość w uczeniu się.

EZ


Komentarze

Popularne posty