Nigdy nie pozwoliłem stanąć szkole na drodze mojej edukacji – Mark Twain
Sytuacja, w której od prawie roku
znajdujemy się wszyscy, wymusiła na władzach oświatowych podjęcie decyzji o
zmianach w egzaminach zewnętrznych. Nauczanie zdalne to nie tylko możliwość
uczenia się w pidżamie w łóżku i jedzenia obiadu podczas matematyki, ale
również problemy z Internetem, opór przed pokazanie się w kamerze, ograniczone
możliwości nawiązania relacji zarówno z rówieśnikami, jak i z nauczycielem.
Niestety czynniki te niekorzystnie wpływają na poziom wiedzy i umiejętności
uczniów, szczególnie tych, przed którymi w tym roku egzamin – egzamin
ósmoklasisty lub egzamin maturalny. Aby choć trochę uspokoić obawy uczniów, ich
rodziców, ale i nauczycieli na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji i
Nauki z dnia 16 grudnia 2020 roku zostały zmienione wymagania egzaminacyjne.
Zmieniony został przede wszystkim termin
egzaminów. Do tej pory egzamin ósmoklasisty odbywał się na początku kwietnia,
natomiast w tym roku szkolnym egzaminy ósmoklasisty odbędą się w dniach 25-27
maja 2021 roku (termin główny) oraz 16-18 czerwca (termin dodatkowy dla osób,
które z przyczyn losowych nie będą mogły przystąpić do egzaminu w terminie głównym).
Dokładny harmonogram egzaminów można sprawdzić na stronie:
20201222
E8 EM Komunikat o harmonogramie AKTUALIZACJA.pdf (cke.gov.pl)
Sytuacja edukacyjna w ostatnim czasie
uniemożliwiła realizację niektórych wymagań zawartych w podstawie programowej,
dlatego też zdecydowano usunąć z katalogu wymagań treści najbardziej skomplikowane,
kształcone zwykle w ostatnich miesiącach nauki w szkole podstawowej. Treści te
wymagają często wyższego poziomu znajomości środków leksykalnych i
gramatycznych, niż ten, który będzie możliwy do osiągnięcia dla uczniów przed
egzaminem 2021. Zmiany wiążą się z redukcją w zakresie wymagań ogólnych i
szczegółowych, zawężeniem obszarów tematycznych lub tematów do realizacji z
uczniami, redukcją w zakresie struktur gramatycznych, jak również obniżeniem
poziomu biegłości językowej. Wymagania egzaminacyjne na rok 2021 są szczegółowo
opisane w aneksach do informatorów na stronie: Informatory – CKE.
Ze względu na okrojone wymagania nie musimy jednak rezygnować z realizowania pozostałych treści podstawy programowej,
ani wprowadzać żadnych nowych treści. Nie jest również konieczna
zmiana podręczników czy technik nauczania. Zmiany w wymaganiach egzaminacyjnych
nie ograniczają również uczniów i nauczycieli w zakresie rozszerzania treści,
które uznają za szczególnie interesujące lub ważne.
Pamiętajmy jednak, aby przygotowania do egzaminów nie przysłoniły nam nadrzędnego celu, jakim jest umiejętność posługiwania się językiem obcym w rzeczywistości. Nie możemy zmienić systemu, ale możemy zadbać o to, aby nasze lekcje były interesujące dla uczniów i sprawiały im radość w uczeniu się.
EZ
Komentarze
Prześlij komentarz