„LET’S GET INTO GROUPS”, CZYLI O ISTOCIE PRACY W GRUPACH NA LEKCJACH JĘZYKÓW OBCYCH

 



Myślę, że do organizacji pracy uczniów w grupach na lekcjach języków obcych, nie muszę przekonywać żadnego nauczyciela. Ta forma pracy posiada bardzo wiele zalet, choć nie jest wolna od wad. Jesteśmy do niej zobligowani przez Podstawę programową – jedną z umiejętności, którą uczniowie powinni nabyć na naszych lekcjach jest „umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych”.

Praca w grupach posiada wiele negatywnych cech. Zajmuje stosunkowo dużo czasu i wzmaga hałas, a w konsekwencji może prowadzić do rozprężenia uczniów. Nauczyciel jest w stanie monitorować tylko jeden zespół w tym samym czasie. Największym niebezpieczeństwem jest jednak sytuacja, w której pracę w grupie przejmuje jeden (prawdopodobnie najlepszy) uczeń, wykonuje samodzielnie praktycznie całe zadanie lub projekt, a pozytywne oceny mogą otrzymać także inni członkowie grupy, w tym osoby, których wkład w zadanie właściwie nie istniał. Tu nauczyciel musi wykazać się dużymi umiejętnościami organizacyjnymi i bardzo wnikliwie monitorować pracę grup, w których może dojść do przeniesienia całej pracy na jednego ucznia.

Podział uczniów na grupy to jednak przede wszystkim pozytywy. Każdy uczeń ma szansę, by coś zrobić, powiedzieć, mieć wkład w produkt finalny – to bardzo dobre ćwiczenie aktywizujące. Praca w grupie jest odejściem od rutyny i klasycznego podziału nauczyciel – klasa lub nauczyciel – pojedynczy uczeń. To zastrzyk energii dla grupy, zwłaszcza po bardziej pasywnym indywidualnym ćwiczeniu z rozumienia tekstu czytanego lub słuchanego. To także fantastyczna szkoła współpracy, podziału obowiązków, wymiany doświadczeń i podglądania stylów pracy i nauki innych uczniów – uczenie się od siebie nawzajem jest bardzo ważnym elementem edukacyjnym, a nauka współpracy przygotowuje naszych uczniów do dorosłego życia.

Przy podziale na grupy najczęściej zwykle stosujemy numerki 1-2-3 lub litery A-B-C. Nauczyciel może jednak zastosować inne podziały, np.

- uczniowie urodzeni w danych porach roku,
- dziewczęta i chłopcy,
- zwolennicy Wielkanocy i zwolennicy Bożego Narodzenia,
- uczniowie otrzymują zdjęcia aktorów i aktorek brytyjskich i amerykańskich i na ich podstawie dzielą się na cztery grupy,
- kolorowe karteczki dla uczniów,
- zwolennicy muzyki pop i muzyki rock,
- karteczki z ikonami, Pokemonami, anime i innymi bohaterami lubianymi przez naszych uczniów,
- alfabetycznie imionami np. A-F, G-M, N-Z,
- fascynaci British English kontra wielbiciele American English (na lekcji niemieckiego może to być: wielbiciele Niemiec i Austrii),
- fani piłki nożnej, siatkówki i koszykówki,
- znaki zodiaku: ogień, woda, ziemia,
- wielbiciele kina akcji, komedii i horrorów,
- zwolennicy smaków lodów – truskawka, czekolada, wanilia, owoce leśne, itd.

Czasami można także dać naszym uczniom nieco więcej autonomii i pozwolić im samym dobrać się w grupy. Może pozwoli im to na pracę w bardziej swobodnej, lecz jednocześnie kreatywnej atmosferze.

Zachęcam, by nauczyciele języków obcych jak najczęściej aranżowali pracę w grupach i sięgali po formy pracy z uczniami wymagające podziału na pary, trójki i inne zespoły. A jakie sposoby podziału na grupy stosujecie na swoich zajęciach? Koniecznie podzielcie się w Waszych komentarzach.

Źródło ikonografii: https://376009433751781421.weebly.com/blog/group-work-and-roles

Komentarze

Popularne posty