„LET’S GET INTO GROUPS”, CZYLI O ISTOCIE PRACY W GRUPACH NA LEKCJACH JĘZYKÓW OBCYCH
Myślę, że do organizacji pracy uczniów w grupach na lekcjach
języków obcych, nie muszę przekonywać żadnego nauczyciela. Ta forma pracy
posiada bardzo wiele zalet, choć nie jest wolna od wad. Jesteśmy do niej
zobligowani przez Podstawę programową – jedną z umiejętności, którą uczniowie
powinni nabyć na naszych lekcjach jest „umiejętność współpracy w grupie i
podejmowania działań indywidualnych”.
Praca w grupach posiada wiele negatywnych cech. Zajmuje stosunkowo
dużo czasu i wzmaga hałas, a w konsekwencji może prowadzić do rozprężenia uczniów.
Nauczyciel jest w stanie monitorować tylko jeden zespół w tym samym czasie.
Największym niebezpieczeństwem jest jednak sytuacja, w której pracę w grupie
przejmuje jeden (prawdopodobnie najlepszy) uczeń, wykonuje samodzielnie
praktycznie całe zadanie lub projekt, a pozytywne oceny mogą otrzymać także inni
członkowie grupy, w tym osoby, których wkład w zadanie właściwie nie istniał.
Tu nauczyciel musi wykazać się dużymi umiejętnościami organizacyjnymi i bardzo
wnikliwie monitorować pracę grup, w których może dojść do przeniesienia całej
pracy na jednego ucznia.
Podział uczniów na grupy to jednak przede wszystkim
pozytywy. Każdy uczeń ma szansę, by coś zrobić, powiedzieć, mieć wkład w
produkt finalny – to bardzo dobre ćwiczenie aktywizujące. Praca w grupie jest
odejściem od rutyny i klasycznego podziału nauczyciel – klasa lub nauczyciel –
pojedynczy uczeń. To zastrzyk energii dla grupy, zwłaszcza po bardziej pasywnym
indywidualnym ćwiczeniu z rozumienia tekstu czytanego lub słuchanego. To także
fantastyczna szkoła współpracy, podziału obowiązków, wymiany doświadczeń i
podglądania stylów pracy i nauki innych uczniów – uczenie się od siebie
nawzajem jest bardzo ważnym elementem edukacyjnym, a nauka współpracy
przygotowuje naszych uczniów do dorosłego życia.
Przy podziale na grupy najczęściej zwykle stosujemy numerki
1-2-3 lub litery A-B-C. Nauczyciel może jednak zastosować inne podziały, np.
Czasami można także dać naszym uczniom nieco więcej
autonomii i pozwolić im samym dobrać się w grupy. Może pozwoli im to na pracę w
bardziej swobodnej, lecz jednocześnie kreatywnej atmosferze.
Zachęcam, by nauczyciele języków obcych jak najczęściej
aranżowali pracę w grupach i sięgali po formy pracy z uczniami wymagające
podziału na pary, trójki i inne zespoły. A jakie sposoby podziału na grupy stosujecie na swoich
zajęciach? Koniecznie podzielcie się w Waszych komentarzach.
Źródło ikonografii: https://376009433751781421.weebly.com/blog/group-work-and-roles
Komentarze
Prześlij komentarz