CZY WARTO PRZEDSTAWIAĆ UCZNIOM ALFABET FONETYCZNY?
Język angielski należy do grupy języków fonetycznie
skomplikowanych, istnieją bardzo duże różnice między pisownią a wymową słów i
mimo że ekspozycja ucznia na język jest naprawdę duża (filmy, seriale gry
komputerowe, piosenki i – last but not least – nasze lekcje w szkole), fonetyka
często sprawia uczniom wiele trudności.
Czy remedium na te problemy może stać się wprowadzenie
alfabetu fonetycznego? Zdecydowanie tak i to już we wczesnych fazach nauki w
szkole podstawowej. Wbrew pozorom, trudnych znaków fonetycznych wcale nie ma
tak dużo, dla wielu uczniów nauka alfabetu to zabawa, przy okazji której
nabywają wiedzę i umiejętności dotyczące istnienia długich i krótkich
samogłosek, wymowy trudniejszych dźwięków, jak choćby /θ/, czy /ð/ oraz różnic
w artykulacji pewnych dźwięków, jak np. p, k i t z aspiracją.
Absolutnie nie należy zmuszać naszych uczniów do
umiejętności samodzielnego zapisu fonetycznego i nie wolno nam tego testować.
Czym innym jest jednak umiejętność czytania transkrypcji fonetycznej.
Zaopatrzone są w nią obecnie wszystkie dobre słowniki jedno- i dwujęzyczne oraz
słowniki internetowe, w których istnieje
dodatkowa możliwość odsłuchania poprawnej wymowy – brytyjskiej i amerykańskiej. Zapis fonetyczny stosuje także większość wydawnictw specjalizujących się w publikacji podręczników do nauki języków obcych.
Na podstawie własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że
większość uczniów akceptuje alfabet fonetyczny i chce z niego korzystać.
Oczywiście, są także malkontenci, którzy negują możliwość jego praktycznego wykorzystania,
ale obserwacja uczniów pozwala mi na wnioski, że pewna wiedza fonetyczna, którą
uczniowie w miarę bezboleśnie nabywają, wpływa na poprawienie ich wymowy. Dużą
satysfakcję dają mi prośby uczniów, by zapisać transkrypcję fonetyczną jakiegoś
trudniejszego nowego słowa. Znajomość zapisu fonetycznego pozwala też uczniom
na wyeliminowanie popularnych błędów w wymowie, ze słowami takimi ja mountain,
comfortable, blood, work, itd.
Z pełną odpowiedzialnością mogę polecić nauczycielom języka
angielskiego zaznajamianie uczniów z alfabetem fonetycznym i zapisywanie
fonetycznie trudniejszych słówek. Przyniesie to z pewnością więcej korzyści niż
utrudnień. Jakie są Wasze doświadczenia dotyczące nauki wymowy? Czy podobne problemy występują na lekcjach innych języków. Zapraszamy do komentarzy.
Komentarze
Prześlij komentarz