CZY WARTO PRZEDSTAWIAĆ UCZNIOM ALFABET FONETYCZNY?

 

Język angielski należy do grupy języków fonetycznie skomplikowanych, istnieją bardzo duże różnice między pisownią a wymową słów i mimo że ekspozycja ucznia na język jest naprawdę duża (filmy, seriale gry komputerowe, piosenki i – last but not least – nasze lekcje w szkole), fonetyka często sprawia uczniom wiele trudności.

Czy remedium na te problemy może stać się wprowadzenie alfabetu fonetycznego? Zdecydowanie tak i to już we wczesnych fazach nauki w szkole podstawowej. Wbrew pozorom, trudnych znaków fonetycznych wcale nie ma tak dużo, dla wielu uczniów nauka alfabetu to zabawa, przy okazji której nabywają wiedzę i umiejętności dotyczące istnienia długich i krótkich samogłosek, wymowy trudniejszych dźwięków, jak choćby /θ/, czy /ð/ oraz różnic w artykulacji pewnych dźwięków, jak np. p, k i t z aspiracją.

Absolutnie nie należy zmuszać naszych uczniów do umiejętności samodzielnego zapisu fonetycznego i nie wolno nam tego testować. Czym innym jest jednak umiejętność czytania transkrypcji fonetycznej. Zaopatrzone są w nią obecnie wszystkie dobre słowniki jedno- i dwujęzyczne oraz  słowniki internetowe, w których istnieje dodatkowa możliwość odsłuchania poprawnej wymowy – brytyjskiej i amerykańskiej. Zapis fonetyczny stosuje także większość wydawnictw specjalizujących się w publikacji podręczników do nauki języków obcych.

Na podstawie własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że większość uczniów akceptuje alfabet fonetyczny i chce z niego korzystać. Oczywiście, są także malkontenci, którzy negują możliwość jego praktycznego wykorzystania, ale obserwacja uczniów pozwala mi na wnioski, że pewna wiedza fonetyczna, którą uczniowie w miarę bezboleśnie nabywają, wpływa na poprawienie ich wymowy. Dużą satysfakcję dają mi prośby uczniów, by zapisać transkrypcję fonetyczną jakiegoś trudniejszego nowego słowa. Znajomość zapisu fonetycznego pozwala też uczniom na wyeliminowanie popularnych błędów w wymowie, ze słowami takimi ja mountain, comfortable, blood, work, itd.

Z pełną odpowiedzialnością mogę polecić nauczycielom języka angielskiego zaznajamianie uczniów z alfabetem fonetycznym i zapisywanie fonetycznie trudniejszych słówek. Przyniesie to z pewnością więcej korzyści niż utrudnień. Jakie są Wasze doświadczenia dotyczące nauki wymowy? Czy podobne problemy występują na lekcjach innych języków. Zapraszamy do komentarzy.



Komentarze

Popularne posty